Gädda, Hund och Svin! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda, Hund och Svin!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda, Hund och Svin!

Den 29 Oktober åkte jag och hunden (Freja) upp till Strängnäs och Mälaren för 3 heldagars gäddfiske.

Den 30 Oktober vaknar halv 6 och äter frukost och funderar hur fan man kan ha sån jävla otur med vädret för andra resan i rad (va uppe i våras). Hur som helst sätter mej i bilen och beger mej ut för att lägga i båten, där vid bryggan (paradiset för mej) jag fastna för fisket när jag var väldigt liten (Tack pappa). De börjar ljusna och jag tänker jaja ingen idé och deppa fast de är molnfritt och helt spegelblankt på Mälaren, jag ska ju faktiskt göra de jag älskar mest i hela världen att göra FISKA. Hunden får ryck och springer som en kossa på vårsläpp runt, runt i skogen. Båten läggs i och jag beger mej mot första vassen, där de är stendött. Beger mej mot ny vass och ingenting där heller. De känns hopplöst, solen lyser starkt och jag tänker att får hitta Skuggvasser nu om jag ska ha en chans överhuvudtaget, nåt litet ska jag väl åtminstone kunna lura. Och japp första kastet i vassen som ligger i skugga hugger en Kilos Gädda:-) YES trendbrott sejer jag till Freja (hunden) som ligger fram i båten och gnager på ett gott ben. Men de visa sej att de va fel hur mycket jag än kasta Mina Buster Jerks, skeddrag, jiggar, RIP Shad mm fick jag bara en ännu mindre Gädda i en vass. Jag varierade fisket Vass mot branter och grynnor där de stod mycket gott om Betesfisk ner till 10meter och nötte med allt jag hade men inget mer. Går i land på en ö och Njuter av en kopp te och mackor medans Freja springer av sej, badar och njuter av livet som fiskesällskap. Jag funderar hur fan jag ska gå tillväga och kommer fram till att de ända jag kan göra är att på de jag gör och bara kasta, kasta, kasta. Har nu ca 3 timmar kvar innan de börjar bli mörkt och jag börjar kasta av en lång härlig vass som självklart ligger i skugga å tänker att på dessa kanske200-300meter vass borde jag väl kunna lura nåt? Tiden går och jag närmar mej slutet av vassen och klockan närmar sej halv 2 och har inte känt eller sett en tillstymmelse till Gädda. Så lägger mej ca en kast längd från slutet av vassen, där finns även gott om näckrosor och nate och jag tänker får jag inget här ger jag fan upp. Började bli väldigt frustrerad och grinig. Va sätter jag på kroken då ingeting funkar ju Jo jag tar en Buster jerk i färgen Wille, en som jag inte alls tror på och bara kastat enstaka gånger, Men hallå jag har testat allt från favoriterna Papegoja, Skitmörten och White fish, till alla andra möjliga färger å inget har funkat. kastar, ingenting, kastar igen ingenting, kastar igen Fan!! vilket skit kast inte alls där jag ville ha den. Men visst draget i vattnet och jag Jerkar in de. Ser betet nu börja komma upp till ytan ca 2- 3 meter från båten och DÅ händer de OMÖJLIGA, en STOR käft dyker upp under betet och jag blir paralyserad i kanske 2 sek (kändes som en evighet). men på den tiden jag va paralyserad han gäddan både ta betet å börja fajtas och om jag ska tro mej själv va det tack vara chocken som gjorde att jag inte drog bort betet för tidigt så gäddan hade missat. Utan nu skvätter vatten ytan ordentligt jag sträcker mej efter håven och lyckas få in den efter en snabb fajt på kort lina. I håven ligger nu garanterat ett PB frågan är bara hur mycket större är den mot mitt gamla 6,840kg. Får lätt ut kroken och gäddan som får ligga i håven medans jag fixar allt med vågsäck, våg och måttband. Vågsäcken vägde 620g. Och nu va de dags att väga, mäta och dokumentera med kort. men efter som jag va själv i båten (människa iaf då jag tvivlar på att Freja kunde ta kort) Ställde min mobil vid elmotorn i före och började filma. jag tar upp Gäddan lägger i vågsäcken och lyfter försiktigt upp henne (Gäddan) Vågen pendlar mellan 10,84-10,98ca Jag bestämmer att den väger då 10,84g och konstaterar att de är PB på 10,22 då vågsäcken dras av med 620gram. Jag börjar skaka och tar fram henne ur säcken, fram med måttbandet och konstaterar att min underbara Madame är 112cm lång och i grym kondition. Lägger nu tillbaka henne i håven för att kolla så de verkligen blev filmat och självklart hade de inte filmat ett skvatt. Satte då på kameran ställde den mot Elmotorn lyfte upp Madamen igen snabbt och visade henne för kameran snabbt innan jag pussa henne hej då och hon begav sej mot botten av Mälaren igen. Efteråt släppte allt jag bara skrek rakt ut och stod och hoppa och skaka som ett asplöv i en orkan. Freja såg chockad ut när Husse segerdansade för sej själv och bara skrek jaaaaaa rakt ut i intet... Här borde jag lagt av Lycklig som bara jag kan vara. Jag skickar bilder på Gäddan till alla jag känner och ringer å skriker ut lyckan i örat på dom som svara:-) när jag pratat färdigt med den sista tänker jag att nä va fan några kast på andra sidan kan jag unna mej innan jag ger mej. Ska tillägga att Buster jerk Wille blev pensionerad efter mötet med Madame Gädda, den sitter hemma i bokhyllan nu med tafsen kvar och väntar på att ramas in. Sen om jag får sätta upp den är upp till Sambon men ramas in ska den allt. Jag kastar nu några släntrian kast mot vassen ca 50-100 meter ifrån där gäddan tog. Tar upp mitt bete ut vattnet och ska byta färg från papegoja till nåt annat, då händer de som inte får hända mitt på sjön själv i båten med en HUND!! Freja som vart med åtskilliga gånger i båten och alltid skötts sej galant och gillar åka båt (verkar så iaf på henne) Hon hugger efter papegojan och smack en av trekrokara sätter sej i käften, Freja skriker å skakar huvudet som en galning. Jag får fram kniven kapar linan till spöt å sen börjar de jobbiga hur får jag ut skiten? kan jag få ut skiten? Första jag får göra är att hålla fast tassarna på henne för dom vill ju ha bort krokarna å en trekrok hänger ju fortfarande löst. Hon fastnar lite lätt med ena tassen i den lösa trekroken men jag får bort den. Sätter mej på tassarna med knän tar fram min tång med ringdelare och efter mycket skrik, huvudskak och smärta får jag borta draget men inte ena trekroken som sitter kvar med 2 krokar i överläppen och en spets är fortfarande lös. Jag får ta fram avbitaren göra om allt med att hålla fast henne stenhårt och klippa av ena spetsen som är lös så den inte kan skada mer iaf. Nu när de är gjort gnyr å skriker hon inte lika mycket men hon har ont och gillar inte att ha kvar skiten i munnen. Startar båten åker in mot land så fort jag kan. Funderar hur fan i helvete gör jag med båten kan ju inte koppla på den på bilen packa in alla grejer å sen åka utan jag bestämmer mej för att lämna båten, fullt utrustad med spön, ekolod, elmotor, drag i mängder mm i båten, de ligger väldigt mycket "pengar" i båten så sett. Men skit samma min hund måste till veterinär och de nu, dessutom ligger plasten så avlägset att de bara dom som bor där omkring eller har båtar där som kan tänkas vara där. Annars hade jag fått ta med mej skiten även med Freja fast i krok. Kommer till veterinären som får ut kroken efter dom sövt Freja å jag ska betala 1330kr grattis till de. Åker tillbaka för att hämta båten och allt. kommer ner för backen och ser att båten ligger kvar där jag lämna den och med allt i. Mobilen ringer, det är mamma som undrar hur de gick med Freja och när jag pratar går jag fram till båten och tittar. Jag märker då att nåt stämmer inte riktigt jag hade 4 spön i båten men de står bara 3 spön i spön hållarna. jag tittar mej omkring, jag vet ju att alla spön va här när jag lämnade båten 110%säkert kolla extra precis innan jag åkte. De visar sej att de är ju inte vilket pö och rulle som är borta heller utan självklart mitt Dyraste YASEI White Jerkspö som kosta ca 1800kr och på det satt den bästa och härligsate rullen jag har/hade Ambassadeur Predator för ca 2800kr (nypris då såklart) de va allt som va taget. Så här i efter hand får jag skylla mej själv att jag lämna båten som jag gjorde men hade samma sak hänt igen med Freja hade jag gjort likadant garanterat. Men va är de för SVIN som bara tar de dyraste, jag menar har ju 3 andra spön med rullar för X-Antal 1000 lappar som en Daiwa lexa 300 Bl.a och ekolodet som står på va inte rört, dom 100talens drag som ligger i mina lådor och väskor är inte rörda. Nån måste vetat va det va för spö och bara tänkt att de kan jag få med mej snabbt och lätt. Hade som sagt förstått om dom tagit allt eller iaf mer saker än bara det spöt och rullen och de irriterar mej nåt förbannat:-( Så nu till våren får jag köpa nytt likadant set (om pengarna finns) då jag älskade de spöt och rullen.

Resterande 2 fiskedagar resulterade i 3 till fångade Gäddor största av dom uppskattad till max 4kg.

Men i efter hand så va det en underbar fisketripp där allt hände Från PB på Gädda till PB på Hund 23.6kg där pengarna flög ur min hand i form av Spö, Rulle och veterinärkostnad. Att få komma hemifrån och njuta av livet själv utan Sambo och Trotsig 2åring är väldigt välbehövligt ibland. Så till Strängnäs hoppas jag och Freja komma upp till våren igen och försöka jaga rätt på Större Gädda eller vem vet kanske får en Sankt Bernards hund på kroken:-)

reserverad för Stavfel och jävligt dum grammatik.......

Härlig berättelse! Grattis till pb och bra prioritering. Hoppas tjuvjäveln krokar sig själv.

Kommentera

Tur att det gick väl med hunden. Hade fått världens panik i det läget.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Tack va en underbar känsla. Jo jag hoppas han krokar sej själv ordentligt i röven ordentligt me hullingarna så långt in de går..

Kommentera

Jo de första jag kände va fullständig panik. Men på nåt sätt koppla jag om hjärnan på 1/100 sekund och blev en robot eller nåt men fick kämpa nåt djävulskt för att hålla fast freja och samtidigt behålla lugnet för att få bort skiten. I vanliga fall svimmar jag nästa för minsta äckliga grej, me va nog adrenalinet som rädda mej.

Kommentera

Lilla Freja, såg säkert hur glad husse vart efter att gäddan hade huggit och ville göra dig lika glad kanske.

Härlig berättelse och grattis till PB:t

Har tänkt på detta med att ta med mig en rejäl avbitare som alltid ska finnas med i båten, för hade du haft det hade du kunnat knipsa den kroken som inte satt i nåt samt att eventuellt klippa bort hullingarna på den 3kroken som satt i stakars frejas mun.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
              Lilla Freja, såg säkert hur glad husse vart efter att gäddan hade huggit och ville göra dig lika glad kanske.

Härlig berättelse och grattis till PB:t

Har tänkt på detta med att ta med mig en rejäl avbitare som alltid ska finnas med i båten, för hade du haft det hade du kunnat knipsa den kroken som inte satt i nåt samt att eventuellt klippa bort hullingarna på den 3kroken som satt i stakars frejas mun.
              Vetefan om jag börjat operera hunden även att jag alltid har kraftavbitare:-) hade möjligen gått fortare att få väck draget från kroken som satt fast med en iallafall. Men jävligt bra prioriterat och jobbat av ts.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
              6 svar
              2 113 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman