Mete med levande agn i Nydala - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mete med levande agn i Nydala

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mete med levande agn i Nydala

Igår fick jag för mig att åka ned till Nydalasjön och fiska med levande agn, eftersom den bara ligger 5 minuters gångväg hemifrån, och jag hade tidspress. Jag hade lovat att laga middag till flickvännen, så kl 18 var jag klar med detta, och slängde ihop lite grejor, och glömde förstås vitala grejor som håv, plastkasse, beteshink och lite småsaker. Väl framme så bestämde jag mig för att meta upp lite agnfisk vid kinabron, där jag ofta sett småfisk. Det var inga stora problem att få småmört i storlek 5 cm, perfekt för abborrmete. Efter upptackling av det spö jag tagit (tyvärr gäddspö 15-60 gram) lade jag ut betesfisken i ett kast på ca 7-8 meter. Efter ett tag kom en äldre man fram till mig och ville prata. Han berättadee en massa saker om fångstplatser och favoritdrag, och det var riktigt trevligt att lyssna på honom. Han syntes mig vara av typen som fiskar mycket p.g.a. den sociala biten, och det är ju inte fel del heller.

Nåväl, efter sådär 20 minuter fick jag ett fint hugg, och kunde bärga en abborre på 4 hg. Efter vissa problem med avkrokning (p.g.a. cyklister som passerade på bron) så beslutade jag att avliva abborren, då den såg ut att vara en finfin matfisk. Ut med ett nytt tackel, och så väntan. Efter ca 15 minuter fick jag nästa abborre, på ca 3,5 hg , som även den fick bli mat. Sedan var det lugnt ettt tag, och en man brevid mig drog upp en mört på ca 4 hg på maskmete. Nästan direkt efter detta fick jag en liten gädda på ca 6-7 hg, som jag returnerade. Efter bara 10 minuter fick jag återigen en liten gädda, som hade en gammal metrev uthängandes från munnen. Jag kollade var den satt, och kroken verkade sitta i magen. Trots detta var gäddan i god kondition, och verkade inte lida av den åldriga reven.(Den hade uppenbarligen suttit där länge) efter lite micklande så kapade jag linan inne i gapet på gäddan. När jag tänkte släppa den igen så sa mannen vid sidan av mig, som fått den stora mörten, att jag skulle slå ihjäl gäddan. Jag frågade varför, och han sade att ma nska alltid slå ihjäl skitfisk. Fortfarande kände jag mig lite tvivlande angående släpp p.g.a. magkrokningen, så jag frågade om han ville ta hand om gäddan i så fall. Men han svarade att sån skitfisk är det bara att kasta till måsarna. Då beslutade jag att släppa gäddan, och lät den simma iväg. En yngre kille som kommit till bryggan, som hade egna tackel ute lite längre bort på en udde, tog en diskussion med den gäddhatande mannen. Bra initiativ! Tråkigt med folk som hatar utan anledning, och bra att det finns folk som är beredda att ta en diskussion.

För övrigt, jag tar gärna emot åsikter kring återutsättningen av gäddan, gjorde jag rätt eller fel?

Nåväl, efter att tacklat en ny mört, släppte jag ut bara 4-5 meter från bron. efter 2 minuter högg en abborre på ca3 hg, som sprutade mjölke över mina byxor. Den fick gå tillbaka. Kvällen närmade sig 21, och jag fick en till gädda på ca 8 hg, och när jag satt åter den märkte jag att jag hade blod på fingrarna. Gäddan blödde alltså från munnen eller gälarna. Nå, jag har ju läst att man kan återutsätta fisk som inte blöder mängder, och att de ofta överlever i alla fall.

Under kvällen fick jag ytterligare en abborre på 3 hg, som fick följa med hem då den inte hade rom eller mjölke. Den blodiga gädda fångade jag två gånger till under kvällen, och den visade inga tecken på allvarlig skada, och började så smått kännas som en gammal kompis...

En annan sak som gjorde intryck på mig under kvällen var alla människor som kom fram och pratade, och var genuint trevliga, och gärna frågade kring min utrustnig och metod. Det är verkligen kul att få tipsa andra människor, även om jag knappast är en fiskefantom. Så om någon av dessa läser här på forumet, tack för en trevlig pratstund!

Ursäkta för det korta beskrivningsförloppet av fisket, men det känns som om jag skulle kunna skriva en bok om ett otroligt socialt och fiskrikt pass!

Over and out.
    Jonas
    www.hellfish.se

Hääärligt Jonas! Fy fan peppad jag e på att fyska nu. Fatta.. har inte dängd me gäddpåken på 4 dagar!

Låter som ett ytterst givande pass, från alla håll o kanter, kul me fisk över ytan. Lär väl bli några pass där nu tills båten e kirrad. Trist me attityden från gubben.. men som folk tidigare sagt så eju synen på gädda inte allt för snäll bland folk härifrån norr. Bra att grabben tog diskussionen, känns ju dock som att den yngre generationen av sportfiskare börjar ta klivet mer o mer mot C&R, även gröna fiskare som mej själv

Körde du metet direkt från bron eller från udden vid stugan? Tycker du gjorde rätt som återutsatte. Gäddan verkade ju uppenbarligen inte specielt tagen pga att du fångat den ett antal gånger. Känns ju hur som helst bättre att ge den än chans än o bånka den och i detta fall visade det ju sig gå bra!

Blir o shoppa fiskegrejer idag, har inte blivit något tidigare. Har lyckats hitta ett gäng affärer som ska besökas så.. får se om det blir nå tyskt fiskegodis, och kanske tomten har me sig något hem

/DaBbE
    Ohh shoo, ain´t this a fine howdy doo!

Kommentera

Det där är ju fiske när det är som bäst! Grattis till en fin kväll! Och jag tycker du gjorde helt rätt!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fick en 4kg gädda i VIntras med 30cm ståltafs och 4m angellina hängades efter sig Vi kapade tafsen så långt ner som var möjligt och tog bort angellinan. Sedan fik den gå tillbaks, hugger den på mörtar med så mycket krimskrams i käften måste den iaf må ok utan skroten i käften

Heller att dom "kanske" klarar sig än att dom definitivt inte klarar sig
        sigpic

Kommentera

Låter som en trevlig kväll! o tycker med du gjorde helt rätt! Det är kul med trevliga intresserade människor o alltid skoj med lite tjöt
          Blir sen lite irriterad på prat om skitfisk..o ska man avliva nåt så ska det gå till mat (enl. min åsikt)..

grattis till en trevlig kväll!
          "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
          Länka till min är helt ok.

Kommentera

Tack för feedback, känns som att jag tog rätt beslut angående gäddan. DaBbe, jag fiskade från bron, på mittn ungefär, inåt mot Noret. När du kommer hem, då jäklar ska vi dra fisk där! När är du "Bound for arrival"?
            www.hellfish.se

Kommentera

hehe så jag blev en yngre grabb hehe=) jo men det är alldeles för många sånna gubbar som är med i blå knuten. men grattis till ett bra fiske. vi ses säkert vid "bron" mer i år.
              Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                hehe så jag blev en yngre grabb hehe=) jo men det är alldeles för många sånna gubbar som är med i blå knuten. men grattis till ett bra fiske. vi ses säkert vid "bron" mer i år.
                Tja, keff, ser mig själv som ung kille fortfarande fast jag är över 30, så.... Jag skulle placera dig mellan 25-35?

Annars kan jag ju alltid hävda författarens frihet...

Men seriöst, det var kul att någon tog diskussionen med honom...
                www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
                  Tja, keff, ser mig själv som ung kille fortfarande fast jag är över 30, så.... Jag skulle placera dig mellan 25-35?

Annars kan jag ju alltid hävda författarens frihet...

Men seriöst, det var kul att någon tog diskussionen med honom...

hehe okej men då får jag vara en ung grabb hehe. skägg ger mig en ålder utåt på 25-35 ganske kul=) nej jag är bara 21. reven då såg är jag nästan säker på kommer från folk som har metat abborre utan tafs. för det verkar vara många linor spm går av på gäddor.
                  Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                    hehe okej men då får jag vara en ung grabb hehe. skägg ger mig en ålder utåt på 25-35 ganske kul=) nej jag är bara 21. reven då såg är jag nästan säker på kommer från folk som har metat abborre utan tafs. för det verkar vara många linor spm går av på gäddor.
                    Jo... man får ju även upp linor nästan varje gång man spinnfiskar i Nydala så....

Om du vill umgås med en gammal man så babblar jag gärna, även om jag var lite disträ igår...
                    www.hellfish.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 105 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman