Gösrapporter mälaren 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter mälaren 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var ute idag och fick inte ens ett hugg, var är fel?

Skapar en ny tråd ang. detta så slipper jag spamma ner denna tråd.

Kommentera

Det va riktigt svårfiskat utanför Uppsala också. Högg som fan när solen stod som högst. Sen var det stendörr.
      Förrigår va brutalt storgösfiske (för att vara mina hematrakter i alla fall) Inte en firre under 3-4kg =P

Kommentera

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
        Det va riktigt svårfiskat utanför Uppsala också. Högg som fan när solen stod som högst. Sen var det stendörr.
        Förrigår va brutalt storgösfiske (för att vara mina hematrakter i alla fall) Inte en firre under 3-4kg =P
        Hej Cynic;

Jag antar att det är Ekoln du trollingfiskar efter Gös på....

Förr, när jag var medlem i UFF, trollade vi ofta efter Gös på Ekoln. Eftermiddagsfisket var oftast allra bäst. Eftersom Ekoln i jämförelse med Norra Björkfjärden har så grumligt vatten får Gösen svårt att se i mörkret när solen gått ner.

I mörka grumliga Ekolnvattnet får Gösen efter solnedgången förlita sig helt till lukt- och vibrationssinnet. Trollar man då för snabbt eller har beten som inte hörs tillräckligt bra vid låga farter då blir fångstresultatet därefter....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Tjenare!
          Stämmer, men jag vertikalfiskar till 99% =P
          Håller dock med i allt du säjer.
          Kan berätta att den där 1% trolling va väldigt intressant igår. Small på nåt överjävulskt stort. Han bara känna tyngde och hur den slängde med huvudet 2 gånger innan linan var av. Hade varit väldigt intressant och fått se vad det var. Troligen gammelfarfar surgädda som bet på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
            Tjenare!
            Stämmer, men jag vertikalfiskar till 99% =P
            Håller dock med i allt du säjer.
            Kan berätta att den där 1% trolling va väldigt intressant igår. Small på nåt överjävulskt stort. Han bara känna tyngde och hur den slängde med huvudet 2 gånger innan linan var av. Hade varit väldigt intressant och fått se vad det var. Troligen gammelfarfar surgädda som bet på.
            Hej Cynic;

Kanske inte gammelfarfar, eftersom hangäddorna inte blir så stora, men sättet att ruska på huvudet påminner klart om en större, "female" Gädda....

När jag var medlem i UFF i Uppsala trollade jag ofta efter Gös på Ekoln i slutet på 1970-talet och cirka femton år framåt med min son John-Fredrik samt Carl-Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt i Team Saida. Vi fick Gös vid så gott som samtliga Gösrepor på den tiden! Den största Gösen på 8,6 kilo fångades av min son John-Fredrik på en fluorgul Swim Whizz 658.

Sedan dess har det blivit några eftermiddags- och kvällsrepor efter Gös kanske vart tredje år på Ekoln, i augusti månad tillsammans med min kund och gode vän Folke Johansson, f.d. Husbergs Eftr. (Fiske & Jaktaffär)´Svartbäcksgatan 19, Uppsala. Vi fick oftast mellan 20 och 30 Gösar per trollingrepa. De flesta var små, mycket små (Catch & Release-Gösar). Några få Gösar vägde mer än 2,5 kilo och fick följa med hem till middagsbordet.

Sedan år 1971 har Gös-Ulla (in memoriam), mina fiskekompisar och jag trollat efter Gös ute på Mälarens frivatten från midsommar till sista helgen i augusti. Snittstorleken på Gös är betydligt högre på Norra Björken och Brofjärden än vad den är på Ekoln. I år 2013 har minimimåttet för Gös i Mälaren höjts från 40 till 45 cm. Om jag själv fått vara med som rådgivande hade jag försökt få igenom 50 cm som minimimått för Mälar-Gös. Detta skulle även tvinga yrkesfiskarna till att använda nät med betydligt större nätmaskor än "löjnäten" de använder idag....

Go for the Big Walleys!

Old Firehand

Kommentera

Old Firehand - har du inga gamla gösfångster du kan "fräscha" upp galleriet med ?

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Old Firehand - har du inga gamla gösfångster du kan "fräscha" upp galleriet med ?
                Hej Gabriel "Gabbu" P;

Jag har inga bilder, vare sig nya eller gamla, upplagda i FiskeSnacks fotogalleri.... I lördags kväll ute på Norra Björkfjärden hade jag två kameror i fotoväskan....men ingen lust att ta några Gösbilder infann sig. Kanske kan det bero på att vi var fullt sysselsatta med att returnera mindre Gösar som envisades med att ideligen nafsa och stöta på våra magnetiska blå/silver Smithwick wobbler.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Någon som har koll på om det är ok gösfiske runt Fituna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Gabriel "Gabbu" P;

Jag har inga bilder, vare sig nya eller gamla, upplagda i FiskeSnacks fotogalleri.... I lördags kväll ute på Norra Björkfjärden hade jag två kameror i fotoväskan....men ingen lust att ta några Gösbilder infann sig. Kanske kan det bero på att vi var fullt sysselsatta med att returnera mindre Gösar som envisades med att ideligen nafsa och stöta på våra magnetiska blå/silver Smithwick wobbler.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

http://www.trumman.com/smithwick/super_rogue.htm
                    Jag menade såklart ditt eget galleri på trumman.com

Mvh

Kommentera

• Gösfisket har varit helt magiskt de senaste veckorna. Flertalet gösar mellan 3-5 kg. 4+ kg varje tur och med toppar på 5 kg och 6,6 kg så har gösfisket varit grymt de senaste veckorna. Även haft flertalet dubbelhugg och bommade fiskar. Jag kommer inte att avslöja för mycket om vårt fiske och våra heta platser, men vi har fått alla stora från ytan ner till ca 6 m.

Återkommer om man hinner med någon mer göstur.

Ändring:
                      Tar bort min hänvisning där bilder på fiskarna finns. Lägger upp bilder i mitt fotoalbum istället.
                      Senast ändrad av Nordic Trolling; 2013-08-28, 21:05.
                      [FONT=Comic Sans MS]nordictrolling.se/blogg/[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 093 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman