Äntligen 100-klubben, men inte hade jag trott att det skulle vara med UL-utrustning.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen 100-klubben, men inte hade jag trott att det skulle vara med UL-utrustning..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äntligen 100-klubben, men inte hade jag trott att det skulle vara med UL-utrustning..

Jag och min bror hade varit ute och fiskat i hettan under fyra timmar. Vi hade provat gäddmete, att kasta efter gädda och att trolla efter gädda och gös. Det verkade ovanligt trög under dagen, inget tycktes fungera.
    Hettan gjorde oss verkligen sega så vi bestämde oss för att stanna på ett sista ställe på vägen hem. Temperaturen hade gått upp till 24 grader i vattnet och det kändes inte som om vi skulle få någon fisk idag. Jag väljer UL-utrustningen i hopp om att ta abborre. I beteslåset fäster jag en 10 grams Wipp-spinnare.
    Efter några minuters fiskande vill min bror hem, jag säger "äh men kom igen, lite till...". Han går med på det och börjar själv plocka ihop sina spön. Strax efter det hugger det. Jag vet inte ifall det är gädda eller abborre då fisken knappt gör motstånd. Slutligen förstår jag att det är en gädda, men det kändes som en på omkring 2 kg. Utan förvarning växlar gäddan upp från 1:ans till 5:ans växel och lina börjar slitas av från min Tica-rulle. Rullens underbara ljud hörs gång på gång vid varje rusning.
    Jag börjar känna mig lite orolig för att linan ska bli klippt av fiskens tänder eller att han ska bända ut kroken. Kampen blir min längsta någonsin, men efter åtskilliga minuter så ligger det en fin gäddhona i håven. Det visade sig att om kroken suttit någon mm längre in i gapet så hade min 0,15 mm TFG-lina varit klippt.
    I vår lilla båt blir det lite rörigt och en karpsäck kommer av misstag överbord och sjunker till botten. Ytterligare en karpsäck tas fram och hon får återhämta sig i vattnet innan vi fått fram kamera och övrig utrustning.
    Hon visar sig väga 7,7 kg, vara 104 cm lång och ha en omkrets på 42 cm. Tidigare har jag missat 100-klubben med 2 cm så det kände verkligen skönt att klara gränen med en viss marginal.
    När jag sedan ska släppa ut henne igen simmar hon en bit innan hon vänder sig och ligger flytande med magen upp i vädret. Jag blir lite orolig och hoppar i efter henne (med mobiltelefonen kvar i båten). Efter att ha dragit henne fram och tillbaka lite i vattnet piggnar hon till och simmar i hög fart ner mellan mina ben. Jag har tidigare blivit biten av yra gäddor i vattnet så jag var snabbt uppe i båten.
    Det är märkligt vad som kan hända när man är ute och fiskar, en dag som ser ut att bli årets första fiskfria-pass från båt bjuder på ett personligt rekord på gädda. Att den togs på UL-utrustning, med en liten spinnare och utan tafs gjorde fångsten väldigt speciell.

Bild

Jag fixar en bild så fort bilderna är framkallade.

Kommentera

Grattis!

En hundring är alltid en hundring!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Att den var helt utmattad berodde garanterat på den klena utrustningen och eftersom det är varmt i vattnet är det inte så konstigt att gäddan reagerade som den gjorde! Grattis till första 100-klubbaren !
        sigpic

Kommentera

underbart! bara att grattulera! kan tänka mig att det var lite nervöst på ul-spöt.
          osis på karpsäcken men det kanske var försummbart om man ser till turen i stort. har själv lagt märke till en lite oroande grej på senare tid när vi har vart ute. de turerna med mest kaos är de som ger bäst fiske.
          en tappad ekolodshållare = pb på gädda.
          trolling med powerpron bakom örat och avslagen westinare = fina gösar.
          http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Hur blir du biten av gäddorna i vattnet? Simmar dem efter dig och biter dig :P hehe?
            Har som rekord gädda på 7kg hittills. Nu i sommar ska jag ändra rekordet till 10kg.

Kommentera

Nja...

Ursprungligen postat av David Söderlund
              Hur blir du biten av gäddorna i vattnet? Simmar dem efter dig och biter dig :P hehe?
              Yra gäddor har vänt sig om för att blixtsnabbt sätta tänderna i min hand...

Kommentera

Jag hoppas inte att du hoppade ner i vattnet och simmade ut till gäddan och "räddade" den?
                Grattis till hundran iaf.

Kommentera

apråpå det där med karpsäcken.
                  Eftersom jag ofta fiskar ensam, gärna gäddmete från båt, så bestämde jag mig en vacker dag för att (ve o fasa) köpa en käftöppnare för de där svåra operationerna.
                  Redan första gäddan efter inköpet trasslar in sig ordentligt, jag lägger den lilla 2-3 kgs gäddan på avkrokningsmattan och öppnar försiktigt gapet och för in käftöpnnaren.
                  Döm om min förvåning när gäddan biter till och käftöppnaren flyger som en projektil över båtrelingen och landar i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
                    apråpå det där med karpsäcken.
                    Eftersom jag ofta fiskar ensam, gärna gäddmete från båt, så bestämde jag mig en vacker dag för att (ve o fasa) köpa en käftöppnare för de där svåra operationerna.
                    Redan första gäddan efter inköpet trasslar in sig ordentligt, jag lägger den lilla 2-3 kgs gäddan på avkrokningsmattan och öppnar försiktigt gapet och för in käftöpnnaren.
                    Döm om min förvåning när gäddan biter till och käftöppnaren flyger som en projektil över båtrelingen och landar i vattnet.
                    HAr hänt mig med! Tacka vet jag lite större gäddor, de är lugna och fina =)
                    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 105 visningar