Gösrapporter Mälaren 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
    Båtarna som vi såg var så långt över gränsen, att landkänning på Svartsjölandet inte var långt borta, körkortet hade rykt på en gång. Trollar en eller två gånger per år, mer av sociala skäl, mitt gösfiske består till 98% av jiggfiske bara kast, vill känna hugget. Hjärnforskaren David Ingvar skrev en artikel i Napp o Nytt om napp och nerver, LÄS DEN! I dåtid har jag tre gösar mellan 7,5-7,9 men det är så länge sedan att det knappas räknas i dag. Mälaren där jag fiskar nu för tiden, fick jag för två år sedan två över 6kg, 3 över 5kg, (kast). Ungefär runt den 10-15 Aug. börjar en mycket bra period som sträcker sig 2 månader framåt. Jiggar på 10-16m djup, ett favorit bete är Vibrotail, blå/silver, köpte ett större parti när tillverkningen lades ner, betet håller än i dag. Säljer inte, men du kan få ett om du vill, skicka över namn osv. så kommer ett på posten. Bör tilläggas att jag fiskar mycket.
    Hade jag fått välja själv hade jag inte trollat ens hälften så mycket som jag gör, men bror min envisas att trolla en del.
    Tidigare hade jag endast fått gös på kast innan midsommar i olika kanaler, men vet nu att det är då gösen leker så väljer hellre att låta dem leka ifred. Men förra veckan fick vi 3 gösar på kast när vi fiskade abborre vid en grynna, och det har aldrig hänt förut. Hade jag haft mer kunskap eller erfarenhet gällande spinnfiske efter gös hade jag nog hellre provat det. Meta med nors eller löja har jag för lite tålamod för.
    Jag får tacka så mycket för erbjudandet men vill helst inte ta emot något som du verkligen gillar och kanske inte får tag på så enkelt. Hittade dem på ebay om det är dessa du menar :9 http://www.ebay.co.uk/itm/Storm-Lure...item4183df63e4
    Men vill du föreviga denna jigg så gjut av det så kan du tillverka dessa livet ut

    Det var inga dåliga gösar du! Hoppas jag en dag lyckas lura en sådan gös min enda imponerade fångst är en Asp på 5,68kg.
    Senast ändrad av Serigös; 2014-08-06, 23:24.

    Kommentera


    • #82
      Någon annan här än mig och farsan som råkar ut för dårar som helt utan hänsyn åker supernära med sina båtar dundrandes förbi en i 30+ knop medan man trollar? Dem vägrar sakta in eller iallafall köra lite längre bort ifrån en.. Så jäkla drygt och irriterande.. Verkar som att vissa människor inte har något Sjövett överhuvudtaget. Det roliga är att man ibland ser dem vinka/hälsa åt en samtidigt som man förbereder sig för dem kommande vågorna dem drar upp, som ibland har resulterat i att linorna har trasslat ihop sig!

      Hursomhelst...

      En aning sen rapport men det får duga

      De senaste 2 fisketurerna:

      2:a Augusti: Snabb trollingtur på ca 45 min efter en dags abborrfiske gav 2 gösar på -1,5kg, ganska stort antal tappade.
      28 Juli: 4 gösar i -2,5kg klassen och 5+ tappade.. Ville inte riktigt bita tag i betena ordentligt den dagen! En av dem tappade kändes riktigt tung och härlig..
      Senast ändrad av Kingsfield; 2014-08-07, 02:33.
      [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
      Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av PlKE Visa inlägg
        Någon annan här än mig och farsan som råkar ut för dårar som åker supernära med sina båtar dundrande förbi en i 30+ knop medan man trollar? Så jäkla drygt och irriterande.. Verkar som att vissa människor inte har något Sjövett överhuvudtaget. Det roliga är att man ibland ser dem vinka/hälsa åt en samtidigt som man förbereder sig för dem kommande vågorna dem drar upp!
        ¨

        Flera gånger. Två gånger har jag fått paravanerna avklippta från linan.

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
          Hittade dem på ebay om det är dessa du menar :9 http://www.ebay.co.uk/itm/Storm-Lure...item4183df63e4
          Tror inte det är såna han menar, dom ska nog se ut så här:



          Och mig veterligen har dom sedan länge slutat säljas.

          Kommentera


          • #85
            Hade en dum jävel som smög upp bakifrån i mörkret trollandes,såg han inte förän han va 10m bakom o kanske 15m i sida alltså just bakom paravanerna!

            Skrek åt fanstyget att jag hade paravaner ute,puckot styr då in bakom istället för att vika ut/bort... Sen la han sej 50m bredvid mej och ville konversera!

            Han upptäckte att jag inte va sådär väldigt pratsugen och stack efter en stund.

            Har varit nära att paravanerna blivit överkörda vid flera tillfällen...

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              ¨

              Flera gånger. Två gånger har jag fått paravanerna avklippta från linan.
              Hej Leon;

              Jag har röda flaggor på alla mina gula Offshore OR-12 sidoparavaner. Se här .. http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ...

              Är det mörkt ute på sjön lyser jag växelvis fram och tillbaka på pulkorna (sidelinerna) och sedan på mötande och upphinnande båtar med en superkraftig strålkastare...

              När jag är ute och trollar Gös på Mälarens frivatten har jag numera två, långa spön på vardera sidan av båten med röda varningsflaggor i toppen....

              Är jag ute på Östersjön och trollar Lax och Havsöring har jag gula pulkor med stora, på långt håll synliga röda flaggor. Dessutom har jag röda varningsflaggor i ett stort V i masttoppen....

              Sedan jag monterat de röda flaggorna i masttoppen väjer även blinda seglare...

              Det finns inget bra som inte kan göras bättre!


              Old Firehand

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Leon;

                Jag har röda flaggor på alla mina gula Offshore OR-12 sidoparavaner. Se här .. http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ...

                Är det mörkt ute på sjön lyser jag växelvis fram och tillbaka på pulkorna (sidelinerna) och sedan på mötande och upphinnande båtar med en superkraftig strålkastare...

                När jag är ute och trollar Gös på Mälarens frivatten har jag numera två, långa spön på vardera sidan av båten med röda varningsflaggor i toppen....

                Är jag ute på Östersjön och trollar Lax och Havsöring har jag gula pulkor med stora, på långt håll synliga röda flaggor. Dessutom har jag röda varningsflaggor i ett stort V i masttoppen....

                Sedan jag monterat de röda flaggorna i masttoppen väjer även blinda seglare...

                Det finns inget bra som inte kan göras bättre!


                Old Firehand

                www.trumman.com
                Hej OF!

                Jag använder mig av Great White paravaner, dessa brukar ligga max 10m ut.

                De gånger jag har fått linan avklippt har varit av rövhål med stora feta flashiga båtar som helt enkelt tycker om att jävlas med andra och då hjälper inte markering med flaggor eller dylikt.
                Markerade eller ej så är det inte acceptabelt att bränna förbi i 30kn på det avståndet eller närmare.
                De som är ute och trollar/fiskar respekterar alltid och håller avstånd.

                F.ö , har du fiskat något själv i år? Dina tidigare rapporter och tips har alltid varit intressanta att läsa och anamma sedan jag blev medlem på FS och har varit till stor hjälp.
                Senast ändrad av Leon; 2014-08-07, 15:24.

                Kommentera


                • #88
                  Trolling Ekoln Onsdag/Torsdag kväll gav 11/12 gösar per tur mkt smått som vanligt men topp på 3kg. Nils Master ger nada ska vara Rapala Scatter Rap 11cm silver/svart eller Bitemawobbler svart/vit. Gösen går högt i vattnet.

                  En fin gädda på 5 kg klev på direkt när spöna var i Torsdags.

                  25.1 grader i ytvattnet gösen är verkligen igång.... Dock avtar huggen efter 22:00.

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                    Hej OF!

                    Jag använder mig av Great White paravaner, dessa brukar ligga max 10m ut.

                    De gånger jag har fått linan avklippt har varit av rövhål med stora feta flashiga båtar som helt enkelt tycker om att jävlas med andra och då hjälper inte markering med flaggor eller dylikt.
                    Markerade eller ej så är det inte acceptabelt att bränna förbi i 30kn på det avståndet eller närmare.
                    De som är ute och trollar/fiskar respekterar alltid och håller avstånd.

                    F.ö , har du fiskat något själv i år? Dina tidigare rapporter och tips har alltid varit intressanta att läsa och anamma sedan jag blev medlem på FS och har varit till stor hjälp.

                    Hej Leon;


                    Tack för ditt alltid lika trevliga sätt! ...

                    De tre förgasarna till den stora 150 hkr Yamaha transportmotorn är inne för service hos Kallhälls Marina (Magnus Österholm) sedan början av juli. Packningarna gick sönder när de skulle blåsa ur munstyckena och de hade inga nya packningar före sin semester...

                    Därför ligger mitt eget fiske i träda...

                    Go for the Big Ones!



                    Old Firehand

                    Kommentera


                    • #90
                      Tack topgun! Var ute på Ekoln igår mellan kl 21.30 -01.00 gav tre hugg... Ska pröva tidigare, ytligare och med mer naturfärgade wobbler nästa gång! Kör i 1,3 knop efter tips från...

                      ...Old Firehand, jag lider med dig! Borde inte en båtmotorverkstad kunna blåsa rent munstycken utan att paja packningar? Måhända tog de en odemonterad genväg som blev din senväg...

                      Mvh
                      Anders

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 667 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 428 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      12 svar
                      1 356 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                      1 svar
                      223 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X