Gösrapporter Mälaren 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av 10kgplattfisk Visa inlägg
    Okej, tack! men vad menar du med (tda-vatten)? är väldigt färsk med detta fiskesätt.
    Du måste ha fiskekort (TDA-kort) för att få trolla i dessa vatten.

    TDA-kort = TDA-vatten

    Länk
    Senast ändrad av Leon; 2014-08-11, 15:48.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      Trist att du tappade den.
      Händer tyvärr inte alltför ofta. Men då det händer brukar jag veva upp alla spöna om det är en stor och drifta långsamt. Enklare dock om man är två. En anekdot från för några år sedan. En gång hade jag med en kompis ut på lite göstrolling som var lite ny på göstrolling. Vi fick på vad vi trodde var ett monster med 20 meter lina ute. I ungefär 20 min höll han på och kämpa med fisken, det var tvärstopp och den ville bara inte in. När den väl närmade sig trodde jag på 10+ gös om inte mer. Det visade sig att trekroken fastnat under skinnet bakom den bakre ryggfenan. 4.5 kg vägde den och båten hade under drillningen driftat i en km ungefär.
      Jo man bedrar sej ibland,hehe.. Har fått några felkrokade jag med och dom behöver inte vara särskilt stora för att kännas bummliga,hahaha!
      Men åtminstone dom jag fått har inte gjort de där knyckarna,huvud skakningarna
      som större fisk ofta gör,så upplever jag det iaf.
      Fisken i söndag knyckte så spöet bockade sej ända ner i handtaget,svårt att vara säker men jag TROR att det va en hosse firre,blir roligare så om inte annat!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
        Du måste ha fiskekort (TDA-kort) för att få trolla i dessa vatten.

        TDA-kort = TDA-vatten

        Länk

        Aa, okej då förstår jag! Jag har tda-kort för 4spön så att det är lungt.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
          Känns som flera här börjar fisket rätt sent...?
          På Prästfjärden hugger gösen tidigt,kom ut på sjön kl 15:30 och innan jag fått ut alla spön hade jag fått 5 gösar,tappade räkningen vid 20st nånstans..
          Fiskar inte särskilt djupt heller,Smithwick på 70ft lina och dom hugger glatt i fullt solsken så gott som varje gång jag är ute!

          Hade på en riktigt stor fisk! Gick inte att få in den mot båtens dryga 1kn utan den höll emot,bara några tunga knyckar då o då och efter 10min hade jag bara fått in 35ft innan den gick loss..

          Hur gör ni andra som tar stora gösar? Slår ni av motorn? Är ju hygglig chans till en jäkla oreda då med 8 spön ute..
          Hej Franz Jäger;

          Har du väl krokat fisken (Gädda, Gös, Öring eller Lax) så att hullingarna trängt in ordentligt kan du utan problem lätta på slirbromsen, ställa ifrån dig spöt i en spöhållare och enbart ha knarren på under tiden som du så snabbt du kan vevar in linan på de andra spöna som kan vara ivägen och ställa till trassel ...

          Bara några tunga knyckar då och då tyder mer på Gädda än Gös... Riktigt Stora Gösar brukar sträva efter att dyka ner på djupet och försöka hålla sig där...

          Go for the Monster Walleyes!


          Old Firehand


          Kommentera


          • Hej Old Firehand.

            Jag kör Göstrolling till stor del baserat på dina fisketips,alla spön sitter i spöhållare och knarren är ställd så det håller paravanerna och liiite till..
            Funkar oftast riktigt bra och fisken brukar kroka sej fint.
            Har sprillans nya Gamakatsu kemvässade krok på alla wobblers och det gör stor skillnad på kroknings procenten men trots det så lossnar typ var sjunde fisk eller så..
            Just lite större fisk verkar lossna oftare ändå...

            Den stora fisken vad det nu var uppförde sej i hugget som vilken trekilos gös som helst,knarren morrade till någon meter och linan började sakta ticka ut.
            Höll just på att sätta ut ett spö det huggit på när den högg så den fick hänga kvar i spöhållare ett par min innan jag började ta in den och det var först när jag började pressa som det märktes att det var en större fisk,den knyckte,höll emot och dök.

            Gav inte en millimeter löslina men den ville ändå kliva av,just som flera andra större fiskar..

            Vill passa på att tacka för alla dina fina fisketips som hjälpt mej mycket!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
              Hej Old Firehand.

              Jag kör Göstrolling till stor del baserat på dina fisketips,alla spön sitter i spöhållare och knarren är ställd så det håller paravanerna och liiite till..
              Funkar oftast riktigt bra och fisken brukar kroka sej fint.
              Har sprillans nya Gamakatsu kemvässade krok på alla wobblers och det gör stor skillnad på kroknings procenten men trots det så lossnar typ var sjunde fisk eller så..
              Just lite större fisk verkar lossna oftare ändå...

              Den stora fisken vad det nu var uppförde sej i hugget som vilken trekilos gös som helst,knarren morrade till någon meter och linan började sakta ticka ut.
              Höll just på att sätta ut ett spö det huggit på när den högg så den fick hänga kvar i spöhållare ett par min innan jag började ta in den och det var först när jag började pressa som det märktes att det var en större fisk,den knyckte,höll emot och dök.

              Gav inte en millimeter löslina men den ville ändå kliva av,just som flera andra större fiskar..

              Vill passa på att tacka för alla dina fina fisketips som hjälpt mej mycket!
              Hej Franz Jäger;
              Tack för de värmande orden! Ja, hur snabb och skicklig man än är så finns det alltid någon Gädda, Gös eller annan fiskart som försvinner ner i djupet...

              Om du är ute efter att fånga Stor Gös testa Rebel DJ30S-01 och -03 här .. http://www.trumman.com/rebel/spoonbill.htm .., men byt före fisket ut 3-krokarna till VMC BZ7650 Nr 2 ....


              Go for the Next Big One!

              Old Firehand



              Ps. Där nere i djupet är alla wobbler små! Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2014-08-15, 07:09.

              Kommentera


              • Gösrapporter var det frågan om. En nattvakt på båtklubben kan ju vad dötrist och tråkig och.... Helt ok om man tar med sig en fiskekompis som lyckas dra upp en 2.5 kilos gös vid vassen närmast bryggan. Såg flera gösar som, i skenet från bryggbelysningen, kom fram från under bryggan och nosade på våra jiggar. Har aldrig sett något liknande.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av LarsGunnarsson Visa inlägg
                  Gösrapporter var det frågan om. En nattvakt på båtklubben kan ju vad dötrist och tråkig och.... Helt ok om man tar med sig en fiskekompis som lyckas dra upp en 2.5 kilos gös vid vassen närmast bryggan. Såg flera gösar som, i skenet från bryggbelysningen, kom fram från under bryggan och nosade på våra jiggar. Har aldrig sett något liknande.
                  Vilken tid på natten??
                  Skulle tro att bryggljuset inte är utan betydelse här iaf om det var den kolmörka tiden.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • Tid ca 22-22.30 så det var ganska mörkt.

                    Kommentera


                    • ...o h så gösrapport. Södra björkfjärden. Började m mete m levande för abborre. 8 st mellan 4-7 hg på ca 20 minute minuter. Sedan var betesfisken slut. Fick några skapliga abborrar på vertikal med upphängare men det dog ut efter 1 h. Började trolla vid 17.30 o h slutade ca 20.30. Tappade räkningen men ca 13 st gös totalt varar hälften var 1.5- 2 kg/ st och resten kring 45 cm. Bäst var smithwick ( tror jag den heter) clownfärg men även cotton cordell blå silver djupgående samt Nils master nr 90. 21 grader i ytvattnet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 428 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      12 svar
                      1 356 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                      1 svar
                      223 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X