Hantering vid c&r - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering vid c&r

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hantering vid c&r

Jag brukar kroka av gäddor i vattnet från båten utan att de tas upp, med ett grepp över gälarna. Men speciellt med mindre gäddor kan det lossna rätt mycket slem från dem under processen. Skadar det? Ska man kanske ha handske på sig, eller? Förstår att många har "mattor" och liknande som de använder men man måste ju ändå ta i fisken.... Någon med tips?

/Johan

Vet inte om en handske hjälper, men testa att blöta handen innan du tar tag i fisken.
    Gone Fishing!

Kommentera

Handen är ju blöt...

.....i och med att handen och gäddan är kvar i vattnet! Kanske är frågan lite extrem ur "fisk-omtanke" synpunkt, men jag vill minnas att någon akvarieägare berättat att man inte ska ta i fisk med händerna.... Och min fråga kommer av att det som sagt lossnar en hel del slem och fjäll ibland...

Kommentera

Hur det går för gäddan (eller annan fisk ) är ofta direkt i paritet med hur varmt i vattnet det är....

Kommentera

Varmt i vattnet? hurdå?

Kommentera

Fisken blir överhuvudtaget känsligare för infektioner och annat otrevligt med stigande vattentemperatur.
            Detsamma gäller då du fajtar fisken i varmt vatten. Det inehåller inte lika mycket syre och ger oftast upphov till mycket mjölksyra hos fisken, vilket ganska ätt kan leda till döden för den fisk som du har tänkt återutsätta...
            Som regel kan du ta att:
            varmt vatten = fighta hårt och rör fisken minimalt..
            Kallt vatten= Du kan ta det lugnare och handskas lite med fisken utan att det gör nån större skada..
            Ungefär så, lite förenklat...

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen
              Fisken blir överhuvudtaget känsligare för infektioner och annat otrevligt med stigande vattentemperatur.
              Detsamma gäller då du fajtar fisken i varmt vatten. Det inehåller inte lika mycket syre och ger oftast upphov till mycket mjölksyra hos fisken, vilket ganska ätt kan leda till döden för den fisk som du har tänkt återutsätta...
              Som regel kan du ta att:
              varmt vatten = fighta hårt och rör fisken minimalt..
              Kallt vatten= Du kan ta det lugnare och handskas lite med fisken utan att det gör nån större skada..
              Ungefär så, lite förenklat...
              Precis, så folk som fiakr gädda med UL-utrustning kan ju i princip lika gärna skita i att sätta tillbaks lite större fisk !
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Precis, så folk som fiakr gädda med UL-utrustning kan ju i princip lika gärna skita i att sätta tillbaks lite större fisk !
                Det tycker jag inte är en bra idé...
                Du ska i alla fall försöka att sätta tillbaka den. Sen om det inte går, så går det inte.
                Sen så går det faktiskt att ta en fisk rätt så hårt med UL..
                Glöm inte att du har en rätt så liten hävstångseffekt med ett litet spö (även ommånga UL är i klenaste laget) Du kanske inte sliter så hårt, men pga att spöet är så kort så sätter du ändå en relativt stor press på fisken...
                Har själv tagit en gädda på ca 5,5 på UL som jag sedan återutsatte med lyckat resultat (och detta var i Juli i fjol) eftersom jag sedan fångade henne igen, fast då på JB-prylarna!
                Så man bör sträva efter att försöka sätta tillbaka dom i alla fall....

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen
                  Det tycker jag inte är en bra idé...
                  Du ska i alla fall försöka att sätta tillbaka den. Sen om det inte går, så går det inte.
                  Sen så går det faktiskt att ta en fisk rätt så hårt med UL..
                  Glöm inte att du har en rätt så liten hävstångseffekt med ett litet spö (även ommånga UL är i klenaste laget) Du kanske inte sliter så hårt, men pga att spöet är så kort så sätter du ändå en relativt stor press på fisken...
                  Har själv tagit en gädda på ca 5,5 på UL som jag sedan återutsatte med lyckat resultat (och detta var i Juli i fjol) eftersom jag sedan fångade henne igen, fast då på JB-prylarna!
                  Så man bör sträva efter att försöka sätta tillbaka dom i alla fall....
                  Var lite ironisk, men typ som man hör "Oh, jag tog en 6kg Gädda på UL, fatta vad den drog asså, drillade i minst 30minuter"

Blir man lätt trött, visst kan man oturligt nog dra på en bonusfångst, men finns folk som verkar fiska större fisk än vad grejor a pallar medvetet.

Sedan finns det folk som "vill förbjuda Ismetet p.g.a kylan m.m" ; Sommaren är garanterat värre ! Men det förstår dom inte !
                  sigpic

Kommentera

Det är väl inte dirket pga av spöt man inte kan sätta press på en större gädda om man fiskar UL utan pga att man kör oftast med väldigt tunna lindimensioner med den utrustningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman