Gösrapporter mälaren 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter mälaren 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den axe; kolla upp om man får använda sidoparavan där. Tror nämligen inte att det är tillåtet..

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
      Den axe; kolla upp om man får använda sidoparavan där. Tror nämligen inte att det är tillåtet..
      TDA-3 på Lövstafjärden dvs helt okej att köra paravan

Kommentera

Stämmer! Blandade ihop det med lambarfjärden där vi brukar köra, och där är det endast tda 1, 2 och 4 som gäller..

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          Har äntligen börjat få kläm på göstrollingen runt Södra Björkfjärden i Mälaren, mycket tack vare bra tips från en kunnig kollega.

Var ute torsdag kväll (25:e), fredag mitt på dagen (26:e) och måndag eftermiddag (29:e) förra veckan med olika polare och resultatet blev:

Torsdag: 4 gösta upp, största på ca 1.4kg
          Fredag: 2 gösta upp, en på 1.4 och en på 2.61 kg (min största hitintills!)
          Måndag: 5 gösta upp. De flesta under kilot, en strax över kilot.

Börjar sakta men säkert få in "rätt" hastighet på mellan 1-1.5 knop tack vare I-Fish drivankaret.

Alla tog på djupgående wobblers, olika fabrikat och färger såsom Bomber 25, Cotton Cordell och Buster Deep.

Underbart, nu behöver jag bara hitta de stora grabbarna!
          Håller också på att få lite kläm på mälargösen,tror jag..
          Har fått Gös runt kl 19:30 och senare men inte provat rent dagfiske än.
          Hur djupt brukar Gösen hugga dagtid typ?
          Använder ni nån typ av djup-paravaner eller bara djupgående wobbler?
          Hur långa linlängder kör ni dag resp kväll/natt?
          Kör ni djupt på fjärdarna eller i ansl till grynnor o dyl?
          Färger dag/kväll,nån skillnad?

Kommentera

Var ute igår kväll fr. 19-23, 7 gösar upp största på 2,1kg. Flesta tog efter acceleration.
            Kör bara på fjärdarna. De färger som funkat bäst för mig dagtid är blå/silver smithwick och blå /silver/ gul (cotton cordell). Varvar med finska djupparavanerna osku och djupgående wobblers. Överlägset bästa wobblern är smithwick. Två tog i propellersprutet.
            Ganska bra med gös ute i mälaren men medelvikten har sjunkit. Väldigt mkt mindre gös upp till ett kilo. Bonkas det väldigt mkt?
            Senast ändrad av gabbu; 2013-08-06, 20:29.

Kommentera

Smithwick i blå/silver har gått bäst för mej med och tvåa är Rapala magnum 18cm
              blå/silver fiskad med en Buds Diver på 5-7 meter,synd bara att Gösarna biter hål på dem så lätt..
              Även fått på Buster Deep i röd/vit fiskad 10m bakom motorn.

Tack för tipsen!

Kommentera

Buds diver hur tycker du den funkar?

Kommentera

Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
                  Håller också på att få lite kläm på mälargösen,tror jag..
                  Har fått Gös runt kl 19:30 och senare men inte provat rent dagfiske än.
                  Hur djupt brukar Gösen hugga dagtid typ?
                  Använder ni nån typ av djup-paravaner eller bara djupgående wobbler?
                  Hur långa linlängder kör ni dag resp kväll/natt?
                  Kör ni djupt på fjärdarna eller i ansl till grynnor o dyl?
                  Färger dag/kväll,nån skillnad?
                  Dagtid har funkat helt OK, iallafall de 2 gångerna vi varit ute på tidig eftermiddag. Kvällsfisket BÖR vara bättre dock, men känner man för att trolla lite mitt på dagen i solskenet så verkar ju det funka också!

Jag har hitintills endast trollat med djupgående wobblers som glider på mellan 4 och 7 meters djup, oftast runt 5-6 m. Ju mörkade det blir på kvällen desto högre stiger gösen och de sista 2 timmarna kanske man borde byta till vanliga grundgående wobblers som går 1-3 meter djupt. Använder inga djup-paravaner utan endast djupgående wobblers på vanliga Great White paravaner (och Sidewinder paravaner längst in), plus ett 7:e spö rakt ut bakom båten typ 10 meter ut, alltså nära motorn.

Linlängder varierar. Kör nog allt från 10 till 40 meter, men oftast inte kortare än 10 meter. Wobblerna ska ju kunna komma ner åtminstone 5 meter ner så... Paravanerna längst ut brukar få längst linsläpp, mest för att det ska bli lättare att drilla fisken. Endast kört på dagen och kvällen som sagt, och har för lite erfarenhet för att säga på hur linsläppen påverkar något, vare sig det handlar om dag eller natt.

Kör mest på djupvattnet på fjärdarna (Björkfjärden), allt från 15-40 meters djup. Hittar man nå sjysst grynna så kan man säkert glida förbi men då får man se upp för att inte få bottennapp, blir ju rejält krångligt med 6+ spön ute...

Färger är också så olika. Gult/vitt eller typ ambulans-färgat har varit en riktigt het färg iaf. Silver/blått mitt på dagen har också funkat. Gäller att testa sig fram

Det här en endast mina små erfarenheter, jag är själv nybörjare och precis hittat gösen så jag kanske inte ska uttala mig FÖR mycket, men ovan är iallafall hur jag burit mig åt för de ca 10 st gösar vi hittintills hittat. Bättre än inget!
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    Buds diver hur tycker du den funkar?
                    Tycker dem funkar skitbra!
                    Lätt att veva upp eller släppa ner allteftersom man tror sig veta hur djupt fisken går.
                    Går ju också att få ner vilken ytgående wobbler som helst så djupt man vill,har fått för mig att Gösen ibland föredrar den mjukare gången hos mera ytgående beten..

Krävs dock lite experimenterande innan man fått kläm på hur djupt dom går och rulle med räkneverk är nästan ett måste.

Glömde i början bort att lägga till wobblerns djupgående till divern och fick ibland botten napp med ex smithwick på 16m,men man lär sig fort.

Samma med linutlösaren som jag först satte för hårt men nu lärt mig,kan dock hända att en liten Gös inte löser ut linan..

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                      Dagtid har funkat helt OK, iallafall de 2 gångerna vi varit ute på tidig eftermiddag. Kvällsfisket BÖR vara bättre dock, men känner man för att trolla lite mitt på dagen i solskenet så verkar ju det funka också!

Jag har hitintills endast trollat med djupgående wobblers som glider på mellan 4 och 7 meters djup, oftast runt 5-6 m. Ju mörkade det blir på kvällen desto högre stiger gösen och de sista 2 timmarna kanske man borde byta till vanliga grundgående wobblers som går 1-3 meter djupt. Använder inga djup-paravaner utan endast djupgående wobblers på vanliga Great White paravaner (och Sidewinder paravaner längst in), plus ett 7:e spö rakt ut bakom båten typ 10 meter ut, alltså nära motorn.

Linlängder varierar. Kör nog allt från 10 till 40 meter, men oftast inte kortare än 10 meter. Wobblerna ska ju kunna komma ner åtminstone 5 meter ner så... Paravanerna längst ut brukar få längst linsläpp, mest för att det ska bli lättare att drilla fisken. Endast kört på dagen och kvällen som sagt, och har för lite erfarenhet för att säga på hur linsläppen påverkar något, vare sig det handlar om dag eller natt.

Kör mest på djupvattnet på fjärdarna (Björkfjärden), allt från 15-40 meters djup. Hittar man nå sjysst grynna så kan man säkert glida förbi men då får man se upp för att inte få bottennapp, blir ju rejält krångligt med 6+ spön ute...

Färger är också så olika. Gult/vitt eller typ ambulans-färgat har varit en riktigt het färg iaf. Silver/blått mitt på dagen har också funkat. Gäller att testa sig fram

Det här en endast mina små erfarenheter, jag är själv nybörjare och precis hittat gösen så jag kanske inte ska uttala mig FÖR mycket, men ovan är iallafall hur jag burit mig åt för de ca 10 st gösar vi hittintills hittat. Bättre än inget!
                      Är nog minst lika mycket nybörjare jag med!
                      Men det börjar lossna lite iaf.

Även jag har kört på frivattnen men försökt att gå emot grundtoppar men inte grundare än ca 10m.
                      Försöker också ta om ställen det huggit på ett par ggr,hur gör ni?
                      Upplever att Gösen ibland triggas att hugga av ett gaspådrag men försöker snitta på 1,3 knop.

Nybörjare som man är så är det kul att få höra andras erfarenheter och trix och varje gång man ska ut så har man nya idéer att testa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 093 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman