Havsöring Skåne 2015 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring Skåne 2015

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ute på premiären som sej bör, och ja vädret var kanske inte det bästa.
    Jag var bara ute mellan 11 och 14, detta pga ganska höga vågor mm.
    Efter kanske 30 min fiske hade jag lyckats bli genomblöt på överkroppen
    men tänkte inte ge upp för det.

Vid 13 tiden kände jag mej ganska utslagen av vågorna och vinden
    och beslöt mej för att byta taktik, hade kört med bombarda men
    började tröttna på trassel pga vinden. satte på 18g spöket röd och svart och
    på tredje kastet högg en blank liten rackare.
    Ganska odramatisk fajt men kul med en på premiären, uppskattad till
    ca 1-1,5 kg så inget monster direkt ,)
    släppte tillbaka och kände att jag skulle bege mej hemmåt.

kastade hela vägen när jag vandrade in och lyckades få en platt sak
    påvägen in också Jaja det va en liten rapport från lomma.

Får se när vädret tillåter en ny tur, känns inte som det är läge idag iaf.
    enligt klart kan onsdag bli fin!!
    Senast ändrad av deflan; 2015-01-02, 12:59.

Kommentera

Jag tänkte köra över på östsidan imorgon för att prova lyckan. Känns dödfött här på sydkusten efter pålandsvinden som varit. Brukar snabbt bli mycket skit i vattnet. Återkommer med rapport.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
        Det är lite vagt... enligt Länsstyrelsen så är själva åmyningen inte fredad som du kan se på deras karta. Står jag på spetsen och kastar eller även vadar ut så kastar jag inte in i fredningsområdet (som är längre bort än man tror). Se min egen karta (som inte är facit, utan min tolkning). Däremot behövs fiskekort eftersom det tillhör ån
        http://www.scribblemaps.com/maps/vie...ing/ciwC0EkKcC
        Det är så jag uppfattar det också och det verkar som att de flesta som fiskar där följer den regeln. Det hade ju varit ganska tätt med tillsynsmansbesök där om alla gjorde fel

Ska se om vinden har lagt sig något till imorgon och drar kanske ut och tar något kast!

/J

Kommentera

Ursprungligen postat av saturnine Visa inlägg
          Det hade ju varit ganska tätt med tillsynsmansbesök där om alla gjorde fel
          Varför då? Man får ju inget straff om man gör något olagligt när de gäller fiske? Känner alla tillsynsmän där jag bor, mer än 80% av dem har slutat nu detta nya året pga att folk de tagit inte fått något straff så de känner att de är bort kastad tid att gå å kolla folks fiskekort.

Sen kastar jag in detta också när jag ändå är igång, man betalar själv för bensin/service/däck på sin egna bil som dem förväntar sig att man ska köra jorden runt med utan att få mer än 900kr per år. Sen försvinner liksom lite hela meningen om man tar något å de inte får något straff för de som sagt.

Nog om det, hur ser vattnet ut på väst sidan? Man får nog räkna med att vänta 2 dagar efter denna "stormen" innan de ens är lönt att doppa draget i vattnet igen...
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Varför då? Man får ju inget straff om man gör något olagligt när de gäller fiske? Känner alla tillsynsmän där jag bor, mer än 80% av dem har slutat nu detta nya året pga att folk de tagit inte fått något straff så de känner att de är bort kastad tid att gå å kolla folks fiskekort.

Sen kastar jag in detta också när jag ändå är igång, man betalar själv för bensin/service/däck på sin egna bil som dem förväntar sig att man ska köra jorden runt med utan att få mer än 900kr per år. Sen försvinner liksom lite hela meningen om man tar något å de inte får något straff för de som sagt.

Nog om det, hur ser vattnet ut på väst sidan? Man får nog räkna med att vänta 2 dagar efter denna "stormen" innan de ens är lönt att doppa draget i vattnet igen...
            Tråkigt att de känner så och framför allt trist att det inte leder till straff för dem som fiskar olagligt/utan fiskekort. Vi får helt enkelt hoppas på att folk bättrar sig och verkligen sköter sig. Att köpa fiskekort till ett område innebär ju inta bara att man får lov att fiska där utan även att bidra till fiske-och vattenvård

/J

Kommentera

Det blev en lyckad premiär för min del. Tog mig över på östkusten till en av de mer kända platserna. Vattnet var lugnt och klart, utan skit. Lite väl klart egentligen. Halvklart med ganska mycket sol emellanåt. Det blev fyra landade öringar och tre tappade. Samtliga strax över måttet och blanka. Gav en matfisk till polaren men resten fick gå tillbaks. En hel del som fiskade men inte många som fick något. Tre flugfiskare hade fått en och tappat en, de var de enda av de vi pratade med som hade haft kontakt. Polaren bommade. Fick samtliga på vita drag, två på Strippern, en på Snapps och en på Toby.

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg

Det blev en lyckad premiär för min del. Tog mig över på östkusten till en av de mer kända platserna. Vattnet var lugnt och klart, utan skit. Lite väl klart egentligen. Halvklart med ganska mycket sol emellanåt. Det blev fyra landade öringar och tre tappade. Samtliga strax över måttet och blanka. Gav en matfisk till polaren men resten fick gå tillbaks. En hel del som fiskade men inte många som fick något. Tre flugfiskare hade fått en och tappat en, de var de enda av de vi pratade med som hade haft kontakt. Polaren bommade. Fick samtliga på vita drag, två på Strippern, en på Snapps och en på Toby.
                Härligt att läsa!!

Själv blir det premiär för mig i morgon

/J

Kommentera

Var ute idag och min fru fick napp på första kastet! En riktigt snygg rackare på 3,5 kg och 64 cm. Efter det var det tyvärr dött, men en riktigt bra premiär

/J

Kommentera

Vilken sida var ni på och hur såg det ut i vattnet? Trevligt med så fin fisk på premiären.

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                      Vilken sida var ni på och hur såg det ut i vattnet? Trevligt med så fin fisk på premiären.
                      Västra sidan

Var väl ganska brunt i vattnet, men ändå lite siktdjup. Högg på skrikigt grön/gult.

/J

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 096 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman