Gösrapporter mälaren 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter mälaren 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Trollade på Lövstafjärden idag 19-22. Helt dött, inte ett hugg!

Kommentera

Trollade på Prästfjärden ikväll,blev knappt 3 tim från 19 till 21:45.
      Blev 5 Gösar. 1,3 1,1 och tre som var under 45cm.

En på Smitwick blå/silver,en på koolie minnow gul/orange nersänkt med buds
      till ca 13m en på koolie minnow grön/guld på ca 9m en på deep buster röd/vit 10m bakom båten och en på koolie minnow blå/silver.

Väldigt spritt och vete fan va man ska dra för slutsats av det hela..
      Senast ändrad av hejgo; 2013-08-14, 07:35.

Kommentera

Man borde höja längden till minst 50cm på Gös, och trolling skadar fiskarna mycket mera än jiggfiske.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Håller med men höjer gärna längden till minst 52cm, lär vara utfiskat på många ställen inom några år annars.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
            Man borde höja längden till minst 50cm på Gös, och trolling skadar fiskarna mycket mera än jiggfiske.

Hej Lars Vik;

Trollingen i sig själv skadar inte flera fiskar än vid något annat fiske...

Jämför gärna en skicklig mängdfångande jigfiskare med stora jiggar med vassa enkelkrokar och dubbla "Stinger Hooks", dvs kemvässade 3-krokar med en trollingfiskare som begränsar sina fångster och som trollar med skeddrag med enkelkrok som Northern King NK-4D här http://www.trumman.com/nk/nk_modeller.htm eller wobbler med två enkelkrokar och intryckta hullingar....

Jigfiske efter Gös skrev jag artiklar om i Svenskt Fiske redan i början på 1960-talet och då var det inte många sportfiskare som visste vad en Maraboujig eller Shadjig var....

Min egen uppfattning om vad som skadar vid fiske är själva hanteringen av den fångade fisken båda under själva fisket och hur återutsatta fiskar hanteras när de returneras....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-08-14, 15:05.

Kommentera

Hej OF
              Jag var lite naiv, jag själv fiskar inte med stinger eller annan extrakrok och jag fiskade också på 60talet då med den populära wibrotail och även marabou som jag använder än idag.men jag tror som du skriver att hanteringen av fångad fisk är oerhört viktigt.
              Senast ändrad av LazziLax; 2013-08-14, 16:04.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag vet att frågan varit uppe tidigare och att det sagts att man kan fiska Gös utanför Mariefred. I år har jag varit båtlös och därför inte kunnat vara ute men jag undrar, av nyfikenhet, ändå om någon här på forumet fiskat och lyckats fånga Gös utanför Mariefred? Var, hur och när är intressant. Jag kan eventuellt få följa med ut i dagarna och det skulle vara super om man kunde finna bästa förutsättningarna. Tips mottages alltså med stor tacksamhet. Jag har tillgång till jiggar och dropshot och är en glad nybörjare. Låter som en kontaktannons, hehe.

Kommentera

Jag skulle gärna se att det blev 50cm,skapar bara bättre fiske på sikt.

Utveckla gärna hur trolling skada fisken mycket mer.

Blir ex Mälaren utfiskad så lär det inte bero på sportfisket,på väg ut på Prästfjärden räcker ofta inte fingrarna till att räkna alla nät och fällor jag passerar och där kan vi tala om att skada fisk.

Kommentera

Jag trollade väldigt mycket Gös förr och det hände flertal gånger att jag inte upptäckte att en liten Gös hade huggit wobblern men inte orkat lösa ut utlösaren, och hängde då länge efter båten och faktiskt hade drunknat, fisk kan faktiskt drunkna fast det låter konstigt,orsaken är att fisken inte kan stänga munnen pga. krokarna kan sitta så illa, och vattnet forsar hela tiden in i mage och genom gäl.Hänt tom.att Gädda och Abborre drunknat.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Dom gånger det hänt att små fiskar blivit bogserade så har dom hittills levt och nästan varit hyperenergiska och väldigt syresatta..

Men kanske dom kan drunkna också om det blir väldigt lång bogsering.

Klart man vill minimera skadorna på fisk men ska man nå hela vägen där så måste man nog sluta fiska helt,men det är ju inget alternativ.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 119 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman