Ålpremiären - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålpremiären

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Först och främst; Tack alla för den positiva responsen.

Danne, nix, börjar inte på Ö... ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel

Förstår att du ville att Daniel skulle ta bilen!

Kan bara tänka mig hur andrahandsvärdet på det fordonet skulle sjunka om mäskhinken välte!!! :-) 10 liter med ålmäsk, JÄCK!

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel

Inte ens om du lägger till ett "V" före? (2 ord)

Kommentera

avkrokning

Ni som uppenbarligen kan detta;
          senast jag fiskade ål var när jag var "liten" på landet, bottenmete med löja fungerade finfint, och trots att vi inte väntade oförsvarligt länge (jag o farsan) innan vi krokade vid napp så satt kroken nästan alltid långt ner i svalget, hur gör man för att undgå detta? Väl landad så undrar jag även; om nu kroken sitter en bit ner i munnen, finns det ett bra sätt att få ålen att öppna munnen för avkrokning?

på tiden det begav sig så gjorde det ju inte så mycket att kroken satt långt ner, rökt ål var ju så gott och det va inte många pass per år som blev av, men nu råkar man bo vid en het ålsjö och jag tänkte se om man kunde lura upp några i sommar.

när jag ändå är igång kan jag ju passa på att fråga (för ål är fortfarande gott, och en och annan kommer nog få följa med hem), har ni några heta knep på att avliva ålen på ett bra (alltså snabbt och skonsamt) sätt? Har för mig att man kunde mosa huvudet på dem mer eller mindra men att de ändå ville ringla iväg, farsan brukade springa hem o lägga dem i frysen men det tycker jag inte är "ett värdigt slut"

Kommentera

Bergman! Gör detta till ett mothugg, om gäddjävel samtycker dvs.
            Senast ändrad av Rasmus; 2005-04-25, 22:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
              har ni några heta knep på att avliva ålen på ett bra (alltså snabbt och skonsamt) sätt?
              Stick spetsen på en kniv rakt ned och skär av ryggraden precis bakom skallen,
              det kräver en viss precision blir det några millimeter fel funkar det inte.
              Men när det lyckas blir ålen helt slak. Om man har en frottehanduk att hålla ålen med går det lättare. (jag har lärt mig av en fiskare som lever på ålfiske)
              kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
                Stick spetsen på en kniv rakt ned och skär av ryggraden precis bakom skallen,
                det kräver en viss precision blir det några millimeter fel funkar det inte.
                Men när det lyckas blir ålen helt slak. Om man har en frottehanduk att hålla ålen med går det lättare. (jag har lärt mig av en fiskare som lever på ålfiske)
                Skulle bara tillägga att om du har tankar på att röka ålen så använd inte för stor kniv för då har den inget kvar att hänga i när du röker. Använder själv en typ av en fällkniv med smalt blad.

Kommentera

kanske?

trist o döda fisken..iofs ska ja ej klandra vettefan om ja skulle palla o kela me en ilsken ål.. undrar om nån tror på min spot ..har aldrig fiskat där men hört att de skulle funnits ål där förlängesen.. de är ett halvströmt sund på dryga 60mbrett, 4 m djupt, bropelare, lite läbbig botten, på sommaren går de alltid mkt strömming där..kan de va en fördel?

e de nån som vet om mina teorier kan stämma in på en ål spot

vitfisk//skitfisk

Kommentera

Danne: Nope, inte ens då... men "närheten" av karlstad kan ju vara lite var stans... typ snett åt nordost.

Linålen: Självklart. Och idag kan det bli ännu värre för nu har jag en hink med hästskit som jag lagt i blöt... för att förbättra effekten (tror jag). Men, jag HAR ett lock till den... haha

Manfred: Bara att testa. har hört att brospann ska vara fina platser.

Rasmus: Medtycker men, detta var ju "inget"... Ska snart iväg till ett annat ställe där MÅNGA ålar över tre kilo togs förra året... DET skulle kunna bli ett mothugg det.

danbanan: Minns att dennis skrev utförligt om hur man krokar av ål SAMT att han visste att de var bra på att kroka loss sig själva. Har inte letat reda på tråden men den finns här någonstans.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 112 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman