(Fiske?)rapport - Tur man inte har OTUR iaf. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(Fiske?)rapport - Tur man inte har OTUR iaf.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• (Fiske?)rapport - Tur man inte har OTUR iaf.

Hade sett fram emot helgens fiske hela förra veckan. På lördagen skulle bågarna på Raus Sportfiske drillas och på söndagen skulle rödspättorna dras upp ur sundet.

Nåväl, allting börjar med att man vaknar pigg och glad på lördagsmorgonen och sätter sig i bilen med fiskekompisen och kör till Raus, väl framme är allting låst och vi ser mellan gallerna i grinden hur några lyckliga filurer står och drillar fisk... Stället är abbonerat. Asch! okej, ingen större fara. Vi drar till Söderåsen istället... En liten stund senare ankommer vi den lilla pölen på åsen och stegar bort till ägarens hus, av reflex frågar vi hur det är med fisken i dammen och gubben slänger ur sig att "Det är nog rätt tomt, har inte planterat in något denna vecka"... FAN! han kunde väl åtmistone ha ljugit ..

Efter 3-4 timmars nötande och utan det minsta hugg (förutom kompisens 12 centimeters regbåge) så bestämmer vi oss för att dra ut på sundet och meta lite plattfisk istället.

Kör i ilfart till Fiskekällan i Hbg för att köpa borstmask, får tag på några burkar och beger oss sedan till ålabodarna och till båten. Lastar i och drar ut på en blank, lite smådimmig, sjö. Börjar fiska i höjd med Fortuna men hittar ingen vidare ström och därmed ingen fisk så vi bestämmer oss för att dra ut på disken istället (stor "sandbank" mittsunds). Bränner förväntansfullt ut i 25 knop till sydspetsen på disken, gasar av och ska sedan vända båten mot driften...

Då händer det: DET GÅR INTE ATT KOMMA UR FRILÄGE PÅ REGLAGET!

nåja, det fixar sig väl, börjar rycka lite i reglaget, inget händer... ok.. stress... Vi ligger rätt nära farleden nu så det är bäst att slänga i draggen... Sagt och gjort, nu är vi iaf relativt säkra. Börjar felsöka.. kolla wiren, kollar frikopplingsmekanismen.. Skruvar isär hela gasreglaget (så gott jag kunde).. Ingenting hjälper! Här står man med en fullt fungerande ny 50hk johnson men i friläge.

Efter 2h meckande och svordomar inser jag att det är kört - vi måste ha bogserhjälp. Som tur är är vi medlemmar i TROSSEN (SSRS) så jag ringer jourtelefonen och begär assistans. 1,5 h senare får vi bogsering av Sjöräddningen till hemmahamn (ca 1h).

Summa:

3-4h regnbågsfiske utan resultat.
    1h havsmete utan resultat.
    5h frustration.

Fifan vilken dag

hehehehe jadu va ska man säga

Kommentera

Livet är hårt

Hur gammal är motorn?

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster
        Hur gammal är motorn?
        Relativt ny, ca 1 år skulle jag gisssa. Tillhör jobbet.

/C

Kommentera

Ursäkta att jag går lite off-topic Guten.
          Vet du hur det är med fisket i Västhamnen?
          Är det lönt och dra dit i hopp om att dra upp lite sill? I så fall tänkte jag eventuellt sticka ditt på fredag, lite beroende på väder och vind och om man får nån lättlurad med sig Har inte mycket till fiskeutrustning, men en pilk och en sillahäckla kan man väl slänga på sitt 11' spö.
          Tacksam för svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av MclarenII
            Vet du hur det är med fisket i Västhamnen?
            Är det lönt och dra dit i hopp om att dra upp lite sill?
            Vad jag hört så är det just nu ett jävligt bra fiske efter sill. Vissa har gått hem med 10kg+ sill. Pilk o häkla räcker nog bra, fiskar inte själv efter sill men man kan ju knappt undgå att få dom jävlarna ;-)

Lycka till!

Kommentera

Ok, det låter ju kanon, hoppas bara vädret är hyfsat på fredag så får det bli ett besök. Tack ska du ha för svaret, och bättre lycka med nästa fisketur .

Kommentera

Måste ju säga att ni efter all otur på land hade tur till havs! Ni blev ju inte påseglade!

Det är just det du nu upplevt som kineserna menar när de utslungar den mycket elaka förbannelsen: Må du ha ett intressant liv! För inte fan var det väl ointressant där ute?!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Efter 2h meckande och svordomar inser jag att det är kört - vi måste ha bogserhjälp. Som tur är är vi medlemmar i TROSSEN (SSRS) så jag ringer jourtelefonen och begär assistans. 1,5 h senare får vi bogsering av Sjöräddningen till hemmahamn (ca 1h).

Passar på att göra lite reklam för just Trossen!!

Man vet inte när man behöver hjälp, så varför inte betala ett Trossenmedlemskap så får ni hjälp när det behövs.
                  + att sjöräddningen som drivs ideellt, kan finnas nära dig.
                  Har varit medlem i sjöräddning själv tidigare, vi hade jour 1 vecka /månaden.
                  Skulle kunna åka ut i alla väder och tider på dygnet.

Vad är lite spilld fisketid mot att ni kan komma ut fler ggr. Jämför med en bomtur bara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                  6 svar
                  2 101 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman