Havsöringsrapporter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsrapporter

Nu har säsongen dragit igång för havsöring i världens vackraste skärgård!
    Så det är väl dax att vi tar upp höstens tradition att samla våra (o)turer här.
    Vet att Jörgen var utåt Stavsnäs igår utan framgång.
    Själv satsar jag på nästa helg efter lite väderomslag, samt mer vind som tar isen som ännu ligger i skärgårdens vikar.

Skitfiske!

Igår, lördag 2005-04-10 såg jag med egna ögon hur en 1,2 kilos havsöring landades, från land, i Brevik, Åkersberga. Själv hade jag gäddspöt med mig...
    Bifogade filer
    Senast ändrad av texnoti; 2005-04-17, 07:57.
    www.fisket.se
    www.fisket.se

Kommentera

inget...

Var ute en sväng runt gålö-muskö i söndags men inte en känning...
      började blåsa bra på eftermiddagen...
      Många båtar ute

/Patrik

Kommentera

Var ute i fredags och visst, där satt den!! Fick nöja mig med en men oj vad nöjd jag blev...
        <*)))>< <*)))>< <*)))><
        Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

På strömstararnas sida rappades det två Hö i lördags av känt folk 5,1 å 5,9 kg. National och djurgården.

Kommentera

Jo, har vart ute ett par gånger runt Gålö, Muskö.
            Själv har jag inte fått något än, men har sett en massa öringar. Polaren fick en häromdagen på cirka kilot.
            Men det är på gång.

Kommentera

Brevik

Det har varit ganska dåligt ett tag nu men i lördags hade jag turen på min sida och lurade upp en på dryga kilot i brevik åkersberga,
              ett ganska bra ställe om man inte har båt tycker jag, på ena sidan är det lite djupare medans andra sidan går det in som en vik med betydligt grundare vatten, borde vara bra för er flugfiskare, det var förövrigt i den viken det small till på min vicke

Tänkte försöka lägga in lite bilder och ev så får videokameran följa med i helgen men då får man säkert inget..........

Kommentera

Havsöring i Bråviken! Ojoj..

Jag var ute med min fiskarekompis Ep för att göra ett försök på havsöringen i Bråviken igår, 14/4. En regnig dag fick vi erfara. Vi kom ut till havet framåt 10-tiden och hann fiska knappt 15 minuter innan regnet kom,o sen höll det på hela långa dagen...

Efter att ha fiskat i några timmar var det dags för lunch. Vi lyckades göra upp en fin brasa med hjälp av Ep:s braständare =) så att vi kunde grilla till körven vi hade med. Med magen nypåfylld tändes hoppet om igen, trots att regnet nu började kännas inpå huden bestämde vi oss för att vi minsann inte skulle gå tomhänta hem efter en sån här dag. O visst... envisheten gav utdelning! Ungefär 13:30 ropar Ep att han har nåt, ingen bjässe men havsöring iallafall. Den var för liten för att ta med hem, vi uppskattade vikten till cirka kilot och lät den simma iväg igen. Med det bevis på att det faktiskt finns fisk här i vattnet började jag fiska som en galning.

(Jag har nämligen aldrig fått ngn HÖ, trots flera turer. Detta var Ep:s 3.e... tror jag. Hursomhelst så var det här hans premiär för året.)

45 minuter efter Ep:s firre hade han gått upp till elden för att värma sig lite. Jag stod kvar nere vid stenstranden o vevade. 14:15 small det till!!! När draget var knappa 10 meter från land såg jag virvlar och strömmningar i vattnet precis efter min svart-vita Gladsax 20g. Jag stelnade till och bad en stilla bön. Drog ner på vevhastigheten och där satt den!! Efter 10-15 sekunders fajt var den landad!!! Min första havsöring!!! Ojojoj... Den vägde 2,5 kg och mätte 63 cm. Vilken vacker fisk!!

Vid 15-tiden kände vi att det räckte. I stundens hetta 30 minuter tidigare hade man glömt allt vad regn och fukt hette. Men nu kände man att till och med kallingarna var blöta. Dags att åka hem. Med varsin HÖ landad kände vi oss mycket nöjda båda två. Och stolta. Det var absolut värt att stå där i regnet när man kan ta med sig en sån vackar fisk hem!!

Denna tur gav mersmak. I helgen ska jag med min famlij fiska i norra Smålands skärgård, o kanske tar Ep och jag en tur till Bråviken även nästa vecka...

Håll ut ni fiskare... en havsöring på 10 turer gör det värt besväret. Tro mig!
                //Mattias

Kommentera

Österlen

Var nere vid östelenkusten idag och hade ett riktigt bra fiske.
                  Tyvärr inget större men det blev iallafall 4 st blänkare varav en strax över måttet. 51 cm och 1.55 kg.

Hade flera andra hugg, så man kan sammanfatta dagen som en väldigt bra fiskedag

Imorgon bär det nog iväg igen, och då ska en 5 kg fisk sitta
                  www.pikewallis.se

Kommentera

Där satt den...

Lördag 2005-04-16 17:30 tog jag min första HÖ (Brevik, Åkersberga).
                    Liten, 700 gram men ändå en havsöring. Framtida fiskar kan ju bara bli större!

[EDIT] Ja, som Jan O påpekar i posten efter denna är det en regnbåge.
                    Vad f.n gör regnbågar i havet där jag ska fånga HÖ?????????
                    Men, första regnbågen i havet
                    Och det innebär ju att jakten på första HÖ går vidare.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av texnoti; 2005-04-17, 08:55.
                    www.fisket.se
                    www.fisket.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 101 visningar
                    0 gillar