Hamn-bassängen Nyköping! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hamn-bassängen Nyköping!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fredrik Lundberg
    2005-11-04 (214957) Drevet går...
    Bergman/Fiskesnack(are): Gräv ner stridsyxan - inse att du själv och alla andra vill ha ett så trevligt och bra fiske som möjligt, men man måste kunna ta viss kritik... Dessutom kan inte jag stå till svars för vad Roger yppat eller inte och på vilket sätt han gjorde det, men även den mest luttrade lackar ur när man sett tillräckligt med onödigt fisklidande. Men du och din polare, "proffs" eller inte, är alltid välkomna till Nyköping så länge som ni utöver givna regler också tillämpar det som är vikigast- SUNT FÖRNUFT!!
    - Fredrik Lundberg -, (61.83) 20:47:06
    Var det jag eller någon annan fiskesnackare som började detta skitsnack från första början ? Självklart kan inte du stå till svars för vad Roger säger men det är ju för tusan du som lagt upp texten på Fiske.nu och det måste du ju stå för.

Om nu Roger hade kommit fram till oss på en gång och lugnt och sansat berättat vad han tyckte så hade det varit kanon. Nu väntade han i princip tills fisket var över och gnällde och skällde som att välden höll på att gå under. En sådan människa passar inte som tillsyningsman ...

Vi tillämpar redan sunt förnuft. Dax för er att göra detsamma!

Vi lär åka ner flera gånger ... med eller utan nybörjare ...
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Borde finnas fler eldsjälar som Fredrik Lundberg....det man hört om vad dom sett i Nyköping,under årenslopp....är fan vidrigt....säckvis med dödad gädda...folk som rycker ut wobblern ur gäddkäften, med foten som stöd...gäddor som blivit pannerade av grus ,sparkas tillbaks med kommentaren...det är ingen fara, den klarar sig nog. Hoppas alla gäddfantaster fortsätter kampen , mot ett vettigare hanterande av gäddor!!!

Kommentera

Kalen, det var inte riktigt det som debatterades va? Att hantera fisk (Ja, fisk! Inte enbart gädda!) ovarsamt har väl ingen debatterat för i den här tråden?

Kommentera

Oj, vad det smällde till när man dumpade av den här tråden....
          Verkar som man dumpade en infekterad bomb eller nått... Bäst att man tar med hela arsenalen på måndag, avkrokningsmattor, schysst håv, kamerastativ mm.
          Men Grabbar, hur har fisket varit senaste tiden? Verkar ju vara lite folk här som varit i bassängen nyligen... /En medioker gäddfiskare
          Greggan

Kommentera

Ursprungligen postat av Svenskt Sopfiske
            Bedrövligt. Jag blir bara mer och mer stärkt i min hållning, den där Nyköping, Lödde och liknande tramsmagneter är otänkbara fiskeplatser för mig som gillar lugn och ro. Skönt och sorgligt samtidigt.
            Instämmer i detta, precis som jag instämmer i Elanens slutkläm. Vad är drivkraften i att fiska i hamnbassänger som t ex i Nyköping? Någon som helst naturupplevelse är det ju inte och totalt charmlöst att fiska där, istället för att fiska där det är mindre folk och man sliper tjafs...
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Greggan, tror att det finns en mailadress till Fredrik Lundberg på FNU/ Redax. Maila honom så får du säkert svar... Börjar bli lite pinsamt att ingen kan släppa lite info fast Bergman fick ju fisk, kanhända pga moderiktig jacka...;-)
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Svenskt Sopfiske
                Lätt absurd situation när de ”lite duktigare killarna” inte kan hålla sig ifrån den här siten och uppenbarligen läser det som skrivs här och därefter ger sig in i debatten - på en helt annan site. Siten ifråga är naturligtvis den där klientelet ”Vi som vet och kan bäst” känner sig hemtama och dessutom fritt kan breda ut sig på redaktionell plats…

Nog har jag förståelse för att man blir uppgiven och frustrerad när man möter så mycket elände som tillsyningsmännen i Nyköping tycks göra, att det kokar över ibland känns som en rimlig följdeffekt då man själv bara försöker göra något gott för allas bästa. Ni utför en viktig uppgift, och jag är säker på att ni gör mycken god nytta.

Men det skiner ofta igenom ett förakt för svagare grupper och det tycker jag stinker apskit. ”Klientelet som lever på oss andra”, ”frökenfingrar” osv. Har aldrig sett någon förklaring eller ursäkt för den typen av personbeskrivning i efterhand. Ger ett halsstarrigt och, eh, udda intryck tycker jag.

Bergman tycks uppfattas som någon slags Judas som förrått de inre kretsarna genom den popularitet som Fiskesnack erhållit. Att han dessutom är en färsking i fiskesammanhang verkar ju vara en än värre nagel i ögat på sina håll…

Fiskesnack tar fisket ut till massorna på ett revolutionerande vis, något liknande har inte tidigare funnits i landet, och detta devalverar naturligtvis värdet av att vara en av de sammansvurna som tidigare åtnjutit förmånen av att få vara med i det lite finare gänget som endast snackar spots med varandra och kniper käft utåt. Uppenbarligen svider det ordentligt…

Men visst sker infospridningen på både gott och ont, jag inser att vissa avarter får nys om saker de kunde klara sig utan. Men det är ju liksom bla därför ni tillsyningsmän finns, Roger och Fredrik?

Jag säger som Elanen, vem kan spela komplett piano första gången? Hjälp nybörjarna varsamt, informera och visa dem rent handgripligen hur det ska gå till. Förklara fördelarna. Min blygsamma gissning är att det på lång sikt ger större effekt än ett hånfullt, elitistiskt von oben-perspektiv från er sida. Eller vad tror ni?
                Under tiden jag läste denna tråd samlade jag på mig ett antal saker att ta upp i ett inlägg. Men du har skrivit mer eller mindre exakt vad jag tänkte ta upp så jag nöjer mig med att citera dig så är det större chans att ingen missar ditt inlägg.

Ett tillägg dock: Jag avskyr människor som på ett felaktigt sätt försöker utnyttja den tillfälliga "makt" de av ngn anledning fått. Den kan tex vara dörrvakter, yrkesmilitärer, poliser eller som här fisketillsynsmän. Givetvis hanterar flertalet av dessa sin "makt" korrekt och med förnuft, men vissa förefaller att gilla att missbruka den. Med tiden har jag dock fått en förståelse för att de ibland kan verka som om de är riktiga skitstövlar trots att de är helt reko. De har helt enkelt en svår uppgift där de får handskas med riktigt jobbigt folk och då är det förståeligt att deras attityd inte alltid är den bästa. Fast yrken/roller i samhället med pseudomakt tycks dra till sig en viss typ av människor och jag misstänker att andelen "riktiga" skitstövlar är överrepresenterade där...

Vilken kategori den här "Roger" tillhör har jag ingen aning om, men vad jag försöker säga är att när man ska bedöma den här gruppen av personer får man tänka lite längre än första intrycket.

/Martin

Kommentera

Det behöver INTE vara minusgrader för att man ska få förfrysningsskador...

Kommentera

Till BBRF

Enligt mig så hamnar naturupplevelsen ibland i andra hand när det gäller fiske, jag tycker iallafall det är bra mycket roligare att få en rejäl gädda istället för masssa snipor i naturskön omgivning...
                    Dessutom tror jag att stora delar av folket som fiskar där inte har tillgång till finfina båtar och annat! Då är hamnen väldigt lockande, för att fiska från land i vanliga sjöar/havet kan vara väldigt krävande och jobbigt.

Kommentera

Tråkigt.....

Tråkigt att det ens skall behöva bli sådan situation som beskrivits i denna tråd. En fiskevärd skall vara "värd" och inte fiskepolis. Det sättet som denna person agerade måste vara skolboksexempel på hur man agerar totalt oprofissionellt.

Luktade lite åt detta håll redan första gången jag läste om Nyköping. När Anders Forsberg skulle rampa båten svänger en bil in och ur kliver en "mörkklädd man" som säger "- Skall ni fiska gädda? .... på ett sätt som låter mer som ett konstateradnde än en fråga" skriver Forsberg.

Man skall ju inte behöva känna sig besvärad av att åka och fiska.......fiska skall var kul och avkopplande. Tillsynigen skall ju fylla sin funktion men skall samtidigt vara av "värd karaktär". Jag har själv tänkt att åka till Nyköping men man tappar ju lusten efter att läst denna tråd.

Tänkte ta med båt, då borde man ju slippa det värsta tugget. Forsberg fick bra me gädda ute i rännan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2