Gösrapporter Mälaren 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    I mina hemtrakter så är inte beståndet av gös lika stort som i många delar av södra sverige så för mig är allt Gösfiske, (oavsett metod) en riktigt stor utmaning.

    Så mitt svar på din fråga får bli, utmaningen att få lura dem !

    Gädda kan man ta nästan vart som helst, när som helst, men en Gös får man verkligen tjata upp här där jag bor och fiskar.

    HenkeW

    Kommentera


    • #72
      Bra skrivet Jocce !
      Precis samma känsla har jag!
      Och samma här, jag äter knappt fisk !

      Kommentera


      • #73
        Åh, tack HenkeW!

        Kan även lägga till att mitt fiske inte gäller just Mälaren men det kanske är av mindre betydelse..

        Kommentera


        • #74
          Ekoln Måndag 4/8 trolling 17:30-21:00 gav 12 gösar största 1,5kg. Årets första dubbelhugg underbart. Nils master,Zalt,
          Billig "Typ Biltemawobblern" vit/svart var helt oslagbar igår.

          Kommentera


          • #75
            Äter gärna gös,rökt,stekt,kokt eller i ugn.
            I mitt tycke en av de allra bästa matfiskarna!

            För mej handlar gös trolling om att hitta vad dom tar bäst på för dagen och att leta nya ställen med förhoppningsvis allt större fisk.

            Nån direkt fighter är väl smågösarna inte men fiske handlar om så mycket mer än det för mej.

            Sen finns ju alltid chansen att en bumling kliver på...

            Kommentera


            • #76
              Körde på lövsta igår mellan kl 20:00 - 00:00.
              Blev ca 10 gösar, många små men 3 godkända.
              Gösambulansen och blåsilver var bäst.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Joakim.l Visa inlägg
                Hur menar ni när ni säger "TDA gränsen"? Om man tex. är medlem hos JSFK samt innehar TDA kort så får man ju trolla från Görvälnsviken ner förbi vattenverket och hela vägen till Lambarön.

                Håller dock med om att det verkar dåligt med kontroller, varit i området och trollat flertalet gånger i år men bara sett kustbevakningen 1 gång, dock var detta redan i maj.



                Var ute en kort tur ikväll, 18.00 till 21.00 och lyckades få upp 2 gösar samt 1 tappad. Fick samtliga inom loppet av 10 minuter runt strax innan 21. Den ena var exakt 45 cm och den andra något mindre, jag släppte tillbaks båda. Synd att man ska jobba imorgon annars hade jag gärna stannat längre.



                Finns det någon man kan kontakta för att få till fler kontroller av TDA kort / medlemskap hos JSFK?

                Kustbevakningen har jag bara sett en gång och då plocka dem kräftburar runt Askskären. Men det finns en båt med tillsynsmän som utgår ifrån Sigtuna och kollar hela vägen in mot stan, denna såg man ju flera gånger när man va ute på Lövstafjärden för 3-4år sen.

                Edit: Gunnar Berglund heter han som åker/åkte sträckan, stor alubåt som som det står Fisketillsyn/Fiskevård på.
                Senast ändrad av Leon; 2014-08-06, 12:17.

                Kommentera


                • #78
                  Vet inte hur ni andra upplever det, men jag tycker att det har varit rekordgösfiske denna månaden.

                  Mälaren (ganska nära sthml)
                  4 augusti - 9 gösar på vertikal. De flesta på 2kg och en baddare på 4 Och tappade ett monster precis innan håven..
                  5 augusti - 2 gösar på kast från brygga (första gången jag fått från land vilket var jätteskoj)

                  29 Juli - 2 Gösar trolling Nedre Dalälven
                  2 augusti - 12 gösar på bottenmete Nedre Dalälven. (mestadels runt 1kg och en på 3kg)

                  Tycker det har huggit som bäst vid 20.00 - 22.00
                  Senast ändrad av Meshuggah; 2014-08-06, 16:03.

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                    Fan att jag inte fick nå mer, eller vidd 00.00 började jag trolla på mindre heta platser för att styra hemåt.
                    Jo såg också att båtarna tämjde lite på gränserna. Men det är väl lite som fortkörning, inget som är tillåtet men var o varannan person gasar lite olagligt ibland.

                    Mitt PB på gös är 3,82kg och det lyckades jag förra säsongen. Denna säsong var största på 3,5kg
                    Själv då?
                    Båtarna som vi såg var så långt över gränsen, att landkänning på Svartsjölandet inte var långt borta, körkortet hade rykt på en gång. Trollar en eller två gånger per år, mer av sociala skäl, mitt gösfiske består till 98% av jiggfiske bara kast, vill känna hugget. Hjärnforskaren David Ingvar skrev en artikel i Napp o Nytt om napp och nerver, LÄS DEN! I dåtid har jag tre gösar mellan 7,5-7,9 men det är så länge sedan att det knappas räknas i dag. Mälaren där jag fiskar nu för tiden, fick jag för två år sedan två över 6kg, 3 över 5kg, (kast). Ungefär runt den 10-15 Aug. börjar en mycket bra period som sträcker sig 2 månader framåt. Jiggar på 10-16m djup, ett favorit bete är Vibrotail, blå/silver, köpte ett större parti när tillverkningen lades ner, betet håller än i dag. Säljer inte, men du kan få ett om du vill, skicka över namn osv. så kommer ett på posten. Bör tilläggas att jag fiskar mycket.

                    Kommentera


                    • #80
                      Gösnestorn IVAR

                      Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
                      Båtarna som vi såg var så långt över gränsen, att landkänning på Svartsjölandet inte var långt borta, körkortet hade rykt på en gång. Trollar en eller två gånger per år, mer av sociala skäl, mitt gösfiske består till 98% av jiggfiske bara kast, vill känna hugget. Hjärnforskaren David Ingvar skrev en artikel i Napp o Nytt om napp och nerver, LÄS DEN! I dåtid har jag tre gösar mellan 7,5-7,9 men det är så länge sedan att det knappas räknas i dag. Mälaren där jag fiskar nu för tiden, fick jag för två år sedan två över 6kg, 3 över 5kg, (kast). Ungefär runt den 10-15 Aug. börjar en mycket bra period som sträcker sig 2 månader framåt. Jiggar på 10-16m djup, ett favorit bete är Vibrotail, blå/silver, köpte ett större parti när tillverkningen lades ner, betet håller än i dag. Säljer inte, men du kan få ett om du vill, skicka över namn osv. så kommer ett på posten. Bör tilläggas att jag fiskar mycket.
                      Hej kamrat.

                      Numera finns en S Beaver att fiska ifrån. Hör av dig på mobilen nån gång. Vi lär ta några pass i höst :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 428 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      12 svar
                      1 356 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                      1 svar
                      223 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X