Gösrapporter mälaren 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter mälaren 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nyss hemkommen från Prästfjärden och ikväll lossnade det rejält!
    Blev 10 Gösar upp med största på 1,9kg och 5 st mellan 1,6 och kilot och 4 små.

Fick flera dubbelhugg och tappade 3 Gösar.
    Hur kul som helst!

Kommentera

Även jag nyss hemkommen efter en kort tur i mälaren. Trollade i lövstafjärden. 4 gösar, inga stora, alla runt 45-60cm. Började strax innan 21.00 och fick två direkt sedan var det långt mellan huggen. Fick den sista precis när vi tänkte lägga ner runt 23.00. 3 av gösarna tog på en gul/röd Cotton Cordell Red Fin, en (sista) togs på en gruntgående Nilsmaster i "ambulansfärg".

Kommentera

Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
        Håller också på att få lite kläm på mälargösen,tror jag..
        Har fått Gös runt kl 19:30 och senare men inte provat rent dagfiske än.
        Hur djupt brukar Gösen hugga dagtid typ?
        Använder ni nån typ av djup-paravaner eller bara djupgående wobbler?
        Hur långa linlängder kör ni dag resp kväll/natt?
        Kör ni djupt på fjärdarna eller i ansl till grynnor o dyl?
        Färger dag/kväll,nån skillnad?
        Hej Franz Jäger;

Någon gång när farfar din var ung höll jag på att skriva manus till min andra bok "Gösfiskarens Specialknep". Manuset försvann vid ett inbrott och lusten att skriva en ny bok gick samma väg...

Här kan du läsa, lära dig några "nya" och gamla knep och gärna i förbättrande syfte kommentera några av mina kopierade referat nedan från tidigare års Göstrollingturer med min älskade hustru Gös-Ulla (in memoriam) ute på Mälarens frivatten....

Mina personliga tips för fångstsäkra Göswobbler för trolling i Mälaren under de senaste femton åren är i nämnd fångstgivande ordning:

1. SMITHWICK ASSRD-1200 (31OB, 32, 320B, 35 och 69) som du ser här http://www.trumman.com/smithwick/super_rogue.htm.

2. SMITHWICK ASSRB-1200 (07. 31OB, 32, 35 och 69) http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm .

3. CORDELL CD9 (06, 17, 20, 28, 383 och 394) http://www.trumman.com/cordell/deep_red_fin.htm .

4. BOMBER B24A och BOMBER B25A http://www.trumman.com/bomber/bomber_25a.htm (412, BFT, XBS,CHLO, XFTB, GF16, GPTBRO, XM7, PBCR, PBO, PLO, SAL39, XSIL och XSIO4).

Jag har under senare år skrivit på www.fiskesnack.com under namnet "Old Firehand" om bl.a. fiske efter Gädda, Gös, Lax och Öring. Här kan du läsa och lära dig hur jag fiskade i några av mina Göstrollingrapporter från sommaren 2011:

"Igår pingstafton och lördag 11/6 2011 var Gös-Ulla och jag ute på grynnorna på Mälarens Norrra Björken och kastade efter Gädda och jiggade efter Gös. Det blev bara Abborrar under 4 hekto och några små hungriga Gäddor som knappast var värda namnet.

Vid 19-tiden började den sydostliga vinden mojna. Vi avslutade jigfisket och använde våra jig- och spinnspön som trollingspön. Några sideliner eller drivankare hade vi inte med oss ombord. Jag släppte ut två Cordell Deep Red Fin (CD917 och CD9383) med 35 meter långa linlängder bakom båtens ytterspön, 9-fots gäddspinnspön och två Smithwick Deep Suspending Rattlin Rogue (ASSRB1232 och ASSRB1235) med 21 m linlänger bakom båtens akterspegelshörn och två 6-fots spinnspön avsedda för vertikalfiske.

Det var molnfritt och strålande solsken fram till solnedgången. Ytvattentemperaturen pendlade mellan +18,2 och +18,8 gr. Celsius. Vi försökte hålla ner Göstrollingfarten till 1,3 - 1,4 knop. I motvind gick det bra att hålla rätt Gösfart. I medvind gick det sämre och även på tomgång ville motorn dra íväg på 1,7 - 1,8 knop. Därför fick jag lägga ur växeln i medvind och vänta tills båten saktat ner till 0,9 knop innan jag la in växeln igen. På detta sätt varierade jag trollingfarten mellan 0,9 och 1,8 knop. Tredje eller fjärde gången jag la i växeln knarrade det till i en av vertikaljigrullarna kl. 20.55 och Gös-Ullas blå/silver Smithwick ASSRB-1232 hade lockat kvällens första och största Gös på 5,18 kilo att provsmaka hennes wobbler. Det blev en Gös till kl. 22.05 på 2,65 kilo, men den fastnade på Clownen, Smithwick ASSRB1235. Det här var vår första Gösfisketur på Mälaren 2011..."

Go for the Big Walleyes!
        Old Firehand

"Igår kväll till i natt 28 - 29/6 2011 kl. 19.10 - 02.30 var Gös-Ulla och jag ute på Mälarens Norra Björken och trollade Gös. Det var hett i luften och himlen var i det närmaste molnfri. Vi hade alla tio trollingspön ute med wobblerna i vattnet strax före kl. 20.00 när vi trollade på västsidan utanför Svallgarn med sydlig kurs ner mot Smidö - Dävensö. Ytvattentemperaturen pendlade mellan +21,3 gr.C och +22,6 gr.C. Kl.21.30 fick jag rensa alla tio wobblerna för andra gången från fritt svävande sjok av grönalger. Då ledsnade vi på "grönsakerna" på frivattnet utanför Smidö - Lagnön och vände om kursen norrut mot Svallgarn och Fagerön.

Vi trollade och sicksackade norrut i 1,3 - 1,5 knop fram och tillbaka över gamla tiders beprövade Gösstråk. Kl. 23.50 morrade rullarna till och det tog i samtidigt på tre av Smithwick-wobblerna bakom OffShore OR-12 sidelinerna. Två godkända Gösar fick jag in i båten relativt omgående. Den större var 77 cm lång och vägde drygt 4,2 kilo. Den högg på en djupgående Smithwick ASSRD-1232 Blue/Silver wobbler. Den andra Gösen vägde strax över 3 kilo och den högg på en Smithwick ASSRD-1232OB i samma färg fast med orange buk http://www.trumman.com/smithwick/super_rogue.htm. När jag tog tag i babords ytterspö såg jag att den tredje, yttre OR-12 Sidelinern hade försvunnit långt akteröver bakom båten. Jag tittade ner på räkneverket hos min Daiwa SG47LC trollingrulle och såg att Gösen hade dragit ut 730 foot lina (222 meter). Gös-Ulla vände båten söderut i en stor babordssväng för att jag skulle få möjlighet att ta in lina och pressa fisken närmare båten. Fisken kom inte närmare båten utan tog bara mer och mer lina. Jag drog till slirbromsen lite hårdare för att kunna sätta press på fisken och fick som svar två-tre kraftiga stötar i det U-böjda spöt och sedan var både fisk och OR-12 Sideliner borta. Jag vevade snabbt in den tomma linan och i de två decimetrarna längst ut på linan var det flera hack och skrapmärken i. Stor Gädda eller Gösjätte?? En OR-12 Sideliner och en Smithwick ASSRD-1235 Clown fattigare....

Det blev några små Gösar till innan vi gav oss...

Go for the Big Walleyes!
        Old Firehand

"I torsdags kväll 7/7 2011 var Gös-Ulla och jag ute på Mälarens Norra Björken och drog en Gösrepa mellan kl. 18.30 och kl. 23.45. Vi körde med tio wobbler bakom våra Offshore Sideliners och båtspöna. Cordell CD917 fångade en 4,5 kilos Gädda och en 0,6 kilos Abborre 65 ft bakom styrbords yttre Sideliner. Smithwick ASSRB1235 Clown fångade kvällens största Gös på 4,3 kilo och 76 cm längd samt en 66 cm 2,8 kilos Gös. Djupgående Smithwick ASSRB1232 Blue/Silver och ASSRD1232OB Blue/Silver/Orange Belly fångade varsina tre Gösar mellan 4,1 kilo och 2,5 kilo. Djupgående Rebel D2015SS Blue/Silver/Red Belly fångade en 2,3 kilos Gös. Vi fick också ett knippe mindre Gösar under 2,1 kilo som genast försiktigt lossades vid båtsidan eller återfick friheten efter några sekunders besök ombord. Gös-Ulla höll ratten och jag skötte spöna när vi trollade fram och tillbaka över Norra Björken i 1,3 - 1,5 knops fart mellan Fagerö i nordväst och Smidö i sydost.

När jag tar in Gösarna i båten undviker jag numera både håv och huggkrok. De mindre Gösarna under cirka 3 kilos vikt lyfter jag mycket lugnt och försiktigt ombord vertikalt med ett fast grepp i underkäken med en långkäftad fjäderringstång och plockar loss krokarna med andra handen eller en annan fjäderringstång. De större Gösarna lyfter jag upp horisontellt med ena handen under buken. Då ligger Gösen helt stilla i handen så länge som jag inte kommer åt någon av dess sidolinjer."

Go for the Big Walleyes!
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2013-08-08, 09:23.

Kommentera

Fick första på en blå/silver Sebile sen tog dom bäst på smithwick blå/silver och buster deep i blå/silver,5 av 10 tog på smithwick!

Fick 3 små på en bomber 15A fiskad på 5-6 m med en Budsdiver.

Slutade hugga vid 21 och bröt vid 21:30

Tack för din visdom Old Firehand,blir lite att läsa när jag jobbat klart för idag..

Kommentera

Var ute på Mälaren för första gången ever härom dan med 14 gösar som resultat, fiskade på Björkfjärden. Alla togs på dropshot med fin-s och whipstick.

Kommentera

Blev 6 upp igår på Prästfjärden,2,0 1,2 och 4 små.
              Fiskade från 18 till 23:30.

Fick på Sebile blå/silver och Smitwick blå/silver,fisken tog väldigt försiktigt och
              jag missade flera fiskar,bla en betydligt bättre fisk som lossnade efter nån minut.

Kommentera

Ursprungligen postat av esoxcisten Visa inlägg
                Var ute på Mälaren för första gången ever härom dan med 14 gösar som resultat, fiskade på Björkfjärden. Alla togs på dropshot med fin-s och whipstick.
                Grattis!
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

21-23 i lövstafjärden. Ingen fisk i båten... Såg två hugg på spöna och ytterligare en som högg men den släppte ca 10m från båten. Helt dött på ekolodet så vi la ner tidigt.

Kommentera

Dåligt även på Prästfjärden,blev 5 upp men bara en godkänd och den högg redan kl 17.
                    Hade flera som bara nöp lite i wobblerna och löste ut paravanerna utan att fastna.

Bröt vid 21:30 när jag kom på att pannlampan låg kvar hemma..

Kommentera

Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
                      Dåligt även på Prästfjärden,blev 5 upp men bara en godkänd och den högg redan kl 17.
                      Hade flera som bara nöp lite i wobblerna och löste ut paravanerna utan att fastna.

Bröt vid 21:30 när jag kom på att pannlampan låg kvar hemma..
                      Hej Franz Jäger;

Pannlampa är ett absolut måste vid Göstrolling när det börjar mörkna! Med pannlampans hjälp ser du att byta beten, lossa krokar ur Göskäftarna, knyta om linknutar och reda upp lintrassel...

Själv har jag minst två pannlampor med nya batterier och även extra reservbatterier i fiskeboxen.

En kraftigt och på långt håll lysande handstrålkastare har hjälpt mig många gånger i mörkret när seglare och andra sjöfarare har kurs rakt mot mig eller kommer alltför nära min "fiskande farkost". Då lyser jag på Offshore Sidelinerna (gula med röda varningsflaggor) kanske 30 meter vid sidan av båten, lyser på segelbåten, lyser på Sidelinerna igen ibland upprepade gånger för att göra "seglaren" uppmärksam på att jag fiskar med Sideliner och beten vid sidan av båten. Det här brukar fungera vid 99 % av fallen....men det 100:e kan ställa till problem.....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 092 visningar
                      0 gillar