Havsöringsrapporter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Alessandro
    Vet inte om jag håller med om att vadare är ett "måste", men det underlättar
    rejält, om man kan fiska från land eller inte beror också på hur vattenståndet ser ut, högvatten och du har många bra ställen som går att fiska ifrån land.
    Nåja, visst går det att fiska utan vadare men i 9 fall av 10 (om inte 9,9 fall av 10 ) så blir din fiskedag 100 ggr bättre med vadare än utan, på denna ö!

Har man dessutom inte varit här och fiskat tidigare så är det ju nästan obligatoriskt med vadare. Jag hade i alla fall inte tipsat någon om att komma hit och fiska HÖ i jeans från land...
    Senast ändrad av R.E; 2006-03-21, 23:55. Anledning: stavfle

Kommentera

• Ursprungligen postat av R.E
      Nåja, visst går det att fiska utan vadare men i 9 fall av 10 (om inte 9,9 fall av 10 ) så blir din fiskedag 100 ggr bättre med vadare än utan, på denna ö!

Har man dessutom inte varit här och fiskat tidigare så är det ju nästan obligatoriskt med vadare. Jag hade i alla fall inte tipsat någon om att komma hit och fiska HÖ i jeans från land...

vadare och vadare! det finns faktiskt badbrallor!
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

• Jeans är kallt, däremot flytoverall ifrån land är skönt. Sen beror det lite på hur van man är av att vada, skrämma fisk och plurra är inte speciellt effektivt heller. Som du vet så finns det platser som är farliga att vada om man inte känner till dom, främst Digerhuvud, men det finns andra hak också där det kan sluta illa om oturen är framme, du har snackat lite om flytring, jodå, det
        är väl OK om man vet var gränsen går, gör man inte det så kan det sluta illa.
        Ta ett hak som Lickers, där finns det djupa sprickor i pallen, där HÖ:n kan
        stå och där man kan gå ner, inte så smart att vada där om man inte känner till
        det bra och det är grumligt i vattnet.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Grankullavik Öland!
          Fiska HÖ 1:e och 2:e April... Fisket var dåligt, vi var 24 personer som fiskade... 2 öringar kom upp, 1 över måttet.... Inte direkt period ännu verkar det som.

Kommentera

• Gotland 31/3 - 1/4

Kom till Visby fredag eftermiddag och mötte upp med Rasmus och Henrik vid 15.30 tiden. Vi for en liten bit söder om Visby, fick på oss vadarna och tog oss ut till pallkanten. Det låg lite dimma i luften och väldigt låga moln vilket ju aldrig är så där jäkla bra för fiske men i övrigt var vind och vågor bra så det var med stora förhoppningar vi la ut de första kasten. Vid 18.30 har ingen av oss haft kontakt och vi bryter för dagen.

Morgonen därpå möter jag upp med Rasmus och vi ger oss av norröver ca 30 minuters körning. Idag är det ca 7-8 m/sek nordväst som ska vrida mot syd och avta under dagen. Vi vadar ut på första platsen men vågorna är allt för höga och efter 20 min fiske med en hel del översköljningar så ger vi upp. Dessutom var det i princip omöjligt att få någon styrning på dragen i vattnet med de stora vågorna och det fastnade allt för mycket lösflytande skit på krokarna. Vi byter plats till en som ligger lite mer skyddad för vågorna.

När vi kommer fram till vattnet på nya platsen så är det som taget ur grundkurs 1 A för hur den "perfekta platsen för HÖ-fiske" ska se ut!!! Så det är med stor förväntan vi vadar ut och lägger våra första kast. Vi vadar av en ganska stor sträcka under en och en halv timme, flyttar oss sedan någon kilometer och försöker på nytt. Men trots fina lokaler så har vi ingen kontakt. Vi träffar på först två olika fiskare som inte heller haft några kontakter och sedan snackar vi med en kille som berättar att de är 7 kompisar som fiskar där idag och ingen har haft någon kontakt alls!!! Något är fel.

Vinden har nu avtagit en del och vi bestämmer oss för att åka tillbaks mot Visby och prova kuststräckan strax söder om Lummelunda. Första lokalen har fortfarande stora vågor men det går att vada. Dock är det så mycket skit i vattnet fortfarande att krokarna fylls upp efter bara några meters spinnande. Vi byter plats ett par gånger till men det är fortfarande helt tomt.

Sista platsen! Klockan är nu närmare halv sex och vi har lovat våra flickvänner att vara hemma vid 18.30!! Vi vadar ut mot pallen och här är det inte så mucket skit i vattnet och vinden har lugnat sig ännu lite till.... Men efter att ha bommat en hel dag så är inte koncentrationen på topp. Vi står och kastar bredvid varandra, pratar skit och förmodligen så är inte inspinningen särskilt vaierad längre :-) Plötsligt så plaskar det till precis framför Rasmus fötter, vi ser en stor rygg vända i ytan och kvar är en kraftig virvel i vattnet. En HÖ av ganska kraftiga mått har följt efter Rasmus Samba ända in tills han lyfte den ur vattnet. Ett spinnstopp så hade den kanske tagit....

Nu är adrenalinet och koncentrationen på topp igen, det är märkligt vad en liten kontakt kan göra med motivationen. Vi öser på med parallela kast utmed pallen och 5 min senare har jag hugg. Fast fisk som går upp och hoppar ett par gånger, den är gansla liten ser jag innan den knycker med huvudet och kommer loss. Skit oxå men nu vet vi att fisken finns där på riktigt. Ytterligare 10 min senare så sular jag ut min röd/svarta Vicke och det hugger på nytt. En riktigt pigg krabat som efter lite snurrande går i håven. Snabb kontroll på mätstickan visar ca 45 cm och efter en snabb-kyss på huvudet går den tillbaka.

Nu är klockan närmare 19 och vi måste bryta. Men en kontakt med hyfsad stor fisk, en tappad sprall och en landad känns som ett riktigt bra resultat med tanke på hur dagen började!

Jag vill passa på att tacka Rasmus, R.E. är hans nick här på FS. Jag kontaktade honom innan resan till Visby och bad om några tips då jag aldrig fiskat HÖ på Gotland förut. Han ställde inte bara upp med tips utan tog mig med och guidade mig i två dagar!!! Otroligt vad en site som Fiskesnack kan bidra med!!!

Kommentera

• Lågvattnet gör nog det hela svårfiskat, jag bommade på norr själv i söndags.
              Kallt i vattnet, allt smältvatten som forsar ut i Ö-sjön gör ju inte vattnet varmare direkt.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Läckert å grattis till gott fiske! Visst var det härligt på ön? Det blir nog fler besök där snart för min del. Blev det några bilder?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Artemis
                  Läckert å grattis till gott fiske! Visst var det härligt på ön? Det blir nog fler besök där snart för min del. Blev det några bilder?
                  Tackar Artemis, och visst var det fint på ön. Jag kommer garanterat åka tillbaka och fiska HÖ där. Vackert så ögonen blöder och med en fiske-potential som heter duga.

Bilder blev det inga, släpade visserligen med mig kameran men bara för att upptäcka att den var tom på batteri när den skulle användas! Klantigt!!!

Kommentera

• Torö igår.

Vi fick leka isbrytare en halvtimme runt bryggan. Men till slut kom vi loss och kunde köra årets första havsöringspass på öppet vatten! FANTASTISKT!!!

En kall solig morgon med nordlig vind. Men väder progrnosen sa att vinden skulle vrida om till syd framot dagen och det gjorde den.

Efter några timmar får vi sällskap av en båt som det står berras på över hela sidan. De lägger sig före oss. Vi åker förbi dem, mot nästa hotspot. Här sker dagens STORA misstag. Jag får ett infall, och övertalar polarna, trots kraftiga protester att prova ett ställe imellan. Berras båten glider förbi och tar hotspotten. Stället vi stannade på ger naturligtvis ingenting. Så vi passerar dem, och åker vidare.

Efter tre timmars fiske och utan att ha sett en fisk kommer vi tillbaks till hotspotten vi missade. Båten ligger kvar på exakt samma ställe. Vi frågar hur det gått. De berättar glatt att de tagit 3 öringar...

Vi fiskar vidare, och träffar ett par andra båtar, som inte heller fått något. Timmarna går, och vi blir mer och mer uppgivna. Till saken hör att dagens fiskebåt är en plåtbåt med en 4 hästars motor. Så vi tar oss inte fort mellan platserna. Berras båten rör sig inte från sin hotspot. Förhållande är för årstiden nära nog optimala, och att vi inte ensm lyckas se en fisk äter på självkänslan och självförtroendet.

När energin börjar ta slut, och vi är på slutet av sista drivningen så vänder allting, så där som det bara kan göra när man fiskar havsöring. PANG, där sitter en på mitt spö. När den ligger i håven smäller det till för polarn. Även den landas utan problem. Jag har en stöt 30 sekunder senare. Sen är det slut. Vi fiskar vidare en timme till runt samma område. Men de är borta.

Båda fiskarna är blankingar på 1,5 kilo.

Skillanden på succe och fiasko är ibland hårfin

Kommentera

• Äntligen vårens första fiskepass efter havsöring

Var ute i stockholms södra skärgård och fiskade lite igår efter jobbet.
                      Självklart så slappnar man av efter en stunds fiske utan kontakt och vips så smäller det!
                      Inte på mitt spö men på polarens, tyvärr var ett hopp det enda vi fick se av den fina havsöringen innan den var fri igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 112 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman