Dags för lite P&T fiske... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags för lite P&T fiske...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags för lite P&T fiske...

Hej!

Nu bär det alldeles strax av mot lite P&T fiske. Skall fiska i Tegelbruksdammen i Bara och förhoppningarna är att det blir ett nytt regnbågs-pb eller en röding, kanske tom båda...hmmm kanske skall ha för stora förväntningar. Skall förhoppningsvis lyckas båda ta lite foto och filma några snuttar(lyckas klippa ihop dem??) så rapport kommer senare...

Nu får vi se om Bebest´s tips med sjunkande lina och flytande fluga fungerar där, har iofs ingen ismopuppa men några flytande varianter har jag lyckats fiska...

Tight lines!

nej för en ismo puppa ska imitera en nattslänta och just den färgsättning en viss art nattslända som bara finns i svenska norrland. Dessutom är flugan mest lämplig i strömmande vatten. Kör på en mudler och sjunklina.. eller flugon som är gjort specielt för dett ändamålet typ boObyflies. Som ska sväva ovanför bottan och i rengbågens naturliga jaktmarker. Nu när det börjar bli relativt kallt i vattnet kan du fiska lite snabbare... Testa oxå att köra med muddler direkt på ytan fisken brukar vara ganska agressiv vid denna årstiden.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Boobyn med ögon av styropor är suverän i det här sammanhanget. Hittade förra året en rödorange sådan kvarglömd i en båt på Skysjön.

Ismopuppan kan stå som modell för en annan typ av fluga, en fluga med balsakropp. Jag nämde i det sammanhanget dykarbaggar och diverse kräftdjur. Min tanke var att att man skulle komma på idén att med tekniken vid tillverkningen av just Ismopuppan som bakgrund skapa andra flytande imitationer av vattenkryp som skulle ges ett illusoriskt liv genom at de drogs ned mot botten och sedan fick stiga som om de skulle upp för att kläckas eller hämta luft.

Jag har sett en del Ismopuppor som till form och färg mera har påmint om bladbockar än nattsländor.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hur gick det då???

Hej!

Kallt, kallt och åter kallt! En riktigt skitfisketur idag. Vädret var inte på topp, kallt, blåsigt och mulet dessutom var fisket under all kritik. Inte ett enda napp av en större fisk, endast endel små-abborrar. Om det var pga att vi hade fel teknik eller fiskade i fel del av sjön vet jag inte riktigt men lite besvikna var vi iallafall.

När jag lyckats blöta ner mina fötter och vinden tilltagit så pass mycket att det var omöjligt(för mig som nybörjare) att kasta med flugan gav vi upp och begav oss hemåt för ett besök i fiskeaffären. Där blev personalen mycket förvånade av att vi försökt fiska regnbåge i tegelbruksdammen eftersom ryckte sa att där inte planterats in fisk på ett bra tag(1-2år!). Får det verkligen gå till så? Att fiska i ett P&T vatten måste ju innebära ett visst "put" för att göra det befogat med ett fiskekort för 100kr/dag. Nu var det som sagt ryktet som sa så, någon som vet hur vattnet sköts?

Jaja, man fick ju vara ute en hel dag och humöret var ganska högt under själva fisketuren trots dåligt väder och fiske...

Bifogar en bild på dagen "största" abborre och jag har dessutom knåpat ihop min första film. Inspelningarna gjordes med en canon IXUS 400 och det hela redigerades under 30 minuter med windows movie maker. Resultatet blev väll varken sämre eller bättre än vad man kan förvänta sig av en "30 minuter första gången redigering". Jag tänkte inte lägga upp filmen här men om du är intresserad av att se den går den att ladda från dc++ på fiskehubben vesslan.myftp.org, jag heter där [Labs2]Speed och filmen heter tegelbruket och ses med windows media player.

Tight lines!
        Bifogade filer

Kommentera

ser ut som om du har köpt ett pool 12 startkit.. ? Det gör ju inget om det finns lite fisk i sjön när man är nybörjare...
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ursprungligen postat av linu_z
            ser ut som om du har köpt ett pool 12 startkit.. ? Det gör ju inget om det finns lite fisk i sjön när man är nybörjare...
            Nej det är min kompis som har pool 12, själv har jag ett litet hop-plock av mitt egna scierraspö och en kompis rulle. Skulle ju testa Bebest tips med sjunkande lina och flytande fluga men på spolen med sjunklina var lina påspolad på fel håll!! Tydligen påspolad i affären...hehe.

Kollade faktiskt på en sån Okuma airframe som några här rekomenderade till P&T fiske igår. Priset: 300kr för rulle och 100kr/extraspole...blir nog en sån!

Tight lines!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
            6 svar
            2 105 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman