Hamn-bassängen Nyköping! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hamn-bassängen Nyköping!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hamn-bassängen Nyköping!

Hur har fisket i hamn bassängen varit senaste tiden? Tänkte dra dit på måndag, så det vore snällt om nån kunde dela med sig, har nån varit där nyligen?
    Greggan

Har ingen aning om hur fisket varit där den senaste tiden. Däremot skrevs på Fiske.nu en "ledare" om Tivolifisket i Nyköping.Läsvärt.
    Jag saxar in den. Var ett föredöme!

"Debatt/Kåseri: "Tivolifisket" i Nyköping
    (2005-10-24)
    Med hösten kommer både gäddor och gäddfiskare till Nyköping. Fisket, som sker från kajkanterna i hamnen eller från bryggorna i någon av småbåtshamnarna är mycket lättillgängligt.

Nu låter detta som inledningen på en säljande artikel för att locka flera fiskare till Nyköping, och det vore väl trevligt om detta hade varit avsikten, men så är tyvärr inte fallet. Jag vill istället belysa vad som händer med ett lättillgängligt och omskrivet fiskevatten:

Dagligen kommer det bilar med både lokalbefolkning, ”08-or” samt spridda kolonner från andra delar av landet. Dessa parkerar så nära vattnet som bara möjligt utan hänsyn till övrig trafik och förbipasserande flanörer. Ur bilarna lastas diverse ihopsamlad utrustning ur, allt från setet som faster Agda köpte på Statoil till 12-årsdagen till senaste karputrustningen med plasten kvar på korken och ett stort frågetecken om hur den ska användas. Allt ska med och ska dessutom spridas ut över så stort område som möjligt för att markera revir.

När fisket väl startar, gärna med halva kompisgänget på andra sidan hamnen, så börjar man, i väntan på att något av dom 23 guppande flötena ska dyka, högt och ljudligt diskutera livets väsentligheter, brudar, rockmusik piercning och annat icke fiskerelaterat med gänget på andra sidan.

Plötsligt dyker ett av flöten, men vems är det? Spön börjar flyttas, linor korsas, alla börjar veva in och plötsligt efter 5 minuter är det någon som konstaterar att det är på hans mört som gäddan både tagit, vänt, svalt, och nästan låtit möten kommit ut den naturliga vägen.

Nu kommer gänget överspringande från andra sidan och diskussion sätter igång om det svenska rekordet ska ryka eller inte? Några minuter senare kommer gäddan upp till ytan och diskussionen blir nu istället om det är större än Kalles på 3486 gram – för den exakta vikten är tydligen mycket viktigare än hur man på ett så smidigt sätt som möjligt ska kunna kroka av och återutsätta fisken.

Via en håv, aningen Farbror Runes handbyggda regnbågshåv eller Lasses laxhåv med håvnätsknutar stora som knogar kommer så gäddan upp på den asfalterade kajen där den sprattlande hälls ut för att både fjällas av det skrovliga underlaget och sedan paneras av gruset.

Nu står 11 man och stirrar på den utmattade gäddan och undrar om kroken kommer ut självmant. Samtidigt konstaterar man, om det ens finns någon, att tången ligger i någon väska på andra sidan. När så väl tången kommer är den av typ och storlek mera ämnad för ett finmekaniskt arbete på ett dyrbart armbandsur än för att lossa kroken långt nere i svalget på en gädda. Men efter ytterligare 10 minuter har så kroken på något sätt kommit ut ur svalget på den nu genomblodiga och halvdöda gäddan.

Då kommer alla digitalkameror och mobiltelefoner fram för att både föreviga fisken och för att ringa till kompisarna som var för bakfulla för att orka följa med. Gäddan vägs nu hängande i en smal köttkroksliknande krok som om fisken skulle ha varit i livet och sprattlat snittat upp både gälar och underkäke – men det viktiga är ju att få veta om den väger 2790 eller 3014…

Nu är allt klart och gäddan kan vältras tillbaka ner i hamnbassängen där den på fel köl vispar lite med bröstfenorna innan den driver med strömmen och försvinner. Alla flöten guppar åter i väntan på nästa stackars gäddas öde.

Detta ”tivolifiske” bevittnas förstås av flanörer som med all rätt ifrågasätter det som pågår. När flanörerna konfronterar fiskarna med frågor om fiskens välmående efter behandlingen, så blir svaret att ”Vi är sportfiskare och fiskar tål mycket”… Är det såhär vi vill att sportfisket ska uppfattas bland allmänheten? Skull detta ske med våra fyrfota vänner i skogen skulle det bli ett liv utan dess like, och med all rätt.

Efter att ha bevittnat detta sportfiskemoraliska förfall kan man vandra från den med fiskeregler, tyvärr har vi ingen regel som säger något om sunt förnuft…, behäftade hamnbassängen vidare ner mot laglöst vatten i småbåtshamnen – där det oreglerade fria fisket råder. Där huserar ”klientelet” ”vi som lever på att andra arbetar”. Dessa herrar med 7 hela fiskedagar/vecka har slagit läger på bryggorna och låter där gladeligen dagligen fylla sina sopsäckar och Lidl-påsar med en blandad kompott av det som fastnar på mörtarna, jiggarna, maskarna, dragen och allt annat som man kan fånga fisk med. Och nu pratar vi inte om att använda håv, fotografera eller att väga fisken. Nu är det hemmagjorda huggkrokar som gäller – huggkrokar som storleksmässigt skulle göra en vithajsfiskare avundsjuk. Det är dessa i hamnbassängen otillåtna redskap som nu skoningslöst rycker fiskarna ur vattnet. Här är dessutom hela familjen inblandad i ”industrin” och istället för hamnbassängens ”kvarglömda” McDonaldskartonger är det folieformar med hemlagat från världens alla kök som tillsammans med tomma paket oskattad röka som lämnas kvar.

Det enda positiva med dessa fiskare är att de i alla fall inte säger sig vara sportfiskare – utan säger ärligt att fisk är mat och inget annat.

Jag vet inte vilken grupp som är värst, men jag vill inte tillhöra någon av dem…

- Fredrik Lundberg 17:25:39"

//Stefan

Kommentera

opps...

Är det så illa som det låter?? tänkte också testa fiske om ett tag men jag är också gärna själv när jag fiskar...

Kommentera

Hmm, mja ... låter lite smått överdrivet det där. Däremot så finns det några fanatiska gäddfiskemotståndare där nere. Eller iallafall några personer som påstår sig att ha hand om fisket i hamnen och dessa personer verkar inte gilla att det är några nybörjare som fiskar där. Senast jag var där så hade jag & en fiskepolare med några nybörjare från jobbet. Dessa personer hade i princip aldrig sett en gädda innan den dagen.

Vi fick 3 gäddor under dom timmarna vi var där och turligt nog var det de 3 nybörjarna som fick en varsin gädda. Gäddorna togs upp på land såklart då kajen är alldeles för hög för att kroka av direkt i vattnet, självklart vägde vi och fotade alla 3 gäddor då dom var PB för samtliga 3 nybörjare. Gäddorna var ju inte enorma (en på 3kg, en på 4,5kg och en på 7kg) för en van sportfiskare men för dessa 3 nybörjare så var dom gigantiska och självklart ville dom föreviga dom. De 2 första gäddorna var på väg att bonkas men jag och fiskepolaren övertalade personerna att släppa tillbaka dom och så gjordes givetvis. Tyvärr tog första firren lite för lång tid (pga krok i fingret samt att tången låg på andra sidan hamnen) men jag kan meddela att den simmade tillbaka ordentligt efter att fått återhämta sig i den knutlösa specimenhåven. 7:an tog enligt "hamnvakten" (nämner inga namn) HELA 4 MINUTER från landning till återsättning (inkl avkrokning, vägning, fotning). BEDRÖVLIGT, JAG VET !

Märkligt nog så hotade "hamnvakten" med att lägga upp foton och information på Fiske.nu och datumet stämmer väl överrens med ovanstående skrift. Jag bjussar på en bild på en av de "ihjäl-plågade" gäddorna.

Det finns alltid två versioner av en historia ...
        Bifogade filer
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tack Bergman för att du är så diplomatisk som du är ;-)

Jag är den fiskepolare som Bergman nämner.
          Jag vill aldrig tala illa om människor jag träffar vid fiskevattnet och tänker inte heller göra det om skribenten från Fiske.nu.
          Däremot vill jag ännu mer förtydliga det som Bergman skriver om de händelser som jämnställs med kalabaliken i Bendel vid givna datum.

Tre fiskar fångades som sagt, från den höga muren längst upp "till vänster" i hamnbassängen, där ett litet bakvatten bildas. Jag håvade samtliga tre gäddor via en finmaskig specimenhåv och såg till att de hamnade på en mjuk gräsplätt för avkrokning. temperaturen i luften var en bra bit över fryspunkten, så ingen risk förelåg för ögonskador.
          Den första gäddan sänkte jag ner igen för att invänta en kritiskt nödvändig tång för att lossa djupt sittande krokar. Efter att den krokats av, togs ett par foton och sedan åkte den tillbaka.

Jag har fiskat karp och gädda i många år och kan intyga att de här fiskarna fick exakt samma silkesvantesbehandling som alla andra catch and releaseobjekt. En diskussion om LipGrip har redan förts här på sidan och de fiskar vi fångade hade ordentligt stöd under hela behandlingen.

Jag kan inte på något sätt svara för övriga gäddfiskare i Nyköping, men det fullständiga kaos som beskrivs i ledaren på fiske.nu är inget jag känner igen.
          Mitt förslag till "medfiskare" av annan åsikt är att man tar upp frågan med NyOX fiskeklubb, för att införa regler som kontrollerar redskap för hantering av höstgäddorna.

Kommentera

Fredrik ser ju kanske lite mer än vad ni gjort när ni varit där? Tror inte han överdriver faktiskt...

Kommentera

Ursprungligen postat av m@
              Fredrik ser ju kanske lite mer än vad ni gjort när ni varit där? Tror inte han överdriver faktiskt...
              Det var inte Fredrik (tror jag, har för mig att han presenterade sig som Roger eller liknande) som var nere och gnällde när vi var där. Däremot så är hela resonemanget som killen förde i princip identiskt med det som Fredrik skrivit. Jag skulle kunna skriva en hel del detaljer om vad snubben gafflade om men jag pallar inte just nu ... det finns 3 regler (vad jag känner till) och de är väl "huggkrok icke tillåtet", "max 1 fisk per dag och person" samt "allt över 90cm ska tillbaka". Vi bröt inte mot en enda av dessa regler och ändå stog snubben och gafflade i typ 30 minuter ... tycker hans kommentar om att ögonen fryser sönder var en höjdare. Det var trots allt en del plusgrader den aktuella dagen.

Kanske dax att inför "nybörjare ej tillåtna", "fiske med krokar ej tillåtet", "vägning av fisk ej tillåtet", "fotografering ej tillåten", "Lip-grip ej tillåten", "ta upp fisken över vattenytan ej tillåtet", "håv ej tillåtet", "gnällspikar ej tillåtna", "tidtagning ej tillåten", "mätning ej tillåten" osv ...

Kommentera

Jag anklagar inte er Bergman, men trots allt, dom får nog se en hel del som fått dom att lacka ur...

Kommentera

Jag förstår att inte du anklagar oss men mannen som gnällde på oss när vi var där "hotade" med att publicera bilder och information likt ovanstånde just på Fiske.nu

Dessutom hänger datumen ihop väldigt bra så det är ganska lätt att se sambandet ...

Kommentera

Luktar illa. Kan måhända faktumet att man råkar vara Bergman från "juniorsiten" generera extra aversioner hos vissa?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2