Abborr rapporter Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborr rapporter Mälaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborr rapporter Mälaren

    Eftersom det finns en rapporttråd ämnad för Gösfisket här i Mälaren så tänkte jag; Varför inte starta en rapporttråd ämnad för Abborrfisket?

    Exempel på vad din rapport kan innehålla:
    - Hur länge du var ute och fiskade, och när!

    - En eventuell bild på fångsten. (Du väljer själv om du vill sudda ut bakgrunden eller inte)

    - Ett ungefärligt antal abborrar som du/ni lyckades få.

    - Betet du använde, samt fisketeknik.

    - Om du har vägt och/eller mätt längden på Abborren, show us the numbers!

    - Eventuell luft och vattentemperatur, Lufttryck, samt vilken vind och vilket väder det var under din fisketur.

    - Vilket område du var och fiskade på, t.ex. ''Var ute på Brofjärden''. För att skydda området från att bli överfiskat t.ex. så kan du gärna avstå från att avslöja den exakta platsen! Om du skriver t.ex. ''Görväln, Stäket, Bro, Sigtunafjärden'' eller dylikt så räcker det för att folk ska få en överblick över hur fisket har gått den dagen och runt omkring det området.

    Välkomnar era rapporter!
    Senast ändrad av Kingsfield; 2014-09-15, 21:29.
    [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
    Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

  • #2
    Kan starta med min egen rapport!

    Igår så var jag och farsan ute från ca 12:00 - 17:30. Vi var runt omkring Brofjärden och fiskade. Det började med ett 30-tal abborrar var, genom att fiska på djup mellan 5,5-8m och helt enkelt jigga upp dem med små jiggar. Kasta med gula Myran Spinnare, låta dem sjunka ner till botten, ha en ganska sakta invevning tillsammans med oregelbundna vevstopp visade sig också vara effektivt! Det var inte riktigt någon storlek på borrarna i början, runt 300g men det skulle det bli ändring på! Vid runt 15:30 tiden så börjar vi kroka lite större borrar, varav jag råkar kroka mig själv i fingret efter att en av fiskarna helt okontrollerat börjar sprattla runt medan jag försöker ta ut kroken från mungipan på den.. Slutar med att farsan ber mig att kolla åt ett annat håll medan han snabbt drar ut kroken på ett annat ställe i fingret så hullingen visar sig, och sedan klipper han av hullingen, drar ut resten av kroken och sen var det bara att fortsätta med fisket! Första kastet efter att allt det här har hänt, så lyckas jag sjukt nog med att kroka min PB Abborre på ca 900g, det lättade upp stämningen något otroligt kan man lugnt säga.. Det var precis det jag behövde! Farsan får sedan en 900 grammare han också, och direkt efter att han har släppt tillbaka den och kastat igen så får han ytterligare en på ca 900 gram. Vi använde VibLure beten när vi fick dessa 3 fiskar, under 10min. Vi använde samma fisketeknik som jag nämnde tidigare.. VibLure betet visade sig vara riktigt effektivt på lite större abborre. Kommer definitivt att använda samma bete nästa gång! 1028 hPa, 17,8 grader i vattnet, blåste 1-2m/s, och C&R på samtliga fiskar var det förövrigt.

    Click image for larger version

Name:	blur.jpg
Views:	1
Size:	462,5 KB
ID:	1775436

    Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	155,0 KB
ID:	1775427
    C&R
    Click image for larger version

Name:	55.jpg
Views:	1
Size:	391,4 KB
ID:	1775428

    Click image for larger version

Name:	66.jpg
Views:	1
Size:	365,8 KB
ID:	1775429

    Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	544,1 KB
ID:	1775430
    Bild på VibLure betet med en mindre borre. Det var även det här betet jag krokade mig själv i fingret med
    Senast ändrad av Kingsfield; 2016-03-25, 18:30.
    [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
    Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

    Kommentera


    • #3
      Grym historia pike Har precis beställt hem min första VibLure! Ser fram emot att testa det betet!

      Kommentera


      • #4
        Haha tack Härligt! Ett tips som du kan använda dig av sen när du får hem betet, är att fiska med det på lite djupare vatten, typ +5m! VibLure har tyvärr, åtminstone för mig, Inte fungerat överhuvudtaget på grundare vatten, av någon jäkla anledning :/ Annars är det väl bara att du testar dig fram!

        Skriv gärna en rapport i den här tråden sen och berätta hur det gick,

        Lycka till!
        Senast ändrad av Kingsfield; 2014-09-15, 21:32.
        [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
        Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

        Kommentera


        • #5
          Skapade ett konto här på FiskeSnack alldeles nyss.Trevlig tråd! Ska bli intressant att följa.

          Var ute igår från 18 - 21 i Hässelbytrakten. Blev ca 20st 300-500g, helt OK storlek i alla fall anser jag,,
          För det mesta så användes vanliga spinnare i olika betesvikter. Lät betena sjunka och vevade hem dem ganska snabbt, dem högg ofta vid snabb invevning eller vid ett plötsligt vevstopp. 4 - 6m djup var det ungefär där jag fiskade.. Blåste bara 2m/s så det var väldigt lugnt och härligt.Hade tyvärr inte med mig min mobil eller kamera så jag kunde ta kort, får ta med det nästa gång!

          Kommentera


          • #6
            Instämmer med föregående talare! - Vilket kul fiske ni hade Intressant tråd för mig som fiskar i norra Mälaren och inte riktigt försökt fiska höstabborre. Dina resultat har givit mig ett sug på att pröva! Får man fråga var ni fiskade, d v s mitt i frivatten på de djup du nämnde eller mer nära land, i vikar eller i sund i anslutning till vass, sten eller annan struktur? Vilken typ av botten, jag har hört att abborren trivs bättre på hård botten, stämmer det med dina erfarenheter?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Instämmer med föregående talare! - Vilket kul fiske ni hade Intressant tråd för mig som fiskar i norra Mälaren och inte riktigt försökt fiska höstabborre. Dina resultat har givit mig ett sug på att pröva! Får man fråga var ni fiskade, d v s mitt i frivatten på de djup du nämnde eller mer nära land, i vikar eller i sund i anslutning till vass, sten eller annan struktur? Vilken typ av botten, jag har hört att abborren trivs bättre på hård botten, stämmer det med dina erfarenheter?
              Vad kul att höra att du tycker tråden är intressant! Abborrfisket är som bäst under September månad enligt oss.

              Vid Abborrfiske så fiskar vi uteslutande på grynnor med hård botten, då vi är ganska säkra på att abborren trivs bäst på just den här bottenmiljön. Grynnan som vi fiskade på enligt min rapport låg ca 100m från land, och det gör dem andra grynnorna som vi fiskar på oftast också. Grynnan är ungefär 5,5-8m djup, men runt grynnan så är det ca 13m djupt. Det verkar som att Abborrarna tycker om att vara där vid djupbranterna, precis där det blir lite grundare!

              Man får dock ibland nöta så in i h-e innan huggperioderna infinner sig, fastän man är på en plats som har levererat hur bra som helst tidigare. Kan vara trögt i uppemot 1 timme innan man t.o.m får den första borren. Om man har tur, så får man en jäkla massa Abborre när huggperioden väl kommer! Det gäller även att hitta den rätta platsen på grynnan där Abborrarna står, bara det kan vara svårt ibland..

              Att hitta det där ''drömstället'' där Abborrfisket är bra hela tiden vare sig väderförhållanden osv är helt omöjligt enligt oss. Abborren är petigare än vad man tror, av 10 fisketurer så kan vi ha 2st totala bompass! Man kan däremot hitta grynnor och liknande där Abborrarna har en tendens att vara lite mer på hugget och fler i antal, och det enda som krävs för att hitta såna här ställen är att man åker runt och testar sig fram på en jäkla massa olika platser och ser om man helt enkelt får något. Att få en massa tusenbröder kan vara kul ibland, bara för att få något. Efter ett tag så blir man oftast lite uttråkad dock och vill ha lite större. Då är det bra att känna till ett eller fler andra ställen som man kan åka till, som tidigare har gett Abborre men av den större storleken! Kilosabborrar verkar finnas lite oftare på de djupare grynnorna, 5-13m ungefär..

              Önskar dig ett Stort Lycka Till!
              Senast ändrad av Kingsfield; 2014-09-16, 22:07.
              [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
              Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av sthlm Visa inlägg
                Skapade ett konto här på FiskeSnack alldeles nyss.Trevlig tråd! Ska bli intressant att följa.

                Var ute igår från 18 - 21 i Hässelbytrakten. Blev ca 20st 300-500g, helt OK storlek i alla fall anser jag,,
                För det mesta så användes vanliga spinnare i olika betesvikter. Lät betena sjunka och vevade hem dem ganska snabbt, dem högg ofta vid snabb invevning eller vid ett plötsligt vevstopp. 4 - 6m djup var det ungefär där jag fiskade.. Blåste bara 2m/s så det var väldigt lugnt och härligt.Hade tyvärr inte med mig min mobil eller kamera så jag kunde ta kort, får ta med det nästa gång!
                Välkommen Vart runt hässelby? Var det vid lövsta eller lambafjärden utanför tornen ? =) Är sugen själv på att pröva aborren.

                Kommentera


                • #9
                  Idag så levererade ett dimmigt Mälaren återigen ett nytt PB för mig! Denna gång en Abborre på ca 1kg.

                  Vi var ute från 10:00 - 15:30. Oerhört dimmigt var det när vi kom ut. Såg absolut Ingenting framför oss så vi körde i endast 5-7 knop med lanternorna påslagna i drygt 1h som i normala fall tar oss egentligen 15min för att komma fram till vår destination, med endast GPS:en som hjälpmedel eftersom sikten var lika med Noll. Väl framme på grynnan, så hann vi bara kasta ett fåtal gånger innan jag lyckades kroka en fin Abborre på ca 1kg. Det var minst sagt otippat att jag återigen skulle slå mitt PB på Abborre, endast 1 fisketur efter mitt tidigare PB på 900g som jag tog på samma grynna.

                  Vi hade stora förhoppningar om ett lyckat fiske efter det här. Men Abborr-Bonanzan som vi hade hoppats på kom aldrig tyvärr.. Slutade med endast ett 20-tal Abborrar och 3 gäddor, samt ett stort antal fiskar tappade. För mig så gjorde det inte så mycket, eftersom jag återigen hade tagit mitt PB på Abborre, men det hade ändå varit kul med lite fler fina fiskar!

                  Vi förflyttade oss till ett flertal andra grynnor men dem gav bara tusenbröder, vilket vi inte var ute efter idag!

                  Fick Abborren på FKP-Gear's VibLure. Samma bete som jag använde vid mitt tidigare PB.. Verkar ärligt talat som att man sollar bort de mindre Abborrarna med det här betet, och löper större chans att få kilosar!

                  Soligt väder med inga moln på himmelen och helt vindstilla på sjön, 1019 hPa, ungefär 16,5 grader i vattnet och C&R på samtliga fiskar var det förövrigt!

                  Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	374,8 KB
ID:	1775456

                  Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	375,6 KB
ID:	1775457

                  Click image for larger version

Name:	bild 2.JPG
Views:	1
Size:	926,7 KB
ID:	1775458

                  Click image for larger version

Name:	snipor.jpg
Views:	1
Size:	969,9 KB
ID:	1775463
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Kingsfield; 2016-03-25, 18:34.
                  [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
                  Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Härlit, grattis till ditt nya PB!

                    Synd att man inte själv har båt just nu och kan jaga de stora abborrarna. Jag får nöja mig med det jag kan få ifrån land som bäst hittills varit 7,47 hg i år.

                    ser fram emot fler rapporter och bilder ifrån er

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 635 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                    60 svar
                    12 393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Honk
                    av Honk
                     
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    15 svar
                    1 423 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                    13 svar
                    1 339 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg lakefryken  
                    Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                    1 svar
                    218 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X