Tillbaka efter brasilien - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillbaka efter brasilien

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillbaka efter brasilien

Då var man tillbaka efter resan till brasilien..
    Blev inte så mycket fiske som tänkt på brassarna var dåliga
    på att arrangera turer.... Blev en HAvsfisketur i allafall..

Resultat för min del:
    - 5 tonfiskar
    - 1 dourado (5-6 kilo)
    - 2 barracuda (den ena ca 12 kilo gav ruskig kamp i grejjorna)
    - En fisk jag inte kommer i håg vad den heter.....

Va riktigt kul i allafall..

HAde wahoos på kroken flertalet gånger men ingen
    som jag lyckades kroka...

Tänkte bara dela med mig lite om nån annan tänkt att fiska i
    brasilien...

Bilder kommer
    - T e a m O d i n -

Kul, Det blev ju lite fisk iallafall. Det måste vara skönt att komma tillbaka till sverige och kylan!!
    Ola

Kommentera

Låter som om det var en trevlig tripp. Kan du inte skriva en lite längre rapport om fisket? Vore kul att drömma sig bort lite.
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Nej det var ingen hit att komma tillbaka till sverige med 13 minus i kortbrallor och sandaler.. hade inga andra kläder då de blev blöta i ett skyfall nere i brasilien...

Har skrivit en lång historia som jag tänkte lägga upp som mothugg. Ska bara få alla bilder så man har något att visa också.
        - T e a m O d i n -

Kommentera

Underbart! väntar med spänning på det!
          http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Var någonstans i Brasilien var du? Själv var jag i Tibau de sul som ligger nära Pipa eller ca 8 mil söder om Natal förra vintern. Hittade en bra skeppare i området som jag åkte ut med 2 gånger. Då vi var där i slutet av fiskesäsongen var det förhållandevis trögt enligt skepparen, och eftersom han hette Jesus kan man ju knappast ifrågasätta honom..

Första turen landade jag en Albacore (liten tuna) på ca 7 kilo. Den tog på en squid-imitation på relativt kort lina i svallet bakom båten. Den åt jag & min sambo upp tillsammans med 6 andra Svenskar från hotellet senare samma kväll. Lämnade in fisken till den lokale krögaren som gjorde både gryta & grillade kotletter, och det kan jag intyga att FÄRSK tuna slår den som ligger i våra fiskdiskar. När vi gick till restaurangen var vi alla hungriga & nyktra, men när vi gick därifrån var det tvärtom. Det roliga var att notan slutade på 100 Real, eller ca 250SEK. För 8 personer..tipsade typ lika mycket och personalen trodde inte att dom fick ta emot så mycket tip ens.

Tur nummer två hade jag turen att få en riktigt fin sailfish på ca 28 kg/215cm inkl sprötet. Den tog på en av utriggarna (squid-imitation) på ca 80m lina, men drog säkert ut drygt 100m till innan den började gå åt ”rätt” håll. Tyvärr gick fenan sönder när fisken gaffats & levde faan på akterdäck, men det var troligen mitt livs fisk. Kändes inte helt rätt när vår deckhand efter typ 20 bonkningar tog fisken av daga. Var dock inte läge att förespråka C/R.

Utöver mina fångster tog mina fiskekollegor både dorados, wahoos, en förvuxen typ av makrill samt ett antal små tunas. Ett bra tips om man ska ut på en fisketur är att se till att vara utvilad, äta en lagom frukost samt att förbereda sig med postafen (sjösjukepiller). Även om man inte har direkt lätt för att bli sjösjuk så vill man ju inte riskera en dags kanonfiske för att ligga nere i ruffen & må dåligt. Glöm inte sunblock spf ca 50 då solen är obärmhärtig ute till havs. Priset för en heldags fisketur (04.30-14.00) kostade 2400SEK för hela båten, vi var 4 som splittade so det var väldigt prisvärt. Då ingick vatten, frukter av alla de slag, sandwichs och öl för den som ville ha. Efter ha drillat sailfish satt en Skol (lokal öl) i skuggsidan på båten rätt fint kan jag intyga.

Att sedan all service och mat/dryck på landbacken var på topp till ett nästan pinsamt pris gör att jag lätt kan rekommendera en tripp dit. Dock ska man veta att långt ifrån alla kan prata engelska ens, men med lite god vilja är ju det inte ett problem. Inga problem heller att få med sig sin bättre hälft dit heller, med 32 grader i luften, 26 grader i vattnet. Den brottslighet som många förknippar med Brasilien såg vi inget av, det är mer ett storstadsfenomen skulle jag tro. Snarare ett problem att bli av med pengarna..;o)

Bifogar några bilder för att teasa lite. Vattnet i bakgrunden på fiskebilderna har inte samma färg i verkligheten som på bilderna. Det är ännu blågrönare..

Hör av er om ni vill ha mer info om skepparen eller mer bilder.
            Bifogade filer
            The trout is out there

Kommentera

Trevligt.. Jag var i Natal (Ponta Negra)...
              Var i Pipa också men inte på någon fiskeaktivitet..

Jo det gungar ganska bra där så sjösjukepiller är ett måste. Dom sa att man skulle bli lite dåsig men de märktes inte av...

Jag fick betala 400 REAL per skalle (1 REAL = 4 KRONOR ALLTSÅ 1600)...
              Tyvärr så stiger värdet på deras pengar varje dag enligt en guide så det blir bara dyrare och dyrare......

I priset ingick precis som du säger SKOLölen, mackor, frukter och mackor...
              - T e a m O d i n -

Kommentera

Albacoren och baracudan är noterade.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Finns det nån Tarpoon där? Såg en del fina Tarpooner på fiskmarknaden i Surinam och dom finns ju runt Afrikas västkust, The Gambia osv.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

visst finns det tarpon där, skall själv till Venezuela om 3 dagar för att fiska bonefish, permit, barracuda och tarpon med lite tur.
                    http://www.smackibacken.se Resor
                    http://puls.smackibacken.se Blogg
                    http://www.bindsex.se Flugor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 720 visningar