Gösrapporter mälaren 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter mälaren 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sätt dej in i reglerna, de finns på nätet, leta efter TDA kortet med häfte, pdf fil, bara studera, trolling oavsett antal spön är i princip bara tillåtet enligt lagen i Mälarens sk "enskilda frivatten" dessa gränser finns i häftet/pdf filen, enda undantag som medgives är evt tillhörighet i fiske/båtklubb som har rättigheter för detta samt vatten som TDA kortet kan tillföra enligt gränser, all annan trolling på ikke relaterade vatten är olagligt oavsett hur du gör dvs inte tillåtet någonstans överhuvudtaget.
    Detta kallas enskilda vatten och du kommer upptäcka att säkert 80% av vattenytan inte är tillåten alls utan någon form av tillstånd.
    Dessa regler gäller i detalj även skärgården, dock där kallas det "frivatten" endast.
    Hittar du ekonomisk karta över områdena torde det framgå än tydligare.
    Bara i upplysningssyfte, hur du sen använder dej av detta är upp till dej.
    Litet tillägg, uppsöker du de sk "enskilda frivattnen" i Mälaren behöver du INTE läs noga köpa fiskekort TDA eller något, dessa är FRIA precis som beskrivs i TDA häftet, enligt reglerna kan du då köra upp till tio spön från båten, dvs tio beten (något jag aldrig själv gör, max sju i värsta fall, inget roligt med fler bara bökigt), dock och här kommer ett tips som ännu inte är provat i domstol, du får ha tio spön men i princip inte fler än tio krok samtidigt..... och hur tolkar man detta... tio krok läs noga!
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-10-03, 17:15.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Det är bäst att ta det på tel. 0707365875., jag hetter Tomislav och an lite om gösfiske runt om Västerås. Det är ganska bra nu.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tomislav2000 Visa inlägg
        Det är bäst att ta det på tel. 0707365875., jag hetter Tomislav och an lite om gösfiske runt om Västerås. Det är ganska bra nu.
        Till vem var detta skrivet till?

Kommentera

• Se alltid till att kolla upp vad som gäller för den sträcka du vill fiska på. Kontakta Länsstyrelsen eller kommunerna om ditt vatten inte finns med på TDA-kartan ;-)

Kommentera

• Känns som att gös-säsongen börjar lida mot sitt slut nu

Var ute först i måndags där det blev endast 3 gösar upp på över 4 timmars trolling med 7 spön. Lite kul att en av de var en 3.06 kilos, vilket är årsbästa trots allt! De andra två runt 1.5kg.

Sen blev det ytterligare en 5 timmars tur igår. 7 spön ute som vanligt. Alla djupgående och vissa nerblyade några ytterligare meter ner. Samma rutt som brukar generera i Södra Björkfjärden plus lite nya områden. Bompass! Första gången bom på trolling med paravanerna. Detta måste ändå betyda något, eller?

Tveksam till om jag kommer köra fler gösturer nu i höst. Frågan är om man ska satsa mer på gäddan nu?

För övrigt testade vi 1 timmes trolling på gädda också, under gårdagens pass. Det resulterade i en abborre hehe... :P
            Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• Ja nu verkar det dödfött med trolling, senaste 3-4 turerna har det bara blivit typ en firre per gång...
              Funkar det att jigga efter gös fortfarande, eller är det också lika meningslöst?

Enligt ekolodet är det mycket gott om fisk, dom bara hugger ej...
              Verkar dock hålla till i övre halvan av djupet, knappt några alls på botten - eller så var jag bara ute fel tid när jag såg det.

Gör väl ett sista försök idag - skall bli 15° och blåser väldigt lite, funkar inte det så får man väl jerka lite gädda eller nåt - inte gjort det på hela året - bara varit gös gös gös

Kommentera

• Ursprungligen postat av GregerG Visa inlägg
                Ja nu verkar det dödfött med trolling, senaste 3-4 turerna har det bara blivit typ en firre per gång...
                Funkar det att jigga efter gös fortfarande, eller är det också lika meningslöst?

Enligt ekolodet är det mycket gott om fisk, dom bara hugger ej...
                Verkar dock hålla till i övre halvan av djupet, knappt några alls på botten - eller så var jag bara ute fel tid när jag såg det.

Gör väl ett sista försök idag - skall bli 15° och blåser väldigt lite, funkar inte det så får man väl jerka lite gädda eller nåt - inte gjort det på hela året - bara varit gös gös gös
                Det går absolut att jigga gösen nu

Kommentera

• Nån som vill tipsa om bra höstgös grynnor runt omkring Mariefred?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                  6 svar
                  2 119 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman