Öresundsfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öresundsfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Raniceps: Nej... anar jag en skeptisk ton..? Har aldrig fiskat havsöring över huvud taget. Fick lita på expediten i affären. Har du några beten att rekomendera? Valde Gladsaxarna mycket pga vikten. Ska gå att kasta med ambassadeurer.
    Senast ändrad av JD; 2003-03-25, 20:21.
    MVH

JD

Kommentera

Re: Öresundsfiske.

Originally posted by Sturgeon
      Var nere med GHFK i Helsingborg och fiskade från Vandia, JD och hans tös var med, båda blev av med klubbfisketursoskulden ganska snart.

Var mycket Sandskäddor i sundet, dock till en stor del småfiskar, vet att JD lurade upp en fin på ca 450 gram.

Kampen mellan könen var påtaglig (JD och flickvännen), tror att det gick ganska jämnt upp dess emellan.

För min del blev det 4 Rödspättor och gissningsvis drygt 30 Sandskäddor, det blev det ingen över 400 gram, största Rödspättan vägde ungefär 700 g, 17 st av hygglig storlek fick följa med hem.

Riktigt kalasväder var det, strålande sol och en lugn bris.

/Keke
      mete eller , vilket bete samt utrustning använder man till det fisket ?

Kommentera

Originally posted by JD
        Raniceps: Nej... anar jag en skeptisk ton..? Har aldrig fiskat havsöring över huvud taget. Fick lita på expediten i affären. Har du några beten att rekomendera? Valde Gladsaxarna mycket pga vikten. Ska gå att kasta med ambassadeurer.
        Hehe ja faktiskt en lite skeptisk ton, men det kanske bara är något jag fått för mig. Har fiskat en del med gladsaxliknande beten utan resultat.

Rekomendationer hmm. Det beror på var och framförallt när du skall fiska. I början på säsongen fiskar jag gärna med lite större drag, favoriten är väl en Viking Herring (12-18 gram) i grön/silver med en streamer som upphängare.

Längre fram brukar det ofta krävas lite mer finess för att få öringen att hugga. Mitt i den varma sommaren förra året funkade det bäst med minijiggar (kanske inget för ambassadeuren ) tyckte jag.

Skall bli intressant att höra om du lyckas med gladsaxarna. Har du fiskat havsöring nåt innan?

Kommentera

Hej igen. Tack för tipsen. Nej, jag har inte fiskat havsöring innan. Har knappt fiskat alls innan. Jag försöker ta igen mer än tjugo år utan fiske nu. Började med gäddspinn i somras, fortsatte med pimpelfiske, havsfiske och nu havsöringsfiske. Ska se om det blir lite flugfiske framåt sommaren också.

Tänkte lura med Sturgeon någon gång precis efter premiären den 1/4. Vet inte riktigt var man ska fiska. Har fått tips om det innan men jag minns inte vad tipsen bestod av. (Känner du till några hemliga superplatser tar jag gärna emot dem per privat mess).
          MVH

JD

Kommentera

Originally posted by raniceps
            Hehe ja faktiskt en lite skeptisk ton, men det kanske bara är något jag fått för mig. Har fiskat en del med gladsaxliknande beten utan resultat.

Rekomendationer hmm. Det beror på var och framförallt när du skall fiska. I början på säsongen fiskar jag gärna med lite större drag, favoriten är väl en Viking Herring (12-18 gram) i grön/silver med en streamer som upphängare.

Längre fram brukar det ofta krävas lite mer finess för att få öringen att hugga. Mitt i den varma sommaren förra året funkade det bäst med minijiggar (kanske inget för ambassadeuren ) tyckte jag.

Skall bli intressant att höra om du lyckas med gladsaxarna. Har du fiskat havsöring nåt innan?
            Fiskade du HÖ mitt på sommaren???
            Då måste väl du ha kört trolling???

Sen lite tips till JD:

Ang gladsax så är det en suverän havsöringsdrag... Prova gärna även sandgrävlingen, kuttlingen, vickewobbler, samba, lukki, toby mfl...

Nu på våren kan man prova drag som har en mera slingrig gång, soliga dagar bör man använda drag med glitter och silver. En favorit färg för mig är silver/blå... Är det mulet så använd något mörkare färger...

Leta havsöringen i grunda södervända vikar där vattentemperaturen är något varmare... En halvgrads skillnad kan vara avgörande!

Hoppas att du får din första HÖ, det är en väldigt fin fisk!!!

OBS. Glöm ej C & R!

Kommentera

Originally posted by JJJ78
              Fiskade du HÖ mitt på sommaren???
              Då måste väl du ha kört trolling???

Sen lite tips till JD:

Ang gladsax så är det en suverän havsöringsdrag... Prova gärna även sandgrävlingen, kuttlingen, vickewobbler, samba, lukki, toby mfl...

Jodå, fiskade hela sommaren. Ingen trolling, bäst funkade spinnfiske med små jiggar och flugfiske. Gäller att leta öringen lite djupare bara.

Hur är medelvikten på öringarna ni får upp där på Sveriges baksida? En anledning till att jag är lite skeptisk till gladsax och andra (relativt) stora kustvobblers är att våra öringar är mycket mindre.

JD: Vet inte om jag har några superplatser men jag kan ge dig några tips via PM senare. Annars kan du kolla om du kan få tag i Sportfiskarnas havsöringsguide som säljs (såldes) i fiskebutikerna.

Kommentera

Originally posted by raniceps
                Jodå, fiskade hela sommaren. Ingen trolling, bäst funkade spinnfiske med små jiggar och flugfiske. Gäller att leta öringen lite djupare bara.

Hur är medelvikten på öringarna ni får upp där på Sveriges baksida? En anledning till att jag är lite skeptisk till gladsax och andra (relativt) stora kustvobblers är att våra öringar är mycket mindre.

JD: Vet inte om jag har några superplatser men jag kan ge dig några tips via PM senare. Annars kan du kolla om du kan få tag i Sportfiskarnas havsöringsguide som säljs (såldes) i fiskebutikerna.
                Medelvikt? Hmm, svårt att säga... Men det tas ett antal + 5kg öringar per år här runt Stockholm...

Kolla bara in Strömstararnas hemsida och deras fångststatistik:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                6 svar
                2 087 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman