Jigg?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigg?!

Har aldrig varit ngn fantast av jiggfiske, antagligen pga mitt dåliga tålamod. Men detta ändrade sig idag.

Var ute på Svartån ensam idag. Traidmill jobbadeoch Richtermo var ute på egna äventyr på Roxen. Det började trögt trots de goda väderförutsättningarna. Men allting ändrde sig när jag satte en liten blå relax-jigg på tafsen. Plötsligt kokade ån av fisk. Man fick hålla hårt i spöet. Det högg på nedslag, det högg framme vid båten ja det kändes som att det inte spelade ngn roll hur jag betedde mig. På en sträcka av ca 60 meter behagade åtskilliga gäddor och abborrar att smaska på min stackars jigg så det sjöng om det. 5 gäddor kom upp, många följde inte med hela biten. Abborrarna tappade jag räkningen på, men åtminstoe 10 st vägde över halvkilot. Vägde de tre största och de landade på 875 gram, 950 gram och 1050 gram (bilder kommer på måndag) Alla borrar mkt vackra med läckert knallröda fenor.

Till historien hör att jag prövade med jerk och vanligt spinn oxå utan ett känn! Nu kommer definitivt jiggarna få mer tid i min linända en förut. Tack till "ep" som visade hur det går till att jigga tidigare i somras!

//Brunte
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Ursprungligen postat av Brunte
    Har aldrig varit ngn fantast av jiggfiske, antagligen pga mitt dåliga tålamod. Men detta ändrade sig idag.

Var ute på Svartån ensam idag. Traidmill jobbadeoch Richtermo var ute på egna äventyr på Roxen. Det började trögt trots de goda väderförutsättningarna. Men allting ändrde sig när jag satte en liten blå relax-jigg på tafsen. Plötsligt kokade ån av fisk. Man fick hålla hårt i spöet. Det högg på nedslag, det högg framme vid båten ja det kändes som att det inte spelade ngn roll hur jag betedde mig. På en sträcka av ca 60 meter behagade åtskilliga gäddor och abborrar att smaska på min stackars jigg så det sjöng om det. 5 gäddor kom upp, många följde inte med hela biten. Abborrarna tappade jag räkningen på, men åtminstoe 10 st vägde över halvkilot. Vägde de tre största och de landade på 875 gram, 950 gram och 1050 gram (bilder kommer på måndag) Alla borrar mkt vackra med läckert knallröda fenor.

Till historien hör att jag prövade med jerk och vanligt spinn oxå utan ett känn! Nu kommer definitivt jiggarna få mer tid i min linända en förut. Tack till "ep" som visade hur det går till att jigga tidigare i somras!

//Brunte

Samma visa för mig ett tag sedan i Tidan om man skalar ner det hela lite. Iofs inte med Relax, men blev jävligt inmponerad av dess gång vid ett bassängtest Jävligt skoj när man testar ngt lite annorlund och det lyckas, fina toppar med De saknade jag :P

Testade en Ghosttail idag, jag trodde den skulle sjunka horisiontellt, men den gick ju som en spik i vattnet, är det samma med BD eller?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Samma visa för mig ett tag sedan i Tidan om man skalar ner det hela lite. Iofs inte med Relax, men blev jävligt inmponerad av dess gång vid ett bassängtest Jävligt skoj när man testar ngt lite annorlund och det lyckas, fina toppar med De saknade jag :P

Testade en Ghosttail idag, jag trodde den skulle sjunka horisiontellt, men den gick ju som en spik i vattnet, är det samma med BD eller?

Bullen sjunker horisiontellt, och det värkar vara det som får dom små liven att vilja hugga....

Kommentera

Ursprungligen postat av Jorgazz från annan data!
        Bullen sjunker horisiontellt, och det värkar vara det som får dom små liven att vilja hugga....

Ja, trodde att även GT, gjorde det, men jag tog bort underkroken och testade att "droppa" den en simbassäng idag, det var som en spik rakt ner!

Går det vika "upp" den i horisontellt läge måtro?
        sigpic

Kommentera

Härligt! Det skulle vara kul att köra ett pass igen. Funderar på att sticka till Bråviken imorrn och kolla om det finns nån öring, jiggarna får dock stanna hemma.

Kommentera

Härligt att du funnit jiggen som ett väldigt effektivt vapen. Ju mer du jobbar med den kommer du inse att den även är ett av de absolut bästa vapnena även då fisken inte är på hugget som de var idag.
            Sug på dagens härliga fiske, inte alls ofta det är som nu.
            Härligt
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ep
              Härligt! Det skulle vara kul att köra ett pass igen. Funderar på att sticka till Bråviken imorrn och kolla om det finns nån öring, jiggarna får dock stanna hemma.
              Absolut! Du verkar ha hållit låg profil på sistone?!
              För övrigt var det på ungefär samma ställe du tog dina i somras!
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Ja, trodde att även GT, gjorde det, men jag tog bort underkroken och testade att "droppa" den en simbassäng idag, det var som en spik rakt ner!

Går det vika "upp" den i horisontellt läge måtro?

NJaaa vette fan jag e inte så bra på GT. men kanske sätta nån vikt i mitten.. Är 100% säker på att det fins folk hära som vet mera om det än jag...

MVH Adde

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
                  Absolut! Du verkar ha hållit låg profil på sistone?!
                  För övrigt var det på ungefär samma ställe du tog dina i somras!
                  Jepp, det blev inte så mycket fiske på sensommarn/hösten. Jag gjorde illa foten och haltade runt med kryckor ett tag. Sen har det blivit mycket jobb och annat som gått före. Nu har jag i alla fall kört några pass och hoppas att det blir några till innan isarna lägger sig.

En polare fiskade föresten av strömfåran i svartån förra veckan och hade ett grymt fiske. Om du har tid skulle vi kunna köra där. Fisket liknar inget annat - smalt, mycket träd etc men är fisket på hugget är det riktigt kul. Gäddorna har grym kondition och behöver bara gapa för att bli mätta.

Kommentera

Ursprungligen postat av ep
                    Jepp, det blev inte så mycket fiske på sensommarn/hösten. Jag gjorde illa foten och haltade runt med kryckor ett tag. Sen har det blivit mycket jobb och annat som gått före. Nu har jag i alla fall kört några pass och hoppas att det blir några till innan isarna lägger sig.

En polare fiskade föresten av strömfåran i svartån förra veckan och hade ett grymt fiske. Om du har tid skulle vi kunna köra där. Fisket liknar inget annat - smalt, mycket träd etc men är fisket på hugget är det riktigt kul. Gäddorna har grym kondition och behöver bara gapa för att bli mätta.
                    Aj då, det var inte bra. Hoppas det har läkt nu!
                    David var med igår och skulle hjälpa till att dra dem, bara det att vattnet var "avstängt" En nivåskillnad på över 50 cm så vi kom inte upp med båten!

Det kanske skulle vara trevligt att testa "ditt ställe". Skicka pm, när det börjar närma sig, kan inte de närmsta helgerna!
                    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 087 visningar