Tappade personbästa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappade personbästa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappade personbästa

Har börjat jerka. Fiskar från land. Magelungen söder om Sthlm. Använder oftast sjunkande Salmo Slider 70 gram.
    Eftersom jag satsar på storgädda fiskar jag där det är djupt. Ca 7-8 meter. Ikväll fick jag på en runt 6 kilo. Den drog ut lina trots att jag har slirbromsen ytterst hårt ställt. Fick in gäddan alldeles nära fötterna. Medans jag funderar på om jag vågar ta den i gälen så sprattlar den till som sjutton och sliter sej.

Jag är glad ändå, Kul att jag börjar få på allt större fisk. Vill släppa tillbaks fisken, men först väga och fota. Jag vågar uppenbarligen inte sticka dit fingrarna. Tror ni en sån härn tång kan vara fin att ha?
    Trångsund

Ursprungligen postat av Kopellos
    Har börjat jerka. Fiskar från land. Magelungen söder om Sthlm. Använder oftast sjunkande Salmo Slider 70 gram.
    Eftersom jag satsar på storgädda fiskar jag där det är djupt. Ca 7-8 meter. Ikväll fick jag på en runt 6 kilo. Den drog ut lina trots att jag har slirbromsen ytterst hårt ställt. Fick in gäddan alldeles nära fötterna. Medans jag funderar på om jag vågar ta den i gälen så sprattlar den till som sjutton och sliter sej.

Jag är glad ändå, Kul att jag börjar få på allt större fisk. Vill släppa tillbaks fisken, men först väga och fota. Jag vågar uppenbarligen inte sticka dit fingrarna. Tror ni en sån härn tång kan vara fin att ha?
    Det kan vara bra att "träna" gälgreppet på en redan landad gädda första gången/gångerna. Sedan känner du direkt hur du skall ha handen under "locket". Akta gälbågarna, dom är vassa

Sedan blir det mer eller mindre en vansak. Till avkrokningen rekommenderas ett vågnät/IKEA Kasse att lägga fisken på och väga i. Sedan är en "Hookout" helt klart ett av de bästa avkroknings"tänger" jag användt.

Lycka till, du kommer känna en betydligt bättre kontroll över landingarna när du väl "kommer på det".
    sigpic

Kommentera

EDIT: Flode hann svara "samtidigt"

Om du känner att du vill att fisken ska klara sig så bra som möjligt så ska du använda händerna att ta den med. Ett Lip Grip orsakar skador där den nyper till och inte sällan går det hål i den tunna huden i käken. Så jag rekommenderar att du använder gälgreppet till 100%. Om du är lite osäker eller rädd så tycker jag ändå att du ska skaffa ett lip grip men träna gälgreppet på mindre gäddor så att du blir säker på hur man går till väga. Jag tror nog att de flesta av oss har varit osäkra och lite rädda att stoppa händerna nära gäddans sylvassa tänder men träning ger färdighet! Man lär sig snabbt hur (och när) man ska föra in fingrarna för att få ett bra grepp. En bra idé om du vill testa gälgreppet är att ha på dig en arbetshandske eller en speciell fiskehandske när du testar gälgreppet första gångerna så att du inte skär dig och blir avskräckt.

Lycka till!
      http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Oki, tack för de fina förslagen.
        Jag har köpt en sån härn kniptång som jag ska testa och använda tils vidare.
        Under tiden ska jag lära mej hur man tar upp gäddor med handen genom
        att ta tag där vid gälen.
        Trångsund

Kommentera

~

Det är jobbigt i början, om du nån dag tar up en fisk som du ska ta hem.. träna på den så får du in snitsen.

Då är det inte "skrämmande" att skära sig eller få en krok i fingret pga att fisken kan hoppa o hålla på

Kommentera

stöd fisken underbuken bara så fungerar nog lipgrippet bra
            Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

helt fel att ta fisken med händerna gör de endast om dom är över 7 kg eller nåt annars använd lip gripp den är överlägsen ! den modelen på din bild skadar inte fisken men ja vet att andra modeller som kan göra det.. gäddan mår inte bra av att man tafsar på dom de e vetenskapt bevisat ! o sen behöver du inte fiska på 8 meters djup för att få stor gädda mitt på dan så kan de va en bra ide men morgon o sen kväll kör vassar ....

Kommentera

Ett annat bra tips är att låta bromsen trötta fisken lite mer innan den landas så energin i slutsprattlet inte blir så våldsamt. Sen är jag barnsligt förtjust i sylvassa krokar. Jag har inte tappat mer än en stor fisk på tre år och fråga för höge farao inte hur det gick till.
                www.utreel.com

Kommentera

~

Ursprungligen postat av UT
                  Ett annat bra tips är att låta bromsen trötta fisken lite mer innan den landas så energin i slutsprattlet inte blir så våldsamt. Sen är jag barnsligt förtjust i sylvassa krokar. Jag har inte tappat mer än en stor fisk på tre år och fråga för höge farao inte hur det gick till.
                  Känns som den extrema värmen gör att dem är helt slut efter drilling, vilket har lätt till att dem knappt vill sticka iväg efter ett kort eller 2.

Det gäller iförsig inte alla, men det har hänt att ja fått hålla i dem i flera minuter utan att överdriva för att dem ska vilja sticka.

Så efter det har ja sett till att drillningen inte blir för lång och tung för dem, speciellt om du känner att det är en fisk du vill ha kort på.

Kan verkligen hålla med när det gäller krokar, förut brydde ja mig knappt.. men nu går det knappt fiska med beten som ja inte bytt krokar på

Kommentera

Ursprungligen postat av MoSsE
                    Känns som den extrema värmen gör att dem är helt slut efter drilling, vilket har lätt till att dem knappt vill sticka iväg efter ett kort eller 2.

Det gäller iförsig inte alla, men det har hänt att ja fått hålla i dem i flera minuter utan att överdriva för att dem ska vilja sticka.

Så efter det har ja sett till att drillningen inte blir för lång och tung för dem, speciellt om du känner att det är en fisk du vill ha kort på.

Kan verkligen hålla med när det gäller krokar, förut brydde ja mig knappt.. men nu går det knappt fiska med beten som ja inte bytt krokar på

Håller med, nu i sommartider skall dom inte få en tum mer än nödvändigt. Bromsen i botten och "mosa" i dom om du skall C&R på ett seriöst sätt
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 101 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman