Gösrapporter Mälaren 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jo gösen är i gång. Jag och grabben var ut i går kväll och det blev totalt fyra gösar och en gädda upp i båten samt fyra tappade fiskar.

    Kommentera


    • #12
      Då börjar det bli hög tid att byta till nya krokar och dra ett par repor!

      Kommentera


      • #13
        Var ut en snabbis på Ekoln igår och trollade. Pang vi hade kommit 400 meter så small en fin gös på cirka 4.5kg 77cm lång.
        Nils master 15 cm svart/silver vår första gös någonsin vi var överlyckliga!

        Kommentera


        • #14
          Var ute och fiskade på en grynna efter Gädda den 10 Maj, men fick istället en schysst Gös på 5,12kg och 78,5cm!


          Den 19 Juni tog jag ytterligare en Gös, denna också på en grynna. Vikten på denna var 2,96kg.


          Den 21 Juni drog min pappa, som också är min fiskepartner en Gös på drygt 2kg, också på en grynna självklart!
          Senast ändrad av Kingsfield; 2014-06-30, 08:55.
          [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
          Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av howa 3006 Visa inlägg
            Jo gösen är i gång. Jag och grabben var ut i går kväll och det blev totalt fyra gösar och en gädda upp i båten samt fyra tappade fiskar.
            Hej Dennis K.;

            4 av 34. Koncentrera dig totalt på varje kast!

            Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig Gädd- eller Gösfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en Gädda eller Gös. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även Gäddor och Gösar får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem Gäddor eller Gösar som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.


            Go for the Big Ones!


            Old Firehand


            Senast ändrad av Old Firehand; 2014-06-30, 10:39.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Dennis K.;

              4 av 34. Koncentrera dig totalt på varje kast!

              Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig Gädd- eller Gösfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en Gädda eller Gös. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även Gäddor och Gösar får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem Gäddor eller Gösar som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.


              Go for the Big Ones!


              Old Firehand


              www.trumman.com
              Hej Old Firehand
              Du har säkert rätt i vad du skriver och när det gäller spinnfiske så brukar jag inte tappa så många, mer parten av fiskarna brukar få syna insidan av båten innan de får gå tillbaka.
              Det som inte fram gick av min text är att vi var ute och trollade.

              /Howa3006

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av howa 3006 Visa inlägg
                Hej Old Firehand
                Du har säkert rätt i vad du skriver och när det gäller spinnfiske så brukar jag inte tappa så många, mer parten av fiskarna brukar få syna insidan av båten innan de får gå tillbaka.
                Det som inte fram gick av min text är att vi var ute och trollade.

                /Howa3006
                Hej Dennis K.;

                Tack för svaret... Vid Göstrolling gäller andra regler:

                ANVÄND GÄRNA SPÖHÅLLARE VID GÖSTROLLING.

                Gösfångsterna ökar betydligt om spöna får sitta i stadiga spöhållare istället för att hålla spöna i händerna. När Gösen väl hugger blir det tvärstopp med spöhållare och pressen är redan där. Ofta har Gösen redan krokat sig själv när trollaren får tag på spöt. Då man själv ska hålla i spöna sitter man ofta ganska avspänt, kanske med en CocaCola eller kaffemugg i ena handen, ett spö i andra handen och ett spö i knävecket. När hugget kommer får man en mindre chock! Då blir det inget tvärstopp och ingen press är där! Att göra mothugg i detta läge är ofta för sent! Gösen har redan känt det stramande motståndet från linan och släppt bytet, wobblern. Det fordras således total koncentration och blixtsnabba reflexer, om man själv ska sitta och hålla i spöna när Gösen hugger. Att hålla spöna i händerna vid nattlig Göstrolling betyder också att man får göra det timme efter timme och natt efter natt. Sannolikheten är därför mycket stor att man inte alls är beredd just när Gösen tar i. Därför använder många erfarna Göstrollare alltid spöhållare! Å andra sidan finns det också många skickliga Göstrollare som sätter en ära i att alltid hålla i spöt och själva blixtsnabbt kroka den Gös som är där och skjuter på eller försiktigt nafsar på wobblern!

                Go for the Big Ones!


                Old Firehand

                Kommentera


                • #18
                  Ute igår på lövstafjärden mellan 20.00-22.30. 1st gös runt 20.30 och det blev den enda.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ute idag utanför torshälla huvud,
                    2 gösar upp på ca kg

                    Kommentera


                    • #20
                      Första gången jag var ute med min första båt 3 grabbar trollade av lite utanför Nordvästra Björnön. 1 0,85 kg:s tog på Westins Deep Runner Emergency. Senare trollade vi nedanför Almö-Lindö. Där högg en liten en på någon gul vit wobbler. Även fast vi ville ha gädda så fick vi gös och det hade vi inget emot Någon som har tips på något bra trollingställe nära V-ås?

                      Skitfiske!

                      //Edvin

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 428 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      12 svar
                      1 356 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                      1 svar
                      223 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X