Havsöring Skåne 2015 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring Skåne 2015

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då är de hemma imorgon! Testar eventuellt en sväng på eftermiddagen. Återkommer om de hugger

Kommentera

Idag 08:30 vadade jag ut och flugfiskade runt Lernacken/Bunkeflostrand och rörde mig uppåt närmare Brofästet efter varje kast, långgrund område efterallt, vädret var helt ok, pålandsvind med sisådär rörelse i vattnet, lite kyla kände man i benen (andasvadare) efter ett tag men inga problem, körde med flytlina och extra lång taffs, knöt på "ett måste fluga" pattegrisen och började vifta, kände/såg inte något efter 30-40 min så jag provade andra flugor och efter 3:e presentationen small det på en Märla (Palmers Märla)..... upp med spön för mothugg, där blev det head & tail och omedelbart började den rusa ut och bränna mina fingrar med linan, kändes då lite för agressiv(stor?) tänkte jag för mina grejjer (klass #6 spö på 0.23 taffs) och då jag hade sjukt mycket lina ute också blev det lite panik först o få igång rullen till hjälp, genast var backingen igång, jag fick vänta ut den och sen började veva in när jag kunde, in i håven efter ett tag och där visade den sin 2kg blankhet! Kändes lite större faktiskt, jäklar vad den kämpade.... In mot stranden, lite kaffe, en prilla och sen hem med en fet smajl!
      Senast ändrad av darthfly; 2015-01-14, 13:56.

Kommentera

Roligt att höra att de finns här trots vädret som varit de senaste dagarna! Jag var vid Vikhög kl 8.30 och började norr om den lilla hamnen för att få vinden lite i ryggen. Kastade ett par kast snett utåt när jag vadade ut en 10 m utanför stranden för att sen arbeta mig norrut. Det femte kastet körde jag in mot stranden bara för att vara säker och la flugan mitt i en våg (chartreuse crazy charlie då det var halvgrumligt) och efter ngn sekund satt där en fin öring på! Tyvärr klev den av ganska snabbt då jag antagligen var lite oförberedd med mothugget men det var sjukt gött att känna sin första havsöring på fluga!

Kommentera

Ursprungligen postat av darthfly Visa inlägg
          Idag 08:30 vadade jag ut och flugfiskade runt Lernacken/Bunkeflostrand och rörde mig uppåt närmare Brofästet efter varje kast, långgrund område efterallt, vädret var helt ok, pålandsvind med sisådär rörelse i vattnet, lite kyla kände man i benen (andasvadare) efter ett tag men inga problem, körde med flytlina och extra lång taffs, knöt på "ett måste fluga" pattegrisen och började vifta, kände/såg inte något efter 30-40 min så jag provade andra flugor och efter 3:e presentationen small det på en Märla (Palmers Märla)..... upp med spön för mothugg, där blev det head & tail och omedelbart började den rusa ut och bränna mina fingrar med linan, kändes då lite för agressiv(stor?) tänkte jag för mina grejjer (klass #6 spö på 0.23 taffs) och då jag hade sjukt mycket lina ute också blev det lite panik först o få igång rullen till hjälp, genast var backingen igång, jag fick vänta ut den och sen började veva in när jag kunde, in i håven efter ett tag och där visade den sin 2kg blankhet! Kändes lite större faktiskt, jäklar vad den kämpade.... In mot stranden, lite kaffe, en prilla och sen hem med en fet smajl!
          Var det inte grumligt i vattnet? I Vikhög imorse kunde jag knappt se fötterna i 40cm vatten.

Kommentera

Det var grumligt ja, dock inte lika grumligt 80-100 cm ut osv... Kommer att lägga sig snart, här kommer hela nästa vecka att vara mycket lugnare, då tänkte jag ge mig ut och se vad som finns antingen i Lomma eller Klagshamn också.

Finns gott om HÖ runt Malmö.... men dom står inte där folk står i rad och spinnfiskar från land (Ön, piren Brofästet osv), tack gud då det är brutalt överfiskade spots anyways. Just nu hittar du dom faktiskt bäst vid långgrunda områden där det inte brukar finns någon människa inom sikt, helts inom räckhåll till en lekplats (nära mynning till bäck/å).... alltså vadare är ett måste och jag rekommenderar fluga (bombarda om du spinnar)... HÖ kommer bara för dom som verkligen vet hur/var man tar dom SPECIELLT här i Malmö, det är ingen dum torsk det där, man får kämpa mycket mer...
            Senast ändrad av darthfly; 2015-01-15, 01:16.

Kommentera

Kör ett pass vid bron nu i förmiddag tänkte jag. Återkommer med rapport! =)

Kommentera

Bomtur.

Kommentera

Filip spinnfiskar du? Kan ge lite tips, vid denna tid runt bron med spinnfiske tycker jag man ska prova den där viken först (pisseviken/barnviken), super plats för att meta där med mask också, kolla här han får in HÖ efter HÖ med mask just där vid en Januari också: https://www.youtube.com/watch?v=N1HyCG51Bjg

Om du ska häva iväg drag så är kustwobblers såsom Vicke/Spöket/Seatrouth och Svartzonker Zazaa att rekommendera, 16g tycker jag är bäst, dom flyger iväg långt och "vickar" på sig som attans i vattnet när du kammar hem, sjunker inte så lätt, oemotståndligt för HÖ, veva in i varierande hastigheter, jag tycker snabb invevning med några sekunders vevstopp är bäst, dom brukar oftast hugga vid vevstopp.

Prova att kasta där nere vid hörnan också, alltså gå under/förbi bron och gå bara rakt ner så kommer du fatta.

Nästa omgång där blir spinnfiske, ska se själv.

Kommentera

Tack för tipsen darthfly! Var där igår eftermiddag och flugfiskade. Det är det som är nyårslöftet senaste 2 åren, att ta öring på fluga! Kom en kille precis när jag kom ut på lilla ön som precis fått en mindre på spinn. Coolt m maskmete också, verkar minst lika effektivt som på aborre.

Du flugfiskar väl också? Hojjta gärna till om du sticker ut ngn dag så hakar jag gärna på om man får lära sig lite!

Kommentera

Det blev ett 2h pass nu imorse i barnviken. No fish. Tror vi var 6 st som fiskade när jag åkte hem för second breakfast! Tror det blir ett grundare ställe i em.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman