LÄS HELA! Fiske i säbylund + lite problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LÄS HELA! Fiske i säbylund + lite problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• LÄS HELA! Fiske i säbylund + lite problem

Hejsan! Vi har nu varit med klassen och fiskat i säbylund i 2 dagar, jag har inte fått en enda fisk fast det är en del som har fått upp några fina regnbågar. För att jag inte ska tappa intresset som lätt kam hända så skulle jag vilja börja få lite napp och kanske dra upp några också. Jag brukar även fiska i tisnaren utanför Katrineholm där vi har våran båt. Vet ni några bra fiskeställen i kumla/Örebro län? Det största problemet jag har är nog att min lina går av rätt ofta när jag kastar, nu på två dagar har jag säkert kastat bort en 3-4 drag och jag vet inte vad jag gör fel. När jag köpte spöt så bytte killen i butiken lina till en starkare så jag fattar inte vad det är som gör att den går av. Senast jag fick napp var förra sommaren och då såg det ut som en gädda men då var min slirbroms för hård och jag visste inte vad det var då så det slutade med att linan brast och det är ju inte så konstigt. Men om ni skulle kunna hjälpa mig att kanske ge lite tips och hur jag lätt kan få abborre eller gädda eller liknande samt varför linan går av. Jag kan skicka bild på min utrustning om ni vill

Tack på förhand mvh Henrik

"min lina går av rätt ofta när jag kastar" i kastet menar du? Kör du med multirulle?
    Bara ett kast till...

Kommentera

Att din lina går av kan ha många orsaker. Dålig kvalitet på linan, en trasig spöring och olämplig kastteknik kan spela en stor roll i sammanhanget.

Att få fisk då och då är viktigt för att bibehålla intresset men grunden till ett lyckat fångstresultat handlar om kunskap. Lusten att skaffa den kunskapen måste vara minst lika stor som lusten att fånga en fisk. Utan grundläggande kunskap blir fisket tämligen slumpartat och chansen till att få en fisk beror mera på tur än skicklighet.
      Senast ändrad av BeBest; 2015-06-09, 20:13.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ja i själva kastet så lossnar det bara typ eller går av på något sätt och så försvinner dragen och draglåsen, till och med det nya draget som var en spinnare (kör mest med spinnare) som jag köpte igår för 50kr vilket jag tycker är lite dyrt (kanske för att jag är ny och inte vet vad det kostar). Multirulle vet jag inte vad det är menar länkar bild på hur min ser ut Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	908,2 KB
ID:	1777914

Click image for larger version

Size:	914,2 KB
ID:	1777915

Size:	870,5 KB
ID:	1777916

Size:	927,7 KB
ID:	1777917
        han som sålde det till mig i butiken för 1-2 år sen bytte lina till en starkare, så vet inte om det som linan ligger runt stämmer överens med linan
        Senast ändrad av henke15; 2015-06-09, 13:13.

Kommentera

Ta med spö och rulle och gå till en sportfiskebutik så kan dom kolla spöringarna, rullen och lina.
          Kan vara flera orsaker till problemet, trasig spöring och kan vara svårt att se med ögat. Ofta är det toppöglan som fått sig ett jack när man vevat in för långt så att beteslås går in i öglan,
          Rullen, lintrissan glapp o linan skär in, lösa slingor i spolen så att linan skör in sig.
          Dålig knut.
          Sånt kan dom hjälpa till med att kolla i butiken.

Kommentera

Okej, ska gå till ner till fiskebutikem på stan och höra med dem! Har ni några tips på hur man ska placera sig, vilka drag som är bra och vart man ska stå beroende på vilken fisk man vill ha (abborre, gädda, regnbåge mm) och vädret, hur man ska kasta och sånt där när man är ny? Ge gärna lite nybörjartips om ni vill,
            Samt ni råkar inte veta bra fiskeställen i runt Örebro/Kumla? Tack på förhand

Kommentera

De tar låååångtid å lära sig ett ställe, men kan man de sedan utantill är de nästan inte kul att fiska där längre... De är liksom exprimenten innan man lär sig stället som är roligt. Annars kan man lika bra gå å ställa sig på en pir å bara dänga rakt ut i havet som vissa gör...

Är de borre elr gädda framför allt du är ute efter så borde spinnare och jigg vara de effektivaste, helst så nära bottnen som möjligt. Ja... De kan fastna några drag innan man lär sig bottnen på just de stället, men sätter drag gör även de bästa. Om man nu inte kör dessa jerkpålarna med 200g gummi å 0.40mm lina...

Har du ingen aning om vad de är för lina borde du även få den bytt mot en fireline 0.17~ så tål den lite nötning också. Jag hade en spiderwire lina för många årsen som vart helt värdelös, de gick inte å dra åt knuten på beteslåset utan att linan fransades sönder å gick av..

Men, spinnare. En vibrax 3a kommer man långt med, kanske inte jätte kul å stå å dänga samma spinnare efter ett tag när man vill börja bli seriösare inom hobbyn men fisk fångar den! Med andra ord för en icke fisketokig= En blue fox vibrax i storleken 3.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Tack så jätte mycket för det bra svaret! Sånna uppskattas enormt mycket!! Så när jag kastat ut ska jag vänta lite så draget hinner sjunka ner och sen ska jag veveva in långsamt eller lite halvsnabbt? Kanske bra att köpa på sig en del drag så man har. Har ju redan en del men dem flesta är från biltema och dollar store så jag antar att det inte är några jätte bra direkt! Hur ska man veva in på bästa sätt med spinnare och jihggar? Har hört att man ska veva in i olika tempon för varje kast typ.

Det där med linan kanske inte vore så dum att byta då min har lite knutar här och där och är rätt svag när man ska dra åt för linan går av och sprödar sig, dock använder jag tång när jag drar åt. Ska höra om han har en sån som du rekommenderade, är det dyrt att byta lina? Asså om man låter dem göra allt. Har du något tips på en bra och hållbar fiskeknut? Jag brukar köra med att man ska ha en ögla och låta draget eller draglåset hänga i mitten och sedan tar man linan cirka 5 varv runt linan från rullen och sedan in i öglan och dra åt, är den bra eller finns det bättre?

Draget du rekommenderade är rätt likt det han rekommenderade till mig Click image for larger version

Size:	699,0 KB
ID:	1777918

Köpte ett sånt ljust drag också men det var tyvärr det som fick försvinna idag i vattnet. Vad tror du om att fortsätta med dem om vibrax3 inte finns?

Kommentera

Ursprungligen postat av henke15 Visa inlägg
                  Ja i själva kastet så lossnar det bara typ eller går av på något sätt och så försvinner dragen och draglåsen, till och med det nya draget som var en spinnare (kör mest med spinnare) som jag köpte igår för 50kr vilket jag tycker är lite dyrt (kanske för att jag är ny och inte vet vad det kostar). Multirulle vet jag inte vad det är menar länkar bild på hur min ser ut [ATTACH=CONFIG]79191[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]79193[/ATTACH]

han som sålde det till mig i butiken för 1-2 år sen bytte lina till en starkare, så vet inte om det som linan ligger runt stämmer överens med linan
                  En liten snabb kommentar om något jag såg på två av bilderna, du har vad som ser ut som trassel/knutar en bit in på linan. Det är inte så att trasslet fastnar när du kastar ut och draget snärtar av?

En annan sak som kan vara bra att tänka på när du vevar in, veva inte in massa slacklina på rullen för då kommer du få trassel när den lösa linan glider omkring.

När det gäller knuten till beteslåset så är det lätt att den glider upp om den inte görs på rätt sätt. När jag kör Fireline brukar jag knyta följande som fungerar bra:

Matchar du dessutom vikt på draget med kastvikterna på ditt spö och den lina du har så kommer du aldrig behöva ta i för kung och fosterland när du kastar vilket minskar risken för linor som går av och knutar som går upp. Som ett litet exempel, ett spö med kastvikt 5-30gr använder jag aldrig drag tyngre än 18gr och Fireline tjockare än 0.12.

Kommentera

Den här brukar jag använda mig av när jag knyter på något i änden på linan.
                    Den kallas för Trilene knot här men kanske har andra namn.

http://www.animatedknots.com/trilene...matedknots.com

Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 122 visningar
                    0 gillar