Gösrapporter Mälaren 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kanske lite OT men just på Mälaren så börjar ekolodet visa någonting i samband med att det mörknar.
    Ser ut som en "massa" som stiger uppåt ju mörkare det blir...

    Lurat på om det är någon typ av plankton eller liknande?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av 10kgplattfisk Visa inlägg
      Varit ute runt lambafjärden och åkt utanför hässelby vid de 2 höga tornen. Någon som vet vilken djup man ska satsa på? är det mitt ute i fjärden eller är det längst kanter eller runt 10-15 m? mvh
      Svårt att säga, men kör från de djupare partierna mot grundare och tvärtom tills du hittar dem. Våga testa.
      Kan skilja sig enormt från dag till dag. Men så länge du har ett djupt parti som utgångspunkt.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
        Kanske lite OT men just på Mälaren så börjar ekolodet visa någonting i samband med att det mörknar.
        Ser ut som en "massa" som stiger uppåt ju mörkare det blir...

        Lurat på om det är någon typ av plankton eller liknande?
        På senare tid har gösarna spottat ut nors, och de brukar inte vara ensamma utan stora långa stim.
        Senast ändrad av Serigös; 2014-08-26, 22:01.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
          Svårt att säga, men kör från de djupare partierna mot grundare och tvärtom tills du hittar dem. Våga testa.
          Kan skilja sig enormt från dag till dag. Men så länge du har ett djupt parti som utgångspunkt.
          Okej tack så mycket! vilket djup pratar vi om? Där jag kört ligger det mellan 10-55 meter.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
            På senare tid har gösarna spottat ut nors, och de brukar inte vara ensamma utan stora långa stim.

            Näe,småfisk vet jag hur dom ser ut på loden.

            Detta är något annat och finns överallt som en massa som är lite gles på 5-7m
            och sen mera kompakt neråt.

            Nånstans i minnets vindlingar tror jag mej minnas mej ha läst om något typ plankton/kräftdjur som är nattaktiva o finns i vissa sjöar,bla Mälaren...

            Fast det kan ju va helt galet,haha!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
              Näe,småfisk vet jag hur dom ser ut på loden.

              Detta är något annat och finns överallt som en massa som är lite gles på 5-7m
              och sen mera kompakt neråt.

              Nånstans i minnets vindlingar tror jag mej minnas mej ha läst om något typ plankton/kräftdjur som är nattaktiva o finns i vissa sjöar,bla Mälaren...

              Fast det kan ju va helt galet,haha!

              Märlkräftor

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Märlkräftor
                Ok,finns enorma mängder iaf!
                Från att i dagsljus varit skapligt "ren" bild på lodet så dyker dom/det gradvis upp i samband med att det mörknar och dom gånger jag fiskat natten igenom så avtar det med att det ljusnar..

                Får för mej att dom/det stiger upp och ner med mörkret och det är typ lika mycket överallt där jag fiskar.

                Och nej,jag pillar inte på lodet eller dricker sprit!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                  Märlkräftor
                  Har också undrat mycket över kluddet som kommer sent på kvällen. Små kräftdjur alltså, det var som fan..

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av 10kgplattfisk Visa inlägg
                    Okej tack så mycket! vilket djup pratar vi om? Där jag kört ligger det mellan 10-55 meter.
                    Det är jätte bra! kör från 55m mot 10m och tillbaks och våga variera din fart och djup om det inte nappar. Vissa dagar är jag aktiv och byter wobbler till olika nyanser och djup andra dagar då kör jag på samma djup och åker runt tills det nappar.
                    Men försök tyda vädret. och skaffa en app som visar vad det är för luftryck, temp och vind så har du ett bra verktyg som du alltid har med dig.

                    Lågtryck djupare, högtryck mer ytligt. På dagen dupare och på kvällen ytligare men sen kan gösen överraska en och hugga helt på djup och tidpunkter som man inte riktigt räknade med.

                    Men så länge du håller dig inom det området som är 10-55m så kommer du få fisk för eller senare och ju mer erfaren du blir hittar du ett mönster hur gösen beter sig i ditt vatten.

                    Nästan under 2 somrar var jag ute minst 40-60h i veckan (var då studerande) och fiskade med 1 gös ibland men för sällan. När jag väl började hålla mig på djupare vatten så började allt falla på plats. Allt jag gjort var rätt, men jag var på fel ställe. Så nu mera är det minst 5 gösar och då fiskar jag bara med 2 spön. Som mest har jag fått 15gösar på en kväll och även dubbelhugg

                    Förra säsongen fick jag och brorsan kanske 25-30 gösar. nu bara ett par veckor har vi fått ca. 100-110 gösar tillsammans.
                    Senast ändrad av Serigös; 2014-08-27, 19:53.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                      Det är jätte bra! kör från 55m mot 10m och tillbaks och våga variera din fart och djup om det inte nappar. Vissa dagar är jag aktiv och byter wobbler till olika nyanser och djup andra dagar då kör jag på samma djup och åker runt tills det nappar.
                      Men försök tyda vädret. och skaffa en app som visar vad det är för luftryck, temp och vind så har du ett bra verktyg som du alltid har med dig.

                      Lågtryck djupare, högtryck mer ytligt. På dagen dupare och på kvällen ytligare men sen kan gösen överraska en och hugga helt på djup och tidpunkter som man inte riktigt räknade med.

                      Men så länge du håller dig inom det området som är 10-55m så kommer du få fisk för eller senare och ju mer erfaren du blir hittar du ett mönster hur gösen beter sig i ditt vatten.

                      Nästan under 2 somrar var jag ute minst 40-60h i veckan (var då studerande) och fiskade med 1 gös ibland men för sällan. När jag väl började hålla mig på djupare vatten så började allt falla på plats. Allt jag gjort var rätt, men jag var på fel ställe. Så nu mera är det minst 5 gösar och då fiskar jag bara med 2 spön. Som mest har jag fått 15gösar på en kväll och även dubbelhugg

                      Förra säsongen fick jag och brorsan kanske 25-30 gösar. nu bara ett par veckor har vi fått ca. 100-110 gösar tillsammans.
                      aa, okej! Grymt tack för hjälpen Ska ta med mig det i bagaget och pröva helt enkelt! Varit lite rädd för att köra på djupare än 15 meter men då ska jag ut och kötta runt helt enkelt. Är det någon ide att blya ner någon wobbler när man ligger och kör på 15m+?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 428 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      12 svar
                      1 356 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                      1 svar
                      223 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X