PB på gädda i liten fågeldamm!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PB på gädda i liten fågeldamm!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• PB på gädda i liten fågeldamm!!!

Var uppe en torsdag med en polare och min halvbrorsa i Surtes fågeldammar, det är två små dammar som ligger alldeles bredvid varan. Brukar rycka med vobbler i ytan och se när dom attackerar , tyvärr fasnar dom alldrig för mig.
    Jag har blivit riktigt förbannad ett par gånger när det vart finna gäddor på, det finns fina gäddor där för så små sjöar, tappat ett par finna gäddor, den största jag vet någon fått där var polaren jag var uppe denna gång, han fick en på 3,9 kg o det e stort för en så liten sjö , själv var min största 2,6 bara , men haft på större, under denna veckans gång hade jag väl missat upp emot 15 gäddor som inte fasnat naturligtvis var det många gånger samma gädda hög igen. Men dena tur fick jag inget, men först ställde jag mig på en bänk och där är det väl en halv meter djupt ut till näckrosorna 15 meter längre ut och det var soligt så man såg väldigt bra ner i vattnet, första kastet var skumpt först såg jag inte inte att det var gädda trodde det typ var skit, sen såg jag att den rörde snabbt bakifrån mot vobblen men 5 cm bakom vobblen stanade den upp Jag öade takten på vobblen o den hög men fasnade inte hög igen på samma kast men fasnade inte sa till brorsan o polarna att komma o kolla för den följde med in flera gånger o alltid tätt bakom men vägrade hugga, brorsan gissade på typ 1,5 bara men ändå lite sur blev man. Sen stod det blötsligt en annan gädda brorsan kastade med jigg o han astade alldeles framför den o den small på direkt. Men senare såg jag en fin gädda 10 meter från det första stället såg den bara när den simmade iväg, sen gick vi o kastade lite över allt, sen gick jag tillbaka ditt stod o kastade lite där jag såg den finare gäddan, kom det bara en jävla gädda aldrig sett en så stor gädda simma så i vattnet bara sådär den simmade med öppen mun samtidigt som den skakade på huvudet ade väl tagit någon fisk eller något, kastade efter den men den nappade inte, jag sa till brorsan o polarn men dom trodde inte mig, stod sedan vid första stället stod o kastade den hade börjat skyma o man såg inte så bra längre, men sen om det bara en gädda från ingenstans helt lugnt bara simmade fram till kanten o lika lugnt vände den framför mig o simmade ut men jag hade just kastat ut vobblern så den var inte efter den, jag såg den helt tydligt o brorsan stod bredvid mig men han stod inte uppe på bänken o då kanske vattnet speglade så han inte såg den pågrund av det, o jag blev rent ut sagt förbannad att han inte såg den för jag visste att han inte skulle tro mig när jag skulle säga hur stor den var, jag tänkte mig 5 kg sa jag till honom. Sen tänkte jag medans jag stod där o kastade: vad fan e det med mig jag måste fått gäddfeber eller något för jag ser fina gäddor hela tiden men ingen annan gör det o jag får dom fan inte till hugg heller!!!, kanske var det syner jag såg?!... Men sedan när brorsan var vid bilen o beställde pizza så stod patrik , min polare o kolla när jag kastade så då simmade den bara där igen, o då såg patrik den också o då var det klart, men då var vi tvugna att åka eftersom brorsan skulle hämta pizza + att hans 11 årige son var trött o ville hem. Men vi bestämde oss för att fiska där nästa dag, men då skulle vi meta upp gäddorna eller gäddan, först hade vi bestämmt att inte säga detta till någon men två polare till fick följa me endå, jag o brorsan åte direkt till dammarna medans 2 polare gick i förväg o metade abborre till gädd metet, vi om samtidigt till dammarna o jag fiskade vid den platsen där jag såg den gäddan som med min gissning vägde 5 kg o brorsan stod brevid o kollade när jag fiskade han kastade bara med en liten jigg, sen sa han bara: där e den så kom den likadant som kvällen innan simmade simmade fram o vände , tur så hade jag uppe metet o kastade ut det några meter framför gäddan o man såg att den slåg till med stjärten o small till abborren med sån kraft att man hörde hur flötet försvann. väntade lite, gjorde sedan mothugg o först tänkte jag : vilken slö gädda drar ju ingenting, men sen drog den iväg en rusning som var något av det häftigaste jag sett inom fisket, den hade sjärten uppe i ytan så det blev vågor samtidigt som den 3 gånger gick upp med ryggen som en delfin ungefär, den hade kunnat drat till andra sidan sjön, men som tur gjorde den inte det för då hade jag aldrig fått in den för det är hur mycke näckrosor som helst , men den hade gått en bra bit in i näckrosorna så det blev till att lirka ut den. O lyckligtvis hade Patrik med sig en huggkrok så brorsan tog den fint i underkäken, Vågen stannade på över sex kilo med hugg kroken sen vägde vi hugg kroken o räknade ut att det blev prick 6 kg på gäddan, dubblade alltså mitt person bästa!!! Släppte i den i en annan sjö som ligger alldeles bredvid dammarna , den sjön e väl 3 gånger så stor som den dammen som jag fick gäddan i, och detta gjorde vi för att dom vill a bort alla stora gäddor från dammarna för dom käkar ank ungar påstår dom som jobbar med fåglarna. Sedan blev det så att man blev kändis i Surte om att få en sån bit i en sån liten damm...O en fråga bara Kan gäddan dö om det är för stor skillnad mellan de olika vattnets kvalite'r???

Grattis till nytt PB!

Svaret på frågan är: Ja! men det beror på hur stor skillnaden är i vattenkvalitet. Det är många faktorer som spelar in, vattnets hårdhet, vattnets pH, nitritinnehåll osv. Gäddan är dock en rätt tålig fisk i normalfallet. Din gädda var såvitt jag förstår slutkörd och rejält fysiskt stressad. Detta kan bidra till en förtidig död om även det nya vattnet skiljer sig från det gamla eftersom även sådana hastiga ”klimatombyten” frestar på systemet och värre blir det när fisken är uttröttad. Spring 400 meter för livet men ändå inte klara dig och sen bli slängd in i ett riktigt kvalmigt rökigt ovädrat rum där du får försöka återhämta dig får du känna hur det känns.
    Om du ville gäddans väl så bör du hålla tummarna och hoppas på det bästa.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

måste säga att denna texten var skitjobbig att läsa, hade du delat upp den så hade man nog gett sig på att läsa allt ihop.

Lite bättre stavning och meningsbyggnad hade inte skadat. Men grattis till PB

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
        måste säga att denna texten var skitjobbig att läsa, hade du delat upp den så hade man nog gett sig på att läsa allt ihop.

Lite bättre stavning och meningsbyggnad hade inte skadat. Men grattis till PB
        Håller med. Men eftersom jag tog mig genom hela borde jag nog ha en medalj av något slag :p

Grattis till ett PB!! Inga bilder?
        Gone Fishing!

Kommentera

Ursprungligen postat av DragQ
          Håller med. Men eftersom jag tog mig genom hela borde jag nog ha en medalj av något slag :p

Grattis till ett PB!! Inga bilder?
          Jo det har jag men inte framallat dom än! Ok men ville bara skriva färdigt så klaga inte det var sit jobbigt o så man ju ingen Svenska mästare heller som 17 åring

Kommentera

Ursprungligen postat av Juhahink
            Jo det har jag men inte framallat dom än! Ok men ville bara skriva färdigt så klaga inte det var sit jobbigt o så man ju ingen Svenska mästare heller som 17 åring
            Hehe. Är väll ingen höjdare själv när det gäller stavning, styckesindelning och sånt tjafs. Försök bara att få ett mellanrum lite då och då så blir det hela mycket mer lättläst. Nu är det slut på mitt "klagande" och väntar förväntansfullt på bilderna istället
            Gone Fishing!

Kommentera

Ursprungligen postat av DragQ
              Hehe. Är väll ingen höjdare själv när det gäller stavning, styckesindelning och sånt tjafs. Försök bara att få ett mellanrum lite då och då så blir det hela mycket mer lättläst. Nu är det slut på mitt "klagande" och väntar förväntansfullt på bilderna istället
              ok men fattar endå inte hur man lägger in bilder här, men får väll klura ut det

Kommentera

Tror nog att syremängden i vattnet under vinter´n är den avgörande faktor´n
                för om gurkorna skall trivas eller ej.
                Hur lång var 6:an?
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Juhahink
                  ok men fattar endå inte hur man lägger in bilder här, men får väll klura ut det
                  Kan ju lägga upp dom i ditt fotoalbum. Gå in under fliken fotoalbum, välj sedan "ladda upp". Sen får du välja vilken kategori du vill ladda upp den under och väljer "gäddor". Sen väljer du bara vilken fil (bild) från datorn du vill ladda upp och fyller i dom olika fälten med information om du har lust

Har du problem med detta kan jag guida dig genom MSN om du nu använder det. vfs_drag@hotmail.com .

Nee nu e det dags att sticka ut och smutsa ner händerna med lite fiske
                  Gone Fishing!

Kommentera

Det krävs tillstånd av Länsstyrelsen att flytta fisk mellan olika vattendrag. Vad var meningen med det? Om det är gott om gädda i dammarna trivs de ju där. Verkar mest korkat tycker jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 105 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman