gäddor med krokar i käften - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddor med krokar i käften

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddor med krokar i käften

HABA! Fiskar mycket abborre på levande bete - mörtarna är stora för att när väl borren nappar så är det klass på den...dock är ofta bifångsten gädda och ibland så ryker linan när gäddan är stor... ÄR det någon som har en aning om en relativt stor gädda överlever med en enkelkrok i mungipan????

Sitter kroken i mungipan är det ingen större fara. Värre är det om den sitter djupt i svalget eller i en gälbåge. Just sommartid med varmt vatten kan ge svårbemästrade infektioner för en gädda i dålig kondition.

Krokarna brukar lossna pga att vävnaden runt kroken ruttnar som ett led i frånstötningsprocessen. Sen läker såret. Det brukar ta en månad.

Varför inte anvädda en smidig tafs som pallar för gäddtänder? Du lär inte få färre abborrar och slipper oroas för gäddornas hälsa.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Sitter den i mungipan är det ingen fara enligt experterna. Finns massa annat otyg som ställer till mer för gäddan har hört om gäddor med gamla saxar i käften..

Ursprungligen postat av HILO
      HABA! Fiskar mycket abborre på levande bete - mörtarna är stora för att när väl borren nappar så är det klass på den...dock är ofta bifångsten gädda och ibland så ryker linan när gäddan är stor... ÄR det någon som har en aning om en relativt stor gädda överlever med en enkelkrok i mungipan????

Kommentera

Det mest knepigaste stället jag hittat en krok i på en gädda var när jag rensade en bit på ca4kilo. Där fann jag en stor trekrok precis i slutet av magsäcken som växt samman med vävnaden . Själva krokspetsarna hade penetrerat magsäcken och alla spetsarna fanns sonika utanför själva magsäcken.

Förmodligen levde den "glatt" vidare tills den dagen den bet i mitt bete
        The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Klickbara länkar följer nedan
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Måånga gäddor samlade vid betet
        Gädda äter gädda
        Spännande fiskemetod efter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av HILO
          Bättre om du kör med en surflon micro supreme 13lb tafs när du metar abborrarna!
          jag känner igen problemet, men sedan jag bytte till surflon, så har jag inte tappat en enda gädda, och abborrens huggvilja minskar inte heller, för surflonet med pyttevajrar i, går att knyta tom. beter sig precis som en nylontafs, lika smidig osv.

Kommentera

Jag har funderat på det där med som den fete australienaren gör på Discovery ibland. Han kör med krokar som han låter rosta bort i käften på fisken om han inte får ut dem. Det låter ju inte helt vettigt på något vis. I Sverige hade det ju till och med varit helt förkastligt eftersom vi inte har så salt vatten där metallen kan rosta så snabbt.
            Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas
              Jag har funderat på det där med som den fete australienaren gör på Discovery ibland. Han kör med krokar som han låter rosta bort i käften på fisken om han inte får ut dem. Det låter ju inte helt vettigt på något vis. I Sverige hade det ju till och med varit helt förkastligt eftersom vi inte har så salt vatten där metallen kan rosta så snabbt.
              Det finns krokar som tillverkats av en speciallegering. De ”tål” inte vatten speciellt länge och används vanligen till C&R på havens högvilt. Dessa rostar totalt bort på ett par dygn i vatten med samma salthalt som de stora oceanerna. Antagligen fungerar de bra även här i Norden men hur kvickt de rostar i tex Vättern vet jag inte.

Edit: Det finns krokar som tillverkats av en speciallegering. De ”tål” inte vatten speciellt länge och används vanligen till C&R på havens högvilt. Dessa rostar totalt bort på ett par dygn i vatten med samma salthalt som de stora oceanerna. Hehe detta var en lika subtil som dubiös förklaring till att vissa tunaarter är hotade. Dessa rostar totalt bort på ett par dygn i vatten med samma salthalt som de stora oceanerna. Där fick jag till det!
              Senast ändrad av BeBest; 2005-07-20, 08:55.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

gäddorna

Nästan till 100% så fastnar mina gäddor i mungipan när jag fiskar med enkelkrok och de flesta kommer upp men det är jobbigt att klara av en 4+ gädda på ett 5m toppknutet spö =) ...skönt att höra att gäddorna förmodligen klarar kroken - jag själv var med om en riktig fiskehistoria när min kompis drog upp en gädda som dagen innan slet av linan och tog min westin magnum pike...

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                  Sitter kroken i mungipan är det ingen större fara. Värre är det om den sitter djupt i svalget eller i en gälbåge. Just sommartid med varmt vatten kan ge svårbemästrade infektioner för en gädda i dålig kondition.

Krokarna brukar lossna pga att vävnaden runt kroken ruttnar som ett led i frånstötningsprocessen. Sen läker såret. Det brukar ta en månad.

Varför inte anvädda en smidig tafs som pallar för gäddtänder? Du lär inte få färre abborrar och slipper oroas för gäddornas hälsa.
                  Abborrar gillar ej tafs FC skall det vara :P
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                    Det finns krokar som tillverkats av en speciallegering. De ”tål” inte vatten speciellt länge och används vanligen till C&R på havens högvilt. Dessa rostar totalt bort på ett par dygn i vatten med samma salthalt som de stora oceanerna. Antagligen fungerar de bra även här i Norden men hur kvickt de rostar i tex Vättern vet jag inte.
                    Jo. Det hänger jag med på. Frågan är om det är bra för fisken att det passerar en koncentrerad mängd metall genom kroppen.
                    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 105 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman