Ursprungligen postat av Svenskt Sopfiske
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hamn-bassängen Nyköping!
Collapse
X
-
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
-
Nja, jag tror inte att personen i fråga vet vem Bergman är.
Problemet ligger nog lite mer i en generalisering av fiskare i stort.
De allra flesta medlemmarna här på siten och på andra kända forum ser det naturligtvis som en självklarhet att behandla fisk vettigt, medan andra, mindre nogräknade personer beter sig ganska illa, oavsett art.
Det som är lite synd med artikeln är att den generaliserar kraftigt och därmed skickar en skugga över alla oss som verkligen bryr oss om vårt fiske och de fiskar vi fångar. Det är därför jag återigen vill rekommendera alla som har synpunkter på hur fisk behandlas vid fiskevatten att vända sig till berörd klubb för att eventuellt skärpa reglerna vid det vattnet. En ökad kontroll i Nyköping kanske är ett bra steg mot att vi alla skall slippa dras över samma kam.
Jag skulle vilja upprepa den allra översta frågan: Vet någon hur det har gått i Nyköping på sistone?
Kommentera
-
Den artikel som diskuteras kallas ju just för "Debatt/Kåseri". Det innebär antagligen att den är lite tillspetsad. Allt som står har säkert hänt men det behöver ju inte skett på samma gång. Det utpekas ju inga namngivna personer så man får väl isåfall ta åt sig i tillämpliga delar.
Att man följer regler är ju självklart men man har ju dessutom ett ansvar att sköta sig vid fiskevattnen tycker jag, visa hänsyn, inte skräpa ner, inte föra en massa oväsen och störa folk. Sånt är svårt att göra till regler men borde kanske höra till sunt förnuft.
Jag får den uppfattningen att en del yngre fiskare tar lite för mycket för givet, det är självklart att man får fiska överallt och man "äger" platsen man kommer till.
Riktigt så är det inte, väcker man för mycket reaktioner kommer till slut fiskeförbud och sådant vi inte vill ha. Jag anser att man gärna får tänka till en extra gång om hur man uppfattas av förbipasserande och andra fiskare.
Observera att jag inte pekar ut någon speciell med det här, bara menar att man böra tänka efter lite vid fiskevattnen.
Kommentera
-
Flode
Ursprungligen postat av RudaHar ingen aning om hur fisket varit där den senaste tiden. Däremot skrevs på Fiske.nu en "ledare" om Tivolifisket i Nyköping.Läsvärt.
Jag saxar in den. Var ett föredöme!
"Debatt/Kåseri: "Tivolifisket" i Nyköping
(2005-10-24)
Med hösten kommer både gäddor och gäddfiskare till Nyköping. Fisket, som sker från kajkanterna i hamnen eller från bryggorna i någon av småbåtshamnarna är mycket lättillgängligt.
Nu låter detta som inledningen på en säljande artikel för att locka flera fiskare till Nyköping, och det vore väl trevligt om detta hade varit avsikten, men så är tyvärr inte fallet. Jag vill istället belysa vad som händer med ett lättillgängligt och omskrivet fiskevatten:
Dagligen kommer det bilar med både lokalbefolkning, ”08-or” samt spridda kolonner från andra delar av landet. Dessa parkerar så nära vattnet som bara möjligt utan hänsyn till övrig trafik och förbipasserande flanörer. Ur bilarna lastas diverse ihopsamlad utrustning ur, allt från setet som faster Agda köpte på Statoil till 12-årsdagen till senaste karputrustningen med plasten kvar på korken och ett stort frågetecken om hur den ska användas. Allt ska med och ska dessutom spridas ut över så stort område som möjligt för att markera revir.
När fisket väl startar, gärna med halva kompisgänget på andra sidan hamnen, så börjar man, i väntan på att något av dom 23 guppande flötena ska dyka, högt och ljudligt diskutera livets väsentligheter, brudar, rockmusik piercning och annat icke fiskerelaterat med gänget på andra sidan.
Plötsligt dyker ett av flöten, men vems är det? Spön börjar flyttas, linor korsas, alla börjar veva in och plötsligt efter 5 minuter är det någon som konstaterar att det är på hans mört som gäddan både tagit, vänt, svalt, och nästan låtit möten kommit ut den naturliga vägen.
Nu kommer gänget överspringande från andra sidan och diskussion sätter igång om det svenska rekordet ska ryka eller inte? Några minuter senare kommer gäddan upp till ytan och diskussionen blir nu istället om det är större än Kalles på 3486 gram – för den exakta vikten är tydligen mycket viktigare än hur man på ett så smidigt sätt som möjligt ska kunna kroka av och återutsätta fisken.
Via en håv, aningen Farbror Runes handbyggda regnbågshåv eller Lasses laxhåv med håvnätsknutar stora som knogar kommer så gäddan upp på den asfalterade kajen där den sprattlande hälls ut för att både fjällas av det skrovliga underlaget och sedan paneras av gruset.
Nu står 11 man och stirrar på den utmattade gäddan och undrar om kroken kommer ut självmant. Samtidigt konstaterar man, om det ens finns någon, att tången ligger i någon väska på andra sidan. När så väl tången kommer är den av typ och storlek mera ämnad för ett finmekaniskt arbete på ett dyrbart armbandsur än för att lossa kroken långt nere i svalget på en gädda. Men efter ytterligare 10 minuter har så kroken på något sätt kommit ut ur svalget på den nu genomblodiga och halvdöda gäddan.
Då kommer alla digitalkameror och mobiltelefoner fram för att både föreviga fisken och för att ringa till kompisarna som var för bakfulla för att orka följa med. Gäddan vägs nu hängande i en smal köttkroksliknande krok som om fisken skulle ha varit i livet och sprattlat snittat upp både gälar och underkäke – men det viktiga är ju att få veta om den väger 2790 eller 3014…
Nu är allt klart och gäddan kan vältras tillbaka ner i hamnbassängen där den på fel köl vispar lite med bröstfenorna innan den driver med strömmen och försvinner. Alla flöten guppar åter i väntan på nästa stackars gäddas öde.
Detta ”tivolifiske” bevittnas förstås av flanörer som med all rätt ifrågasätter det som pågår. När flanörerna konfronterar fiskarna med frågor om fiskens välmående efter behandlingen, så blir svaret att ”Vi är sportfiskare och fiskar tål mycket”… Är det såhär vi vill att sportfisket ska uppfattas bland allmänheten? Skull detta ske med våra fyrfota vänner i skogen skulle det bli ett liv utan dess like, och med all rätt.
Efter att ha bevittnat detta sportfiskemoraliska förfall kan man vandra från den med fiskeregler, tyvärr har vi ingen regel som säger något om sunt förnuft…, behäftade hamnbassängen vidare ner mot laglöst vatten i småbåtshamnen – där det oreglerade fria fisket råder. Där huserar ”klientelet” ”vi som lever på att andra arbetar”. Dessa herrar med 7 hela fiskedagar/vecka har slagit läger på bryggorna och låter där gladeligen dagligen fylla sina sopsäckar och Lidl-påsar med en blandad kompott av det som fastnar på mörtarna, jiggarna, maskarna, dragen och allt annat som man kan fånga fisk med. Och nu pratar vi inte om att använda håv, fotografera eller att väga fisken. Nu är det hemmagjorda huggkrokar som gäller – huggkrokar som storleksmässigt skulle göra en vithajsfiskare avundsjuk. Det är dessa i hamnbassängen otillåtna redskap som nu skoningslöst rycker fiskarna ur vattnet. Här är dessutom hela familjen inblandad i ”industrin” och istället för hamnbassängens ”kvarglömda” McDonaldskartonger är det folieformar med hemlagat från världens alla kök som tillsammans med tomma paket oskattad röka som lämnas kvar.
Det enda positiva med dessa fiskare är att de i alla fall inte säger sig vara sportfiskare – utan säger ärligt att fisk är mat och inget annat.
Jag vet inte vilken grupp som är värst, men jag vill inte tillhöra någon av dem…
- Fredrik Lundberg 17:25:39"
//Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Jag får den uppfattningen att en del yngre fiskare tar lite för mycket för givet, det är självklart att man får fiska överallt och man "äger" platsen man kommer till.
Är det inte underbart att vi har en sådan som dig som alltid har gjort rätt i livet oavsett ålder!
Sen kan man ju disskutera vilket som är värst. Ungdommarna som för lite liv men som oftast är lite "humanare" mot fisken eller den äldre generationens "köttfiskare" som i en del fall faktiskt tror dom äger vattnena dom fiskar vid för att: "jag har fiskat här sen 1817 så ta och pys nu" mentalitet.
Ska tillägga att jag aldrig fiskat i Nykpg och kommer nog inte göra det heller men på mig låter det som att dom som håller i det hela inte är rätt personer för rätt jobb. En idé kan ju vara att förklara för folk varför man ska behandla fiskarna på ett visst sätt och ge råd istället för att anta att alla är bakom flötet
Skål på er!Chicka Chicka Fresh!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MälarpiratenÄr det inte underbart att vi har en sådan som dig som alltid har gjort rätt i livet oavsett ålder!
Sen kan man ju disskutera vilket som är värst. Ungdommarna som för lite liv men som oftast är lite "humanare" mot fisken eller den äldre generationens "köttfiskare" som i en del fall faktiskt tror dom äger vattnena dom fiskar vid för att: "jag har fiskat här sen 1817 så ta och pys nu" mentalitet.
Skål på er!Senast ändrad av KG?; 2005-11-04, 14:23.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RunmanJag skulle vilja upprepa den allra översta frågan: Vet någon hur det har gått i Nyköping på sistone?
Ursprungligen postat av Fredrik Lundberg2005-11-04 (214903) Drevet går...
Nu verkar grabbarna, med Bergman i spetsen, fått upp ögonen för "artikeln" om gäddfisket i Nyköping. Debatten på fiskesnack är i alla fall igång - och jag vill förtydliga att det inte var jag som, med all rätt, ifrågasatte det som pågick den aktuella dagen. Personen i fråga, Roger, är tillsyningsman på Kommuens samtliga vatten och har, liksom jag, sett det mesta i hur man inte ska bete sig och hur fisk inte ska hanteras. Ett av problemen är just när personer som knappt sett en gädda på bild med "frökenfingrar" och sin nya moderiktiga höstjacka ska hantera en livs levande fisk - det blir aldrig annat än kaos, tyvärr. Bilden från Nyköping i Bergmans inlägg visar exakt en sådan person. Nu är väl inte Bergman själv någon gammal erfaren läromästare i varken fiske eller fiskhantering, men lite mera vett, etikett och ödmjukhet vid vattnet skulle inte skada - det finns dom som fiskat "lite längre" och fått "några flera" fiskar. Det är inte förnedrande och lyssna på goda råd från dessa, oavsett om dom är tillsyningsmän eller inte...
- Fredrik Lundberg -, (.34.2) 16:13:52
Kan även upplysa om att det var totalt 6 flöten (ett var) och att vi hade bra koll på dom nästan hela tiden.
Goda råd ? Tillåt mig småle ... om du hade hört vad Roger sa så hoppas jag du hade sagt något annat ... kanske ta med bandare och Mic nästa gång ?
Fredrik, skulle du kunna förklara på vilket sätt gäddan på bilden behandlas dåligt ?
P.s. Jackan är väl allt annat än moderiktig ... kanske för 10 år sedan men 2005 ? Näää ...
Kanske ska skriva en artikel om hur bra fisket är i Nyköping och posta på förstasidan ? Passa er för Roger bara ... han har helt egna regler ...C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BergmanDet är ju ganska tydligt att de som "har hand om" fisket i Nyköping är väldigt måna om att så få som möjligt åker ner och testar fisket där. Rune, vi drar ner och fiskar skiten av Nyköping någon dag när det passar. Roger får komma och gnälla bäst han vill ... vi följer ALLA regler som är uppsatta för den aktuella platsen så vi har inget att skämmas för.
Ifrågasatte !?!?!?! Det var klagomål från början till slut ... som sagt ... bästa kommentaren från Roger var att ögonen tar skada pga frysskador även fast det var flera plusgrader. Han hade så mycket faktafel i det han sa så det är skrämmande ... om han nu är tillsyningsman så kan du ju be honom att visa brickan och ha en lite hövligare ton när han snackar med fiskarna där nere vid hamnen. Som sagt tidigare ... vi bröt inte mot EN ENDA regel ! Fatta !
Kan även upplysa om att det var totalt 6 flöten (ett var) och att vi hade bra koll på dom nästan hela tiden.
Goda råd ? Tillåt mig småle ... om du hade hört vad Roger sa så hoppas jag du hade sagt något annat ... kanske ta med bandare och Mic nästa gång ?
Fredrik, skulle du kunna förklara på vilket sätt gäddan på bilden behandlas dåligt ?
P.s. Jackan är väl allt annat än moderiktig ... kanske för 10 år sedan men 2005 ? Näää ...
Kanske ska skriva en artikel om hur bra fisket är i Nyköping och posta på förstasidan ? Passa er för Roger bara ... han har helt egna regler ...
Kommentera
-
Jag vet mycket väl vad "sunt förnuft" innebär ... men det vet inte Roger eller Fredrik tydligen ... dom måste inse att inte alla kan vara så perfekta som dom är.
Faktiskt så trodde jag att Roger och jag var överrens efter ca 30 minuters käbblande så jag skrev inget på Fiskesnack om händelsen. Men nu, när det uppdagas att han gjort det han hotat om så är det ju lika bra att spy ut min version.
Om alla tillsyningsmän beter sig som Roger så hoppas jag att dom avskaffas fortast möjligt.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
2024-04-10, 08:09 -
-
Svar till Landlax vättern67 cm 3.5 kilo. Man blir alltid lika förvånad när det smäller till i spöt efter 500 kast. Tog på drag....1 Foto
-
2023-11-13, 11:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
|
171 svar
39 724 visningar
0 gillar