Ursprungligen postat av Christofer
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av ArtemisSticker ner med färjan som går 21 i morgonkväll, så att jag har fredag på mig också! :-) Om isen ligger kvar i två veckor till här så vet jag inte hur det kommer att sluta, möjligtvis i ett madraserat rumm kanske. Risken finns ju att den gör det i alla fall, trist.
Lördagens västliga vind på 4 m/s ser mest lovande ut i helgen.
Nordligt, på söndag, är ju alltid lite drygt men med tanke på att det kom upp mer än en handfull 2- till 4-kilosfiskar förra helgen, då det var 13 m/s nordlig vind och 5 minusgrader, så får du säkert känna böj i spöna i helgen.
Skitfiske på dig! Kanske syns vi i vattnet?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JOhan PiersMen !!! Så bor du redan ju !!!! :-)
Kör hårt på Gotland, ser fram emot att höra hur det gick...
Jasså Hr Piersson har kommit tillbaks till nutid och har internet access! igen
:-) Ja kommer att jaga runt ordentligt, hoppas att mobilens bilder duger så länge. Hörs!
Kommentera
-
Gotlandsöring
Tjena, här är kort story om mina helgäventyr på Gotland 17-18/3
Fredagen:
Ganska kraftig nordvärst ca 8-10.
Åkte till Södra tofta där jag hittade en vik som såg trevlig ut.
Slängde ett par kast och han snubbla och doppa mig ordentligt innan jag kom ut till stenen som såg bra ut. Väl där så fick jag iväg en 4 kast innan spöet gick av + att jag hade skatbon på linan också...
Om det sen var tur eller rutin att jag hade ett till spö i bakluckan vet jag inte men jag fick kasta vidare med reservspöet i alla fall.
Hur som helst blev fredagen bom. Mest trassel och problem med utrustningen.
Kändes verkligen som en första tur!
Lördag:
Äntligen rätt vind, ganska kraftig sydv.
Jag hade suttigt och spanat in lummelunda på sjökortet så så fick det bli.
Eftersom jag inte jagat HÖ på gotland så fick det bli lite test av det hela, Centha på fiskelandgotland hade dock nämnt Lummelunda så kändes bra.
Väl där så såg jag en rätt häftig kust, den såg riktigt tuff och elak ut jämfört med STHLMS små söta vikar och kuststräckor, det fanns liksom inget gulligt i den alls. Jag gick längs stranden ca 1 km innan jag såg något som JAG trodde kunde hålla fisk (missade antagligen hur mycket som helst) Vadade ut en bit och plurrade igen :-) Tre kast med Ludde Nr. 3 Red Devil (Svart/röd) räckte för att en underbart vacker och fet blanking skulle ta den, vilken känsla! En fika senare och ett par kast så slog en lekfärjad hanne på, även den var skitkul och inte alls så trött.
Några kaste senare så gick även reserv spöet av....Nu spelade det inte någon roll att jag var dyngsur för det ångade av mig av ilska, jag hade alltså hittat ett kanonställe och var där utan spö!
Ok, skamm den som ger sig! I väg till Visby för att handla ett nytt spö, klockan var väl närmare ett och jag körde in i visby för att försöka hitta järnaffärn. När jag hittade den så var klockan 13.01 vilket var tydligen mer än dags för dom att stänga butiken, dörrarna slår alltså igen i ansiktet på mig! Vad gör man!!!??? Tanken slog mig att jag hade sett en Coop där på söder delen så dit gick jag och hittade deras hmmm sortiment... Det enda som liknade ett kastspö där var något packet from fladen som heter vildmark exklusive, tjena va exklusivt det va...
Nåväl, köpte det och fort som fan iväg igen till platsen där fisken fanns. Nu hade vinden tilltagit ännu mer så det blåste på rätt bra, klarade mig från att drutta på häcken den här gången och klev upp på min sten, tre kast senare hugger en mindre blanking som också klarar måttet, underbart! Men det var precis vad spöet fixade tror jag.
Summan blev alltså två fina 1,9 & 2,7 och en lekfärjad, vilken läcker start på våren!
Så här i efterhand känns det rätt korkat att jag tog med mig helt nya och oanvända spön ut, den tabben gör jag nog inte igen.
Utan å klanka ner på tillverkare av spön så kan jag väl säg att det ena som gick sönder fick jag på köpet när jag började prenumera på en mycket bra tidning.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av 5opanKanonkul läsning tack för ännu grövre fiskefrossa!
När man fiskar Gotland är vadare ett måste?
Som inbiten båtdängare så äger jag tyvär inga men Gotland lockar rejält
/Johan
Ja vill påstå att man måste ha vadare där, det är tuffare kust och det blir större krav på prylarna. Skulle också säga minst 10 ft spö men det är väl en smaksak. Är numera sen ett en månad också med båt så nu blir det konkurens ute vid Dalarö Johan :-)
Kommentera
-
Härligt Artemis
Konkurens driver en alltid till stordåd
Vi kanske kan sammanstråla vid Dalarö någondag när isen har släppt och dänga tillsammans?
Trist med vadarna ekonomin tillåter dessvärre inte både vadare och Gotlands resa just nu så det blir snällt att vänta på islossning
/Johan
Kommentera
-
Kul läsning, Artemis!
Hade varit skoj att hänga på dig ut men som du såg i PM satte ryggen stopp för dom planerna Får ta det nästa gång du kommer ner!
Vet inte om du fick mitt PM innan du reste ner hit, men du hade ju kunnat ringa och låna ett spö av mig istället för att köpa Fladens super-elite-exclusive på Obs!
På fredag blir det flytringsfiske med flugspöt om vädret blir som utlovat:
1 m/s sydvästlig vind med sol, moln, regn och snö. Det blir fint att flyta fram över de gotländska pallkanterna i jakt på det gotländska silvret!
Ursprungligen postat av 5opanNär man fiskar Gotland är vadare ett måste?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-10, 08:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar