Kollade lite runt i fotoablumet på gäddor som mätte 102, de som var tagna på våren vägde runt 7-7,5 och andra 5,5-6,5. Kollade inte igenom alla men tror det kan var ungefärligt iaf.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad väger en gädda på 102cm ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av FlodebananEtt pb är inget ca. ett pb är ett exakttal vägt på en exakt våg
Ett PB är inget tävlingsresultat. Det är ett ungefärligt mått på det jag tror är den största fisk jag ditintills fångat och det är vägt på tillgänglig våg och eller mätt med tillgänglig meterstock. En våg eller en meterstock som motsvarar de krav på exakthet jag ställer. Ett par millimetrar eller hekton + eller - spelar i det fallet ingen roll. En stor gädda är en stor gädda i vilket fall. Skulle jag av någon outgrundlig anledning vilja registrera ett svenskt rekord krävs petimeterexaktheten men så länge jag håller mitt fiske utanför specimenjakt och tävlingshysteri så duger i princip mitt ögonmått - för mig.
Om du undrar hur mina fiskar vägts så är ingen vägd på kontrollerad våg, inte ens en samson, utan det är vanliga enkla, händiga och billiga vågar det handlar om.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestBullshit! Fiske är för höge farao ingen pittmönstring! Vill man hålla på så är det tävling. Där kan det hänga på milligrammet men har jag tillräckligt av eget självförtroende så behöver jag inte kunna deklarera min prestation i exakta tal för att bekräfta mitt ego. Både du och jag vet ju att en persons ego och personens prestationer eller ägodelar är helt oförenliga ting men prestationer och ägodelar används ofta för att trösta ett fortfarande lika otillfredställt ego.
Ett PB är inget tävlingsresultat. Det är ett ungefärligt mått på det jag tror är den största fisk jag ditintills fångat och det är vägt på tillgänglig våg och eller mätt med tillgänglig meterstock. En våg eller en meterstock som motsvarar de krav på exakthet jag ställer. Ett par millimetrar eller hekton + eller - spelar i det fallet ingen roll. En stor gädda är en stor gädda i vilket fall. Skulle jag av någon outgrundlig anledning vilja registrera ett svenskt rekord krävs petimeterexaktheten men så länge jag håller mitt fiske utanför specimenjakt och tävlingshysteri så duger i princip mitt ögonmått - för mig.
Om du undrar hur mina fiskar vägts så är ingen vägd på kontrollerad våg, inte ens en samson, utan det är vanliga enkla, händiga och billiga vågar det handlar om.
Bra skrivet, BeBest...There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...
Kommentera
-
Jag fick en gädda i sommras som var just 102cm lång och vägde 6,8 kilo.
Jag tyckte tyckte att det var en "smalis", lång och smal.
Jag har laggt upp en bild på den här, länken dit är:
Mvh Jonas
Kommentera
-
Visst kan ett Rekord anges i cm. men eftersom fiskesverige ligger lite efter ang. sånt sä är det betydligt lättare att jämnföra i viktmått. När jag sa att det var exakt var jag lite ironisk. Men vill man inte ha en så exakt vikt som möjligt? På grammet behöver det inte vara, men det är väl inte för inte vågar görs med olika skalor t.ex. och inte för inte många köper olika vågar med olika skalor för att kunna få exaktare vikter?
Visst, fiskar man inte för att få sin stora fisk har man kanske svårt att se det ur min synvilkel, som jag har förstått att du BeBest inte gör. Men varför väga en fisk på en icke kontrollerad våg? Man kan väl lika gärna chansa vikten isf?
Tycker det känns meningslöst, sen käns det också meningslöst att väga mina småfiskar men det är en annan saksigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan...
Visst, fiskar man inte för att få sin stora fisk har man kanske svårt att se det ur min synvilkel, som jag har förstått att du BeBest inte gör. Men varför väga en fisk på en icke kontrollerad våg? Man kan väl lika gärna chansa vikten isf?
Tycker det känns meningslöst, sen käns det också meningslöst att väga mina småfiskar men det är en annan sak
Den stora vågen har kiloskala och är kontrollerad mot 10 mjölkpaket. Resultatet avviker inte synbart från det förväntade. Jag valde den vikten eftersom mitt PB på gädda är 11,2 och det är alltså i det området vågen bör vara mest pålitlig för att jag ska kunna uppskatta även hektot.
Den lilla är en liten kantig plastvåg med reklamtryck. Den är kontrollerad mot 2 mjölkpaket och funkar.
När tar jag då fram vågarna? Inte ofta kan jag säga. Oftare om det handlar om att väga nya arter där jag behöver justera in ögonmåttet.
Beträffande längd tar jag sällan detta mått men jag vet ekans bottenbredd på ett visst ställe och genom att lägga gäddan där och sen se hur mycket stjärten och fenorna går upp på borden kan jag bedöma om gäddan har en viss vikt. Går även lite av huvet upp på ena sidobordet när fenorna är uppe på andra sidan så väger gäddan 8-9 kg. Det räcker för mig. Den dagen hela huvet är uppe på bordet är det dags att kolla med vågen.
Om jag hittar den.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestJag har inget emot att få en stor fisk. Om den ser ut att vara stor nog att matcha mitt PB kommer vågen fram. Om jag hittar den. Annars åker gäddan tillbaka omätt.
Den stora vågen har kiloskala och är kontrollerad mot 10 mjölkpaket. Resultatet avviker inte synbart från det förväntade. Jag valde den vikten eftersom mitt PB på gädda är 11,2 och det är alltså i det området vågen bör vara mest pålitlig för att jag ska kunna uppskatta även hektot.
Den lilla är en liten kantig plastvåg med reklamtryck. Den är kontrollerad mot 2 mjölkpaket och funkar.
När tar jag då fram vågarna? Inte ofta kan jag säga. Oftare om det handlar om att väga nya arter där jag behöver justera in ögonmåttet.
Beträffande längd tar jag sällan detta mått men jag vet ekans bottenbredd på ett visst ställe och genom att lägga gäddan där och sen se hur mycket stjärten och fenorna går upp på borden kan jag bedöma om gäddan har en viss vikt. Går även lite av huvet upp på ena sidobordet när fenorna är uppe på andra sidan så väger gäddan 8-9 kg. Det räcker för mig. Den dagen hela huvet är uppe på bordet är det dags att kolla med vågen.
Om jag hittar den.Jag brukjar smygkika mina vågar mot olika vattenmängder. Sedan efter ett år med Samsonvågar blir det noggrant, fan vad dom rostar lätt
sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-10, 08:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar