Ja, det blev ju en bra start på helgen! Jag har haft så dåligt gösfiske att jag aldrig fått gös. Problemet är nog det att jag inte vet vart de står, har inte tekniken samt saknar det självförtroende som behövs. Jag kollade upp hos lite folk vart jag skulle söka dem och med vilken teknik som passar bäst där.
Jag slog en signal till Stizo för att fråga om han ville hänga med på en fredagstur vilket han självklart inte bangade på. Vi hade redan sedan tidigare bestämt att vi vid nästa tur inte skulle ut å kroka gurka utan försöka med lite abborrfiske. Vi mötes upp hemma hos mig för att gemensamt åka ner till min båt, man måste ha parkeringstillstånd nere vid hamnen så det känns ju lite sådär att få en p-bot när man är ute och fiskar. Jag menar att de få gånger man plockar en matfisk så har den så pass högt kilopris (grejer, båt, bensin, mm) att en natt på Burj Al Arab känns billigt
Vädret va väll kanske inte det bästa för abborrfiske. 10 grader varmt regn, regn och en massa blött uppifrån, men inte skulle vi vika oss för det. På med flytoverollerna, fast det är i början av Juni, och ut på östersjön. Vi utgår från Skärgårdsstad tar kurs mot Rearö och en bergshäll i närheten av Vaxholmsvägen som enligt Stizo har get honom fina borrar tidigare. Väl framme slänger man på en Gul Twintail med rött huvud och börjar fiska av stället. På lodet in mot hällen ser det lovade ut, mycket strömmig och fin kant at fiska av, hugger det här kan det vara stort tänker man. Resultatet då... Inte en borre. Vi åker vidare en liten bit och stannar vid en grynna som även den ser lovande ut, försöker fiska av den i hopp om att få antingen borre eller Gös men ingen ting. Eftersom det är så mycket strömming i vattnet utanför så är min teori den att fisken är helt enkelt proppmätt. Jag förselår att vi åker vidare till en liten mysig vik där det är känt att det står mycket Gös den här tiden på året.
Vi glider in genom en liten kanal och hamnar i en liten lagunliknande plats. Det första vi ser när vi kommer igenom den lilla kanalen är någon som sitter i sin båt precis vid inloppet och bottenmetar med ett antal spön. Vet att det har varit problem med folk som fiskar lite väl hårt där, och då menar jag att de tar upp all Gös för försäljning. Inget ont om att ta upp Gös men lite sådär att ta upp en 25-30 cm göshanne som vaktar sin rom kanske. I alla fall .... Jag vet vart de tidigare har tagits Gös så vi åker direkt dit, ser bra ut, 15 grader i vattnet och väldigt lugnt på ytan men väldigt grumligt. Jag kastar ut, låter sjunka, vevar ett par varv, låter sjunka, vevar ett par varv till och känner hur det lixom slakar till i linnan. Hmm... vad konstigt det där kändes. Vevar in liten och blir ännu mer förbryllad när det börjar rycka lite i spöt. Upp kommer en liten Gös men inte blir jag ledsen för att den är liten det är ju min första, nu kan de bara bli större, på mitt första kast drar jag helt enkelt PB på Gös
Efter lite foto med mobilen så åker den i plurret igen. Fotot mms:as till en annan fiskekompis, som också suger på att fiska Gös, för att visa hur bra jag är. Kastar igen och känner ett rejält hugg, gör ett reflexmessigt mothugg, som den gäddfiskare man är, så att hrla båte gungar till. "- Inte så hårt mothugg manar Stizo". Mummel mummel tänker jag åt att den inte fastnade på kroken men nu vet jag allt vad du står fiskjäkel. Kastar igen på samma ställe och känner det där hugget igen, nerverna spökar så det blir ett mothugg som hetaduga igen... upp kommer.... en lina utan jigg... hmmm en gädda kanske, ja eller gösens vassa tänder säger Stizo.
Vi står där kanske 30 minuter innan vi bestämmer oss för att dra vidare till nästa heta ställe. Jaha... vad säger man mina två första kast på nya stället genererar två gösar varav den ena är hyfsat fin. Stizo blänger lite surt på mig eftersom han inte äns har fått ut sina grejer i vattnet innan jag har lyckats dra två stycken
Vi kastar av stället men inga fler gösar, eller andra fiskar, vill kliva på. Det är mycket liv och rörelse i vattnet av fiskar som vakar så det känns ju väldigt bra.
Vi gör en till förflyttning och som den goda människa jag är låter jag nu Stizo göra första kastet ... vad händer ... jo ett hugg åp första kastet och den här gången käns det stort säger han... Efter ett litet tag så kommer han underfun med att han nog står och drillar en gädda, på UL, istället för en gös. Vist är det en gädda som visar säg vid ytan efter ett tag men den är lite svårdrillad med de grejerna så det blir ju en kula fajt ändå. Inga gösar där så vi gör ännu en förflyttning. Stizo är först ut igen och vist ett hugg på första kastet ännu en gång
Och den HÄR gången är det inte en gädda utan något helt annat och stort känns det också.... Efter ett tag kommer fisken upp till ytan för att knäcka Stizo ännu en gång... inte en gös nu heller utan en fel krokad brax, rakt i ryggfenan, inte en liten brax heller utan säkert ett nytt PB för Stizo. hmm.. räknas det om man krokar dem i ryggen?? Vi gör ingen större besvär med att försöka få upp den i båten utan den lossnar tillslut och försvinner sedan ner i mörkret igen.
Vi tar några kast till på olika ställen men klockan börjar bli mycket och vi har stått ute i spöregnet i kanske 5 timmar och känner oss ganska nöjda änndå. Facit blir altså att det går att fiska Gös då det regnar, turen resullterade i 3 gösar, 1 gädda och en felkrokad brax. Detta gav mig en hel del självförtroende gällande gösfisket och jigg så nu blir det mer jigg och riktat fiske efter gös. Jag ska bara hitta det bästa materialet för att slippa bli av med jiggar pga vassa tänder.
Jag slog en signal till Stizo för att fråga om han ville hänga med på en fredagstur vilket han självklart inte bangade på. Vi hade redan sedan tidigare bestämt att vi vid nästa tur inte skulle ut å kroka gurka utan försöka med lite abborrfiske. Vi mötes upp hemma hos mig för att gemensamt åka ner till min båt, man måste ha parkeringstillstånd nere vid hamnen så det känns ju lite sådär att få en p-bot när man är ute och fiskar. Jag menar att de få gånger man plockar en matfisk så har den så pass högt kilopris (grejer, båt, bensin, mm) att en natt på Burj Al Arab känns billigt

Vädret va väll kanske inte det bästa för abborrfiske. 10 grader varmt regn, regn och en massa blött uppifrån, men inte skulle vi vika oss för det. På med flytoverollerna, fast det är i början av Juni, och ut på östersjön. Vi utgår från Skärgårdsstad tar kurs mot Rearö och en bergshäll i närheten av Vaxholmsvägen som enligt Stizo har get honom fina borrar tidigare. Väl framme slänger man på en Gul Twintail med rött huvud och börjar fiska av stället. På lodet in mot hällen ser det lovade ut, mycket strömmig och fin kant at fiska av, hugger det här kan det vara stort tänker man. Resultatet då... Inte en borre. Vi åker vidare en liten bit och stannar vid en grynna som även den ser lovande ut, försöker fiska av den i hopp om att få antingen borre eller Gös men ingen ting. Eftersom det är så mycket strömming i vattnet utanför så är min teori den att fisken är helt enkelt proppmätt. Jag förselår att vi åker vidare till en liten mysig vik där det är känt att det står mycket Gös den här tiden på året.
Vi glider in genom en liten kanal och hamnar i en liten lagunliknande plats. Det första vi ser när vi kommer igenom den lilla kanalen är någon som sitter i sin båt precis vid inloppet och bottenmetar med ett antal spön. Vet att det har varit problem med folk som fiskar lite väl hårt där, och då menar jag att de tar upp all Gös för försäljning. Inget ont om att ta upp Gös men lite sådär att ta upp en 25-30 cm göshanne som vaktar sin rom kanske. I alla fall .... Jag vet vart de tidigare har tagits Gös så vi åker direkt dit, ser bra ut, 15 grader i vattnet och väldigt lugnt på ytan men väldigt grumligt. Jag kastar ut, låter sjunka, vevar ett par varv, låter sjunka, vevar ett par varv till och känner hur det lixom slakar till i linnan. Hmm... vad konstigt det där kändes. Vevar in liten och blir ännu mer förbryllad när det börjar rycka lite i spöt. Upp kommer en liten Gös men inte blir jag ledsen för att den är liten det är ju min första, nu kan de bara bli större, på mitt första kast drar jag helt enkelt PB på Gös
Efter lite foto med mobilen så åker den i plurret igen. Fotot mms:as till en annan fiskekompis, som också suger på att fiska Gös, för att visa hur bra jag är. Kastar igen och känner ett rejält hugg, gör ett reflexmessigt mothugg, som den gäddfiskare man är, så att hrla båte gungar till. "- Inte så hårt mothugg manar Stizo". Mummel mummel tänker jag åt att den inte fastnade på kroken men nu vet jag allt vad du står fiskjäkel. Kastar igen på samma ställe och känner det där hugget igen, nerverna spökar så det blir ett mothugg som hetaduga igen... upp kommer.... en lina utan jigg... hmmm en gädda kanske, ja eller gösens vassa tänder säger Stizo.Vi står där kanske 30 minuter innan vi bestämmer oss för att dra vidare till nästa heta ställe. Jaha... vad säger man mina två första kast på nya stället genererar två gösar varav den ena är hyfsat fin. Stizo blänger lite surt på mig eftersom han inte äns har fått ut sina grejer i vattnet innan jag har lyckats dra två stycken
Vi kastar av stället men inga fler gösar, eller andra fiskar, vill kliva på. Det är mycket liv och rörelse i vattnet av fiskar som vakar så det känns ju väldigt bra. Vi gör en till förflyttning och som den goda människa jag är låter jag nu Stizo göra första kastet ... vad händer ... jo ett hugg åp första kastet och den här gången käns det stort säger han... Efter ett litet tag så kommer han underfun med att han nog står och drillar en gädda, på UL, istället för en gös. Vist är det en gädda som visar säg vid ytan efter ett tag men den är lite svårdrillad med de grejerna så det blir ju en kula fajt ändå. Inga gösar där så vi gör ännu en förflyttning. Stizo är först ut igen och vist ett hugg på första kastet ännu en gång
Och den HÄR gången är det inte en gädda utan något helt annat och stort känns det också.... Efter ett tag kommer fisken upp till ytan för att knäcka Stizo ännu en gång... inte en gös nu heller utan en fel krokad brax, rakt i ryggfenan, inte en liten brax heller utan säkert ett nytt PB för Stizo. hmm.. räknas det om man krokar dem i ryggen?? Vi gör ingen större besvär med att försöka få upp den i båten utan den lossnar tillslut och försvinner sedan ner i mörkret igen. Vi tar några kast till på olika ställen men klockan börjar bli mycket och vi har stått ute i spöregnet i kanske 5 timmar och känner oss ganska nöjda änndå. Facit blir altså att det går att fiska Gös då det regnar, turen resullterade i 3 gösar, 1 gädda och en felkrokad brax. Detta gav mig en hel del självförtroende gällande gösfisket och jigg så nu blir det mer jigg och riktat fiske efter gös. Jag ska bara hitta det bästa materialet för att slippa bli av med jiggar pga vassa tänder.
Kommentera