Har hört ryktesvägen (notera ryktesvägen) att man minskat på utsättningarna av de blanke inte antalsmässigt men väl ställena man sätter ut dem (pga fraktkostnaden) så vitt jag förstod så skulle mellanskärgården dvs inte norra och södra vara speciellt drabbad av detta, dock rykten med viss trovärdighet, kanske värt att kolla upp för er i nämnda område, hoppas ni får en bra höst på HÖ i alla fall.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter
Collapse
X
-
Bomturer
Tid: 5-6/11
Plats: Ljusterö.
Metod: Fluga och kast
Resultat:00
Ett favoställe på Ljusterö som gav bra resultat i våras men som nu bara gav gädda...
Det började ganska trevligt på Lördagen i fetdimma som gjorde hela rätt spännande. Det var i princip vindstilla och plasken hördes lite hör och var. Slängde på något som jag var säker på var öring utan resultat.
knöt sedan på kastpluggen och en bra fluga och det small på direkt och släppte lika fort. flugan var avbiten!!? Ok, bara att knyta på en ny och slänga ut igen, den här gången med en gäddsäker tafs innan flugan. Samma sak igen, ordentligt hugg och sedan inget. Flugan var borta även den här gången. Jag gick på samma blåsning en gång till innan jag fattade var det var som sket sig...Det var gäddkräken som högg på kastpluggen!!? När den sen halkade av dobben så bet den av linan som hängde efter...urk.
Så kom söndagen och jag hade grublat ihop en elak hämnd. Kastdobben försågs med en lätt krok och öringflugan satt efter ca 1,5 meter med superlina. Samma sak den här gången, fast med resultatet att dubben gick sönder itället..!!?? argh!
Hängde så på ett drag, japp det var ett gädddrag. Det small på andra kastet och fröken som svalde draget bjöd på en för gädda mycket kul kamp, antagligen det svala vattnet som gjorde det? Hur som helst uppskattar vikten på henne till 7-8,5 KG. Kul för att vara gädda!
Allt som allt tre ganska stora gäddor den dagen...
Men vart är Öringen? För varmt fortfarande eller vad är felet tro?
Kommentera
-
Tid: 19/11
Plats: Dalarö
Vind:NV 2-3mps
Vatten temp:4,5 -6,7
Metod:Spinn
Bete:Ludde Östersjögrön
Resultat:1 upp under måttet. 2 tappade varav ena över måttet samt 4 missade hugg.
Riktigt roligt fiske körde bara morgon/förmiddag ca4 timmar.
Vid ett ställe hade jag 3 kontakter på 3 kast varav den första upp. Om jag inte skulle varit ensam i båten skulle det varit läge för dubbelhugg!
På denna plats kokade vattnet av fisk var vak överallt men inga fler ville hugga trotts genomgång av betesboxen.
Detta efter en "drystreak" på 5 heldagsturer då det närmsta jag kommit till silver i båten var (förutom en tappad och några hugg) en svit på 5st spigg
/Johan
Kommentera
-
Stannade till vid ett oprövat ställe idag för ett "lunchfiske". Hugg i första kastet på en 20 gr Vicke. En Sik på halvkilot!
Inget unikt i.o.f.s. Det märkliga var att den satt bra i munnen. Det var nog aptitretaren på kroken den tog sikte på. Det blir ett försök med flugspöt vid tillfälle.
Kommentera
-
Tog några kast innan jobbet idag.
Tid: 22/11
Plats: Sandemar
Vind:V 1-2mps
Vatten temp:?
Resultat:1 missat hugg.
Dessutom hittade jag en Ludde no3 i nyskick lite solblekt bara.
Den låg i en klippskreva precis i vattenbrynet.
Inte varje dag men kommer hem från fiske turen med fler drag än när man åkte iaf inte toppklass drag
/Johan
Kommentera
-
Öring !
Ursprungligen postat av MarängenNu har säsongen dragit igång för havsöring i världens vackraste skärgård!
Så det är väl dax att vi tar upp höstens tradition att samla våra (o)turer här.
Vet att Jörgen var utåt Stavsnäs igår utan framgång.
Själv satsar jag på nästa helg efter lite väderomslag, samt mer vind som tar isen som ännu ligger i skärgårdens vikar.
Skitfiske!
4st öringar 4,1 3,2 2,1 1,9 i södra skärgården alla på trolling
Kommentera
-
Lite dåligt med rapporter i år. Få som fiskar öring eller dåligt med folk som rapporterar?
Här kommer en rapport från höstens öringspremiär.
Tid: 26/11
Plats: Södra skärgården.
Vind:O -> N
Bete:Hemmabyggen
Resultat: Två upp. En på 3,3 och en under måttet. Inga kontakter i övrigt.
Båda fiskarna kom upp inom loppet av 10 minuter i början av turen. Sen vred vinden om till nordan och öringarna försvann.
Kan tillägga att vi hade underkylt regn under i princip hela turen. Riktigt höstöringsväder
Ett litet minus var annars att alla bilder på den större fisken blev skit.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SMasterLite dåligt med rapporter i år. Få som fiskar öring eller dåligt med folk som rapporterar?
Här kommer en rapport från höstens öringspremiär.
Tid: 26/11
Plats: Södra skärgården.
Vind:O -> N
Bete:Hemmabyggen
Resultat: Två upp. En på 3,3 och en under måttet. Inga kontakter i övrigt.
Båda fiskarna kom upp inom loppet av 10 minuter i början av turen. Sen vred vinden om till nordan och öringarna försvann.
Kan tillägga att vi hade underkylt regn under i princip hela turen. Riktigt höstöringsväder
Ett litet minus var annars att alla bilder på den större fisken blev skit.
Kommentera
-
Trälhavet 26/11-05
Regn/snöslask, vinden gav lagom med fart för drifterna
Två st på vardera ca två kilo upp. Högg på Ludde no3 i färgerna svart med glitter respektive blåsilver.
Då bägge högg ganska tidigt på turen kändes det faktisk behagligt att fortsätta fiska i busväder då man redan visste att dagen var räddad
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-10, 08:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar