Gösrapporter mälaren 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter mälaren 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Per "Berra Bock" Kvarnström;

Kjell Lagergren, (på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm), min fiskekompis ända sedan år 1961, var ute tillsammans med mig i Buster Magnumen och trollade Gös på Mälarens Norra Björkfjärden igår kväll lördagen den 24/8 kl. 16.00 - 23.45.

Vi trollade i mina genom åren beprövade Gösstråk från Fagerö i norr till Ormudden i söder. Trollingfarten pendlade mellan 1,2 och 1,5 knop med 1,3 knop som genomsnitts- och idealfart.

Fångstgivande Göswobbler igår kväll sedan solen gått ner kl. 20.11 var Bomber 25A i blå/silver-färgerna XSIL, PTL samt PLO och "Fegisen" XSIO. Cordell CD917 och Smithwick ASSRD 1232 och 1232OB lurade också några Gösar till att hugga.

Jag bordade som vanligt alla Gösarna med en stor fjäderringstång i ett stadigt grepp i underkäken och lossade sedan krokarna försiktigt med en mindre fjäderringstång. Då kan man snabbt mäta Gösens längd och välja om man ska släppa tillbaka den oskadd eller slå den i skallen med det 47 cm långa stolsbenet som måttstock och "priest".

Själv undviker jag numera alltid håv vid Gösfiske! Att håva en Gös i mörkret tar alldeles för lång tid innan den kan returneras. Ofta tränger krokarna in i håvgarnet och ställer till onödigt besvär i mörkret även med pannlampan tänd ...

Vi fick inte en enda större Gös. Den största vägde 3,4 kilo och högg på ASSRD 1232OB. Kjell, som älskar Gös, fick fem godkända Gösar med sig hem att flå och filéa....

Go for the Big Walleys!

Old Firehand

http://www.trumman.com/smithwick/super_rogue.htm

Kan inte annat än att hålla med att de två Smithwicks Old Firehand rekommenderar funkar fint,
    var ute igårkväll med just de två och fick några gösar, ett par som fick följa med hem varav ena åts till lunch idag!
    Kanske är så att gösen här runt Fagerön gillar just dom? Funkade gjorde dom iaf...
    (annars funkar DD Red Fin och Predatek Viper klockrent också vilket jag kört med normalt)

Inte trollat så mycket än då vi nyligen fick båtplats här och tidigare bara varit ute efter gädda men nu har det vänt, inte gäddtrollat mer än ett par gånger i år, och det var bara andra gången jag göstrollat på kvällen så det var ju en ny upplevelse, måste bara lära mig stråken dom tar på kvällen.
    Och det var hur kul som helst att på ekolodet se gösen komma ända från 20-25m djup upp mot båten och jaga, nåt jag inte sett tidigare på dagen... körde man för fort så ledsnade dom o dök igen såg man - lite sänkning av gasen och nästa varv så högg dom...
    Dock åkte jag ut lite för sent och efter nån timma drog dom vidare, och säkert en kvart gick åt till att lossa wobblern som satte sig sjukt duktigt i den gummerade håven - då kom jag ihåg varför jag slutade håva wobblers

Ser det skall bli lungt väder här To/Fre också så då blir det mera jakt!

Kommentera

• Kul att följa tråden, länge sen jag läste här sist! Har själv varit ute och trollat en hel del på Södra Björkfjärden (frivattnet) till och från de senaste 3-4 veckorna under semestern i augusti och det har gått helt OK varje gång. Mellan 3 och 12 gösta upp per tur, majoriteten C&R och om något tas upp så är det alltid runt 50cm eller större. Snittstorleken är dock väldigt låg känner jag, då de flesta hamnar runt 1 och 1,5kg. Har bara fått ett par exemplar på över 2kg och den största på strax över 2.6kg. Lite konstigt ändå kan man tycka...

Kör, som tidigare nämnt, främst med djupgående wobblers såsom Cotton Cordell Red Fin, Buster Deep 6+ och 4+ samt Bomber 25a. Har fått ett fåtal gösta på grundgående Nils Master, Westins Jätte och Bomber men de känns på något sätt inte lika heta.

Kvällstid från 17 och framåt skymning har fungerat bäst, men har även fått gös (faktiskt de största exemplaren) mitt på dagen i strålande solsken.

Kör alltid med 6 Great White paravaner och ibland med ett 7:e spö rakt bakåt.

Hastighet mellan 1 och 1,4 knop (bromsar upp med drivankaret). Ibland gasar jag upp till kanske 2 knop under någon sekund för att locka till hugg och det har fungerat mer än en gång!

Det nämns här att snittstorleken är större i Norra Björkfjärden, så jag tror att vi får söka oss uppåt i Mälaren för att hitta gösta på över 3-4 kg, eller gör vi något annat fel?

Hur fungerar göstrollingen under september-oktober annars? Börjar det bli sent nu? Blir gösfisket bara lite sämre eller dör det ut helt och hållet nu efter sommaren?
      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-08-30, 04:31.
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• Blev åtta gösar upp igår på Prästfjärden men ingen stor,2kg jämnt den största.
        Tappade nog närmare 10st som lossnade nära båten,ett par bättre fiskar runt 3kg..
        Verkade som dom tog väldigt försiktigt igår.

Fick första direkt jag kom ut vid 15:45 och då högg det bra men vartefter det mörknade så slutade dom ta.

Måste passa på att tacka Old Firehand mfl för alla fina trollingtips,har bara börjat göstrolla nu i sommar och baserar fisket till stor del på O Fs tips och det har funkat kalas!

Är bara medelvikten som ska upp nu...

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          Hur fungerar göstrollingen under september-oktober annars? Börjar det bli sent nu? Blir gösfisket bara lite sämre eller dör det ut helt och hållet nu efter sommaren?
          Har dykt upp massor av nät här senaste dagarna så säsongen är nog inte slut
          Tur man såg dom när man var ute på dagen, ligger precis där jag brukar åka så håll ögona öppna...

Kommentera

• Blev bästa resultatet i år på Prästfjärden igår med 11 gösar.
            Men som vanligt ingen större fisk,största var på 1,5kg.

Är det läge att börja leta större fisk på andra håll eller ska man bara
            fortsätta att gnugga?

Kommentera

• Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
              Blev bästa resultatet i år på Prästfjärden igår med 11 gösar.
              Men som vanligt ingen större fisk,största var på 1,5kg.

Är det läge att börja leta större fisk på andra håll eller ska man bara
              fortsätta att gnugga?
              Grattis till en lyckad fiskedag, trots storleken Verkar som att du sitter i ungefär samma båt som jag Funderar också på om man gör något fel eller om man nöter på fel plats. De flesta gösarna vi får upp är runt 1-1.5 kilo med topp på 2.6 och ett par enstaka över 2 kg. Visst är det fin matfisk men det är inte därför jag fiskar gös. Vill så gärna få drilla en 4+ i år iallafall

Jag börjar ana att man får söka sig till nya områden, köra mer grundgående istället för djupgående, alternativt testa med större wobblers.
              Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• Fiskar heller inte gös för matens skull men visst är dom goda.

Försöker att hela tiden lägga till nya svängar i mitt trolling fiske och kör
                rätt blandat med små och stora wobbler och grunt resp djupare.

Har haft kontakt med större fisk ett par ggr men då har oturen varit framme
                och dom har lossnat..

Verkar hur som helst finnas mycket gös i Mälaren även om många är små.

Kommentera

• Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
                  Fiskar heller inte gös för matens skull men visst är dom goda.

Försöker att hela tiden lägga till nya svängar i mitt trolling fiske och kör
                  rätt blandat med små och stora wobbler och grunt resp djupare.

Har haft kontakt med större fisk ett par ggr men då har oturen varit framme
                  och dom har lossnat..

Verkar hur som helst finnas mycket gös i Mälaren även om många är små.
                  Hej Franz Jäger;

Om Gösen lossnar efter att den suttit fast en liten stund på någon av dina wobbler har du troligtvis alltför slöa krokar....krokar som inte tränger in i Gösens käft....

Om du ser när en Gös tar din wobbler kan du "gasa på" lite grann för att kroka Gösen....

Mina egna krokar är alltid vassa som synålar! Jag känner på varje krokspets med tumme, pekfinger och långfinger innan jag släpper ut wobblern vid sidan av eller bakom båten. Smithwick har kemvässade krokar...men de kan bli slöa om de skrapar i en sten eller något metallföremål.

Till mina ofta återkommande kunder hos www.trumman.com brukar jag då och då erbjuda dem att de till konkurrenskraftiga priser ska få köpa kemvässade Partridge, VMC BZ7650 ConeCut eller Gamakatsu 3-krokar....

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2013-08-31, 21:14.

Kommentera

• Måste bara klämma in att de djupgående wobblers Cotton Cordell Red Fin har förmodligen historiens sämsta originalkrokar. Knappt vassa innan de ens använts och blir totalt oanvändbara efter 1-2 trollingturer och några hugg. Riktigt skräp som måste bytas direkt efter köp.

Red Fin wobblerna i sig är det däremot inget fel på. Grym gång, fin finish/kvalitet och fångar mycket gös!

Buster Deep har däremot finfina krokar från början som inte verkar slitas/trubbas trots upprepade fångster.

Kommentera

• Hej Old Firehand.

Kan garantera att krokarna är vassa då jag är superpedant när det gäller krokar.

Är ju så med fiske att vissa fiskar går loss och när jag trollar gös så brukar kanske en på tio lossna.
                      Just den där kvällen så verkade fisken ta väldigt försiktigt och de åtta gösar jag fick satt allihop dåligt krokade på bara en av spetsarna på bakersta kroken och
                      sex av tio gick loss..
                      Kvällen efter fick jag ju elva gösar på samma wobblers och ingen lossnade utan
                      de satt bra krokade ofta på både mitten och bakersta kroken.

Fiskar med sju spön och börjar ofta med två Smithwick två Koolie minnow en Nilsmaster en större Koolie minnow och en Buster deep kort bakom båten.

Får fisk på alla men klart mest på Smithwick!
                      En ranking skulle se ut såhär

1 Smithwick blå/silver orange buk
                      2 Smithwick blå/silver
                      3 Koolie minnow blå/silver
                      4 Koolie minnow gul/orange
                      5 Smithwick clown
                      6 Nilsmaster svart/grå med röda revben
                      7 Buster deep ambulans

Brukar testa en massa andra wobbler som Rapala Deep Talidancer,Down Deep Husky Jerk,Magnum 18cm,Bomber b25a,b24a,b16a,b15a, Cotton cordell Wally diver mfl men mest fisk blir det på Smithwick och Koolie minnow.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 092 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman