Abborrfiske i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske i Mälaren

Hej.

Jag har varit ute på mälaren i Västerås trakten några gånger nu och försökt lura lite abborrar utan större lycka. Senast i Tisdags var jag och en kompis ute, vi lyckades då till slut hitta några små på ca 3m djup. Har försökt med alla möjliga beten och trix på allt mellan 0,5-10m djup. Har dock bara provat runt Ängsö och Östra Holmen. Är det verkligen så dåligt fiske i Mälaren eller är det bara jag som blivit kass?? Tycker iallafall man borde kunna få några småabborrar när man är ute... gärna större också, men det verkar svårt...

Har varit vid Ängsö 2ggr och inte fått en fisk.

Hur är det föresten med lufttrycket. Ska man leta borrarna grundare vid högtryck och tvärtom?

Mälaren är inte lättfiskad. Försök att hitta nån grynna eller djupkant. Fiskar du grunt är det oftast småborre. Helst ska ett bra abborrställe vara skyddat från flera håll. I anslutning till närhet av lekplats eller där vitfisken trivs. Ta fram ett sjökort och speja. Därefter provar du dig fram.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

mälarn håller sjuka mängder abborre. testa dom små vikar som finns lite här och var brukar stå mycket fisk där. och i utkanten lite större

Kommentera

Jag tror det har varit kasst fiske för flera den senaste tiden. det är mycket snö på isen oxå.
        Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Testade i närheten av stallarholmen för ett par veckor sedan och blev positivt överaskad över hur lättfiskat det var där. Kunde dra hur mycket som helst dock bara små abborre största ca 3hg. Men ändå ett kul fiske om det är mängdfiske man är ute efter.

Kommentera

Mälaren är sjukt lättfiskad. Då abborren är känslig för lufttryck kan det dock finnas tröga perioder och just kring Björnön, Ängsö-området är det ofta trögt. Gissar att det dessutom beror på alla tråkiga flackbottnar i området. Du har ju inte långt till finare vatten, t ex Oxfjärden-Grönsö-Björkfjärden. Annars kan du ju söka dig längre neråt farlederna och satsa på norsabborre istället för att söka grundvattenabborrarna. Finns fortfarande bra platser att dramatiskt höja snittvikterna på. Kör Nils Master 5 & 7 cm så händer det grejer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
            6 svar
            2 110 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman