Gösrapporter Mälaren 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Jag gör inte det, brukar fiska på max 8m djup. Vill inte dra upp en fisk från djupet, kör för det mesta C&R och vet att de inte mår bra av att dras upp snabbt från 10m +

    Har väldigt sällan lyckats locka en gös till hugg djupare än 10m
    Visst är det ovanligt men igår lördag tog en på rigg 50 fot 15m då på en tomic 4 tum men som sagt direkt inte värt besväret.....
    Den hade inga problem med att återvända, försvann som en blixt efter jag krokade av.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

    Kommentera


    • Jag måste göra något fel.... Ska iväg och köpa bättre krokar imorgon iallafall för att ta bort en "felkälla".

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
        Ja, då kör vi igång igen med årets gösfiske i Mälaren. Välkomna med era rapporter.


        Hej Per "Berra Bock" Kvarnström;


        Kjell Lagergren var ute tillsammans med mig i Buster Magnumen och trollade Gös på Mälarens Norra Björkfjärden i söndags kväll den 7/9 2014 kl. 18.30 - 23.55.

        Vi trollade i mina genom åren beprövade Gösstråk från Fagerö i norr till Ormudden i söder. Trollingfarten pendlade mellan 1,2 och 1,5 knop med 1,3 knop som genomsnitts- och idealfart.

        Fångstgivande Göswobbler i söndags kväll redan från kl. 18.35 och fram till flera timmar efter att solen gått ner kl. 19.35 var Bomber B25A i Bengal Fire Tiger-färgen BFT, Baby Striper B25A-XBS "Löjan", B25A-SAL39 och "Fegisen" B25A-XSIO. Cordell CD917 "Mälarskräcken" och CD928 "Rödluvan". Smithwick ADRA1232 (Blå/Silver) och ASSRB1235 (Clown) lurade också några Gösar till att hugga. Totalt bordade vi 21 st Gösar. De 6 st största mellan 3,9 kilo och 1,7 kilo behöll vi och tog med oss hem till frysen. De återstående 15 st Gösarna släppte jag försiktigt tillbaka för tillväxt....

        Jag bordade som vanligt alla Gösarna med en stor fjäderringstång i ett stadigt grepp i underkäken och lossade sedan de synålvassa krokarna försiktigt med en mindre fjäderringstång. Då kan man snabbt mäta Gösens längd och välja om man ska släppa tillbaka Gösen oskadd eller slå den i skallen med det 47 cm långa stolsbenet som måttstock och "priest".

        Själv undviker jag numera alltid håv vid Gösfiske! Att håva en Gös i mörkret tar alldeles för lång tid innan den kan returneras. Ofta tränger krokarna in i håvgarnet och ställer till onödigt besvär i mörkret även med pannlampan tänd ...


        Go for the Big Walleys!

        Old Firehand

        Ps. I fredags kväll 12/9 2014 jagade storabborren i ytan ute på Norra Björken. Gösen gick någon meter under abborrarna och försåg sig. Därför fungerade vanliga Bomber B16A .. http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm .. allra bäst på att locka till sig Göshuggen. Ds.


        Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-14, 11:45.

        Kommentera


        • Trolling Ekoln 13/9 07:00-11:00 gav 4 Aspar på mina göswobblers. Topp på 4.4Kg grym fighter!

          Kommentera


          • Tack för rapporten och tipsen. Jag var själv ute på valdagen och trollade på Lövstafjärden mellan 9-13. Jag hade köpt 2 st Black Beast sidoparavaner (aldrig testat förut) så jag hade totalt 4 spön ute (sannolikheten för hugg ökar mer än 100 % om du dubblar antal spön, som nån expert sade till mig). Jag fick totalt 5 gösar, största på 2,2 kg, en på 1,8 kg, resten under legal längd. Jag måste dock bli bättre på att läsa av spö och paravan, det satt en liten 35 cm gös på ett av paravanspöna när jag tog in utrustningen och skulle åka hem. Den kanske suttit där under lång tid. Den var pigg dock och simmade snabbt ner i djupet. En fråga: Hur länge funkar det med trolling efter gös i Mälaren? Hänger på vattentemperaturen, antar jag?
            Hälsningar
            Berra Bock

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Per "Berra Bock" Kvarnström;


              Kjell Lagergren var ute tillsammans med mig i Buster Magnumen och trollade Gös på Mälarens Norra Björkfjärden i söndags kväll den 7/9 2014 kl. 18.30 - 23.55.

              Vi trollade i mina genom åren beprövade Gösstråk från Fagerö i norr till Ormudden i söder. Trollingfarten pendlade mellan 1,2 och 1,5 knop med 1,3 knop som genomsnitts- och idealfart.

              Fångstgivande Göswobbler i söndags kväll redan från kl. 18.35 och fram till flera timmar efter att solen gått ner kl. 19.35 var Bomber B25A i Bengal Fire Tiger-färgen BFT, Baby Striper B25A-XBS "Löjan", B25A-SAL39 och "Fegisen" B25A-XSIO. Cordell CD917 "Mälarskräcken" och CD928 "Rödluvan". Smithwick ADRA1232 (Blå/Silver) och ASSRB1235 (Clown) lurade också några Gösar till att hugga. Totalt bordade vi 21 st Gösar. De 6 st största mellan 3,9 kilo och 1,7 kilo behöll vi och tog med oss hem till frysen. De återstående 15 st Gösarna släppte jag försiktigt tillbaka för tillväxt....

              Jag bordade som vanligt alla Gösarna med en stor fjäderringstång i ett stadigt grepp i underkäken och lossade sedan de synålvassa krokarna försiktigt med en mindre fjäderringstång. Då kan man snabbt mäta Gösens längd och välja om man ska släppa tillbaka Gösen oskadd eller slå den i skallen med det 47 cm långa stolsbenet som måttstock och "priest".

              Själv undviker jag numera alltid håv vid Gösfiske! Att håva en Gös i mörkret tar alldeles för lång tid innan den kan returneras. Ofta tränger krokarna in i håvgarnet och ställer till onödigt besvär i mörkret även med pannlampan tänd ...


              Go for the Big Walleys!

              Old Firehand

              Ps. I fredags kväll 12/9 2014 jagade storabborren i ytan ute på Norra Björken. Gösen gick någon meter under abborrarna och försåg sig. Därför fungerade vanliga Bomber B16A .. http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm .. allra bäst på att locka till sig Göshuggen. Ds.


              www.trumman.com
              Tack för rapporten och tipsen. Jag var själv ute på valdagen och trollade på Lövstafjärden mellan 9-13. Jag hade köpt 2 st Black Beast sidoparavaner (aldrig testat förut) så jag hade totalt 4 spön ute (sannolikheten för hugg ökar mer än 100 % om du dubblar antal spön, som nån expert sade till mig). Jag fick totalt 5 gösar, största på 2,2 kg, en på 1,8 kg, resten under legal längd. Jag måste dock bli bättre på att läsa av spö och paravan, det satt en liten 35 cm gös på ett av paravanspöna när jag tog in utrustningen och skulle åka hem. Den kanske suttit där under lång tid. Den var pigg dock och simmade snabbt ner i djupet. En fråga: Hur länge funkar det med trolling efter gös i Mälaren? Hänger på vattentemperaturen, antar jag?
              Hälsningar
              Berra Bock

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
                Tack för rapporten och tipsen. Jag var själv ute på valdagen och trollade på Lövstafjärden mellan 9-13. Jag hade köpt 2 st Black Beast sidoparavaner (aldrig testat förut) så jag hade totalt 4 spön ute (sannolikheten för hugg ökar mer än 100 % om du dubblar antal spön, som nån expert sade till mig). Jag fick totalt 5 gösar, största på 2,2 kg, en på 1,8 kg, resten under legal längd. Jag måste dock bli bättre på att läsa av spö och paravan, det satt en liten 35 cm gös på ett av paravanspöna när jag tog in utrustningen och skulle åka hem. Den kanske suttit där under lång tid. Den var pigg dock och simmade snabbt ner i djupet. En fråga: Hur länge funkar det med trolling efter gös i Mälaren? Hänger på vattentemperaturen, antar jag?
                Hälsningar
                Berra Bock
                Hej Berra Bock;

                Kanske ligger det en liten gnutta sanning i ett av mina gamla tips här...

                SKAPA STIMEFFEKT VID YTLIG TROLLING.

                Korta linor är av flera skäl nödvändiga vid ytlig göstrolling under varma, småkrusiga sommarnätter. Dels får man bättre kontakt med betena och gösen. Dels kan man lättare svänga båten fram och tillbaka och får också mindre trassel med korta linor. Dels går betena på huggstimulerande avstånd från båten. Att ha wobblerna på rätt avstånd från motorn är otroligt viktigt! De tre innersta wobblerna bör simma i propellervirvlarna 8 - 9 m bakom aktern! Försök skapa en stimeffekt med flera glänsande och glittrande wobbler bredvid varandra i propellerturbulensen. Gösen attraheras och tror att virvlarna bakom båten orsakas av ett stim småfisk eller något annat matnyttigt. Är det några blanka wobbler som simmar oregelbundet och glittrar av och till i virvlarna, då kommer ofta huggen gång på gång! Dubbelhugg, flera gösar som hugger samtidigt är inte ovanligt! Fångstsäkra, grundgående wobbler i detta sammanhang är Cordell Ripplin´ Red Fin C85 och Rebel 30S med kromade, silverblanka sidor och blå eller svart rygg.
                De fyra yttre wobblerna ska simma och vibrera fram i utkanterna och någon meter bakom virvlarna. 11-12 m är lagom linlängder till ytterspöna. Ifall gösen missar de innersta wobblerna, då finns ju de fyra yttre, eftertruppen till hands!
                Trollar man med för långa linor, då går gösen upp i virvlarna bakom båten och ner i djupare vatten igen innan wobblerna har nått fram. Betena kommer då att passera ovanför gösen. Det är båten och virvlarna bakom båten som lockar till sig gösen. Använd därför gärna korta linor vid nattlig yttrolling!

                Svar på dina frågor: Trolling efer Gös i Mälaren från ytan och ända ner till 8 - 10 meters djup brukar vara resultatsäkrast månaderna Maj - Augusti. De som är riktigt skickliga Göstrollare brukar lyckas fånga Gösen långt in i November, men då vet de exakt var de ska trolla och de brukar använda stora djupgående wobbler och även stora Shadjiggar med "Stinger Hook" som stöter i botten gång på gång och drar upp moln av bottensediment... vilket i sin tur brukar attrahera och locka Gösen till försiktiga nafs...

                Å andra sidan fångar man ingen Gös om man sitter hemma framför TV:n och tittar på Stefan Löven och hör hans historier ...
                Go for the Monster Walleyes!


                Old Firehand

                Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-17, 10:54.

                Kommentera


                • Var ute på Södra Björkfjärden ett par timmar i Söndags. Segt, fick 2 st på blanka blyade djupgående wobblers (Rapala Husky Jerk och Cotton Cordell). Dock var båda fina fiskarm inga lakritsbåtar denna gång. Fick även en juste Aborre ute på djupet! Sedan ägnade vi oss åt gäddorna istället. Nästan 18 grader i vattnet, så det torde gå att trolla fortfarande.

                  Kommentera


                  • Trollade utanför Ormudden drygt en timme igår. En upp precis vid solnedgången som blir middag imorgon. Blå/silver djupgående.

                    Kommentera


                    • Var ut ca 2 tim igår. Norra björkfjärden. Tog 7 gös på prickskytte. Gröna skrikiga fin-s. 3 normalstorlek ca 2kg. 4 småttingar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 428 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      12 svar
                      1 356 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                      1 svar
                      223 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X