Var ute på Granfjärden igår mellan lunch och 17.00 och jiggade. 21 gösar upp i båten, men bara 3 godkända. Och då är det med nöd och näppe de är godkända. Är gösen mindre i västra Mälaren? Eller står inte de större gösarna på grynnor överhuvudtaget?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösrapporter mälaren 2013
Collapse
X
-
De är små generellt, skulle tro det gäller överallt i Mälaren.......... en på tio är tagbar max, dvs klart över minimimått eller från ca 1,7 kg och uppåt, kan bli riktigt bra år som kommer om inte nätfisket fullständigt tar bort dem, sjön är packad med småfisk, har fått ett antal abborrar, ser ut som fotbollar oftast (på göstrollingen) men ingen väger över fyra hekto man undrar var de större tar vägen minst sagt, rejäla gösar på Mälaren det är långt mellan dem av någon orsak och det är definitivt inte födobasen som är problemet.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggMåste bara klämma in att de djupgående wobblers Cotton Cordell Red Fin har förmodligen historiens sämsta originalkrokar. Knappt vassa innan de ens använts och blir totalt oanvändbara efter 1-2 trollingturer och några hugg. Riktigt skräp som måste bytas direkt efter köp.
Red Fin wobblerna i sig är det däremot inget fel på. Grym gång, fin finish/kvalitet och fångar mycket gös!
Buster Deep har däremot finfina krokar från början som inte verkar slitas/trubbas trots upprepade fångster.
Innan jag fiskar med någon Cotton Cordell Deep Red Fin CD9 byter jag alltid alla krokarna till synålsvassa VMC ConeCut BZ7650 Nr 2 och har aldrig tappat vare sig en stor Abborre, Gädda eller Gös på en wobbler som är beväpnad med VMC ConeCut BZ7650 3-krokar. Jag säljer dem i 100-pack för SEK 6:-/st. Det är bara att köpa om du vill borda all fisk som nafsar försiktigt eller hugger på dina wobbler....
Det är också VMC ConeCut BZ7650 Nr 2 som sitter på mina egna LEF Candy 24 och 32 gram Silver Lax- och Öringdrag som du ser här http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm ...
Vassa krokar betyder alltid bättre fiskelycka!
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2013-09-01, 16:18.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDe är små generellt, skulle tro det gäller överallt i Mälaren.......... en på tio är tagbar max, dvs klart över minimimått eller från ca 1,7 kg och uppåt, kan bli riktigt bra år som kommer om inte nätfisket fullständigt tar bort dem, sjön är packad med småfisk, har fått ett antal abborrar, ser ut som fotbollar oftast (på göstrollingen) men ingen väger över fyra hekto man undrar var de större tar vägen minst sagt, rejäla gösar på Mälaren det är långt mellan dem av någon orsak och det är definitivt inte födobasen som är problemet.
Det blir troligtvis i år precis som under de senaste 50 åren.... Både "husbehovsfiskare", svartsäljare och yrkesfiskare börjar lägga ut sina bottengarn och frihängande Gösnät i början av September och fram till isen lägger sig. Du kommer att få kryssa mellan ridåerna av Gösnät framöver. Mörkertrolling efter Gös på Mälarens frivatten kan du glömma fram till efter leken i början av Juni nästa år....
Snart är dett Havsöringsfiske utanför Ornö som gäller för oss sönderslungade....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDe är små generellt, skulle tro det gäller överallt i Mälaren.......... en på tio är tagbar max, dvs klart över minimimått eller från ca 1,7 kg och uppåt, kan bli riktigt bra år som kommer om inte nätfisket fullständigt tar bort dem, sjön är packad med småfisk, har fått ett antal abborrar, ser ut som fotbollar oftast (på göstrollingen) men ingen väger över fyra hekto man undrar var de större tar vägen minst sagt, rejäla gösar på Mälaren det är långt mellan dem av någon orsak och det är definitivt inte födobasen som är problemet.
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Gädd-Martin;
Innan jag fiskar med någon Cotton Cordell Deep Red Fin CD9 byter jag alltid alla krokarna till synålsvassa VMC ConeCut BZ7650 Nr 2 och har aldrig tappat vare sig en stor Abborre, Gädda eller Gös på en wobbler som är beväpnad med VMC ConeCut BZ7650 3-krokar. Jag säljer dem i 100-pack för SEK 6:-/st. Det är bara att köpa om du vill borda all fisk som nafsar försiktigt eller hugger på dina wobbler....
Det är också VMC ConeCut BZ7650 Nr 2 som sitter på mina egna LEF Candy 24 och 32 gram Silver Lax- och Öringdrag som du ser här http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm ...
Vassa krokar betyder alltid bättre fiskelycka!
Old Firehand
Har för övrigt redan börjat märka av de här näten du pratar om... förr eller senare kommer man ju fastna tyvärr... vissa använder minimala markörer på sina nätMina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Egentligen passar väl sälj och köp snack bättre i andra trådar men eftersom
OF tog upp ämnet så...
Här finns samma krok(vad jag förstår)till halva priset..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggJa små storlekar generellt verkar de va, men det är ändå inte så ofta man får en som är under 45cm. De flesta ligger runt 50-52 iaf. Eller det kanske hänger mycket på om det är södra/norra/västra Mälaren man fiskar i? Jag har 'fastnat' lite i Södra Björkfjärden nära Slandö bara för att det är nära till båtklubben och går snabbt att komma igång med trollingen, men tycker ni att det är värt att åka lite längre å utforska de norra delarna också? Alltså norr om Ridön, Kurön och Björkön?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Folka Visa inlägg50-52 cm har jag bara fått några stycken i år på Blacken av 80-100 gösar. Håller gösen bättre storlek österut? Eller tas inte de större gösarna på frigrynnor?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg80-100 gösar???? kör du med nät eller?
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggSjälv lyckades man dra upp en fin rackare på 3,2kg idag med Cotton Cordell Red FinMina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-10, 08:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar