HÖ-rapporter, tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ-rapporter, tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kul, grattis till intressant fiske, var tvungen att bryta och pipa hem själv. Lite avis på att kunna gå riktigt nära grynnor utan att behöva drömma mardrömmar om gelcoatflisor... Fiskar du mycket i de trakterna? Har själv hemmahamn nära men har just börjat fiska där.

Kommentera

Datum: 7/11
      Startpunkt: 14.00 - 16.30, Gålö
      Vattentemp: ca 7
      Beten: Ludde nr 3 (svart/röd), Kutlingen 27 g blå/silver krok med rött garn, Häxan svart/lysgul.
      Kommentar: Inte ett liv!

När man står där och vevar funderar man ju en hel del över hur man ska få de rackarna att hugga. Jag har ju mina teorier kring betesval, inspinning och djup. Teorier som ju bevisligen inte är särskilt bra :-) Därför tänkte jag berätta lite hur jag tänkte under fisket vid Gålö i söndags, och skulle uppskatta om ni andra kommenterar. Hade ni gjort annorlunda? Hur? Vad är era teorier kring hur man lurar havets silver?

Alltså i söndags, börjar fiska vid 14. Det är alldeles för lugnt på vattnet, frånlandsvind på ca 3-4 m/sek. Börjar med en Ludde svart/röd. Den får sjunka ganska mycket innan jag tar hem den med mycket olika hastighet blandat med stopp. Ludden är så aktiv i sig själv att det mest är hastigheten jag varierar medans jag håller spöet ganska still.

Framåt skymningen byter jag till en Kutling 27g blå/silver. Den fiskar jag lite grundare. Teorin är att HÖ skulle börja jaga mer i ytvattnet när skymningen börjar. Det sägs ju vara en skymningsaktiv fisk. Kutlingen spinner jag hem likadant som Ludden fast jag jobbar mycket mer med spötoppen för att få mer varierad gång.

Häxan i svart/lysgult kommer på efter skymning. Min teori var att den skulle ge en bra kontrast mot himlen nu när det blivit rejält mörkt. Fiskas precis i ytvattnet hela vägen in. Tänker mig att det är där i ytan man får absolut bästa siluetten. Spinns in på samma sätt som Kutlingen.

Hade ni andra som sagt fiskat på något annat sätt? Kan inte låta bli att fundera på sånt här när jag står där och vevar så därför tänkte jag det var lika bra att ställa frågan.

Naturligtvis är Teori nr 1 att befinna sig där fisken finns, men det tror jag faktiskt jag gjorde. Gålö är erkänt bra och under helgen landades 26 öringar i vattnet kring där under Gålö Cup. Visserligen med trolling men det bevisar ju att det fanns fisk i vattnet. Detta måste ju betyda att jag gör fel! Men vad är felet? HJÄLP!!! Börjar bli smått tokig av alla bomturer.

Kommentera

Las: Jag har hemmahamn i Farstaviken, tack det var verkligen kanonfiske
        men trots dubbla fjäderringar och helt ny kemvässad krok lirkade dom sig loss,
        men men sånt är öringsfisket. På senhösten fiskar jag en heldel runt baggen,
        Vår och tidig höst blir det längre ut i skärgården. Grattis själv till kul fiske.

Christoffer: min erfarenhet säger mig att betesval inte är så viktigt men däremot tekniken ibland långsam ibland snabbinvevning och varierande tid vid vevstopp. Mycket eller lite vind vete tusan om det har betydelse.

Kommentera

Silver; då har vi skutorna i samma vik. Fiskar ungefär som du, håller mig normalt längre ut/söderöver/norröver men nu börjar ju dagarna bli så korta att det är synd att bränna dagsljus på transport... Kanske kul ta en gemensam tur någongång framöver, alltid sparar man lite bränsle och kan dra alla gamla fiskelögner för nya öron

Christofer; har för liten erfarenhet för att kunna säga något klokt, har gjort som du ungeför, och nött samt varierat allt som varieras kan. Ibland finns dom där, målet nästa säsong är att bli bättre på att förutse var dom är, och när

Kommentera

Las: Jasså är du oxå med i GBK?
            Javisst det vore kul att åka tillsammans vid tillfälle.

Kommentera

Silver; Nope, ligger på andra sidan. Du kan väl droppa mig ett mail på

lasse.dilschmann"snabel-a"bredband.com så lämnar vi tråden ren för magnifika öringstips?

Kommentera

Ursprungligen postat av Christofer
                Datum: 7/11
                Startpunkt: 14.00 - 16.30, Gålö
                Vattentemp: ca 7
                Beten: Ludde nr 3 (svart/röd), Kutlingen 27 g blå/silver krok med rött garn, Häxan svart/lysgul.
                Kommentar: Inte ett liv!

När man står där och vevar funderar man ju en hel del över hur man ska få de rackarna att hugga. Jag har ju mina teorier kring betesval, inspinning och djup. Teorier som ju bevisligen inte är särskilt bra :-) Därför tänkte jag berätta lite hur jag tänkte under fisket vid Gålö i söndags, och skulle uppskatta om ni andra kommenterar. Hade ni gjort annorlunda? Hur? Vad är era teorier kring hur man lurar havets silver?

Alltså i söndags, börjar fiska vid 14. Det är alldeles för lugnt på vattnet, frånlandsvind på ca 3-4 m/sek. Börjar med en Ludde svart/röd. Den får sjunka ganska mycket innan jag tar hem den med mycket olika hastighet blandat med stopp. Ludden är så aktiv i sig själv att det mest är hastigheten jag varierar medans jag håller spöet ganska still.

Framåt skymningen byter jag till en Kutling 27g blå/silver. Den fiskar jag lite grundare. Teorin är att HÖ skulle börja jaga mer i ytvattnet när skymningen börjar. Det sägs ju vara en skymningsaktiv fisk. Kutlingen spinner jag hem likadant som Ludden fast jag jobbar mycket mer med spötoppen för att få mer varierad gång.

Häxan i svart/lysgult kommer på efter skymning. Min teori var att den skulle ge en bra kontrast mot himlen nu när det blivit rejält mörkt. Fiskas precis i ytvattnet hela vägen in. Tänker mig att det är där i ytan man får absolut bästa siluetten. Spinns in på samma sätt som Kutlingen.

Hade ni andra som sagt fiskat på något annat sätt? Kan inte låta bli att fundera på sånt här när jag står där och vevar så därför tänkte jag det var lika bra att ställa frågan.

Naturligtvis är Teori nr 1 att befinna sig där fisken finns, men det tror jag faktiskt jag gjorde. Gålö är erkänt bra och under helgen landades 26 öringar i vattnet kring där under Gålö Cup. Visserligen med trolling men det bevisar ju att det fanns fisk i vattnet. Detta måste ju betyda att jag gör fel! Men vad är felet? HJÄLP!!! Börjar bli smått tokig av alla bomturer.
                Nu är jag ingen expert i området. Som jag ser det är det inget fel på din spinnteknik. Det gäller att fiska där fisken finns. Eftersom du skrev att det var frånlandsvind förmodar jag att du fiskade på södra sidan av Gålö (Oxnö). Jag skulle lägga krut på att fiska på norra sidan, dvs där vinden ligger på. Även på västra och östra sidorna kan vara bra, där det var sidvind. I helgen hittade vi havsöringen där vinden låg på.

Kommentera

Gålö Öring Cup 2004
                  Tidig Lördag morgon 6/11 -04

Verkade som om det eventuellt skulle kunna bli en givande dag. Lämnar Skälåker och sticker mot Oxnö, när vi ligger i höjd med Långgarn är det något som händer. Motorn börja låta som en gammal Bolinder Munktelltraktor. Snabbt som f-n av med gasen och upp med tilten för att se om det går att se vad som hände. Allt ser helt ok ut, jag och mina fiskekamrater tittar på varandra och undrar alla vad det var som vi körde på. Provar att starta upp igen men det låter som en taskigt inställd konservfabrik. Börjar ringa runt efter hjälp men ingen telefon på i någon båt. Efter en kvart kommer äntligen ett team i närheten och ser när vi vinkar. Det är Team Bråvik, stort tack till dem, som dyker upp och kan bogsera in oss till Morarna där båten får ligga över natt. Dagen efter drar vi upp skrotet på trailern och kan ta en närmare titt. Med växel ilagd kan man för hand dra runt propellern med ett mycket vackert skorrande och skramlande som resultat. Verkar som om det får inköpas ett nytt växelhus innan vårsäsongen går igång. På detta ej planerade sätt tog årets HÖ-säsong slut. I stället för att ta emot lite sköna pris den kvällen blev det lite oplanerad kvalitetstid med familjen och lite istället.

Micke
                  Team Tres Hombres

Kommentera

Ursprungligen postat av mr_excalibur
                    Jag ser att de flesta verkar använda kustdrag. Själv använder jag uteslutande wobbler (som ofta måste blyas för att gå att kasta långt med). Bomber 15a "fegisen" (med Gamakatsukrok) har fungerat bäst för mig medan Yo-zuri och Conrad verkar vara fel modell för HÖ (x antal timmar nedlagt). Resultat? 40-50 på 3 år.
                    Gillar du wobbler, prova även Bomber 16A i samma färger, fått många fina på den under åren, även småttingar, säkert
                    Den som undrar över följare, driv försiktigt förbi och lägg er i läge igen släng på litet skeddrag har fungerat många gånger trots att fisken redan vänt inne vid båten bara man inte skrämmer den
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                      Gillar du wobbler, prova även Bomber 16A i samma färger, fått många fina på den under åren, även småttingar, säkert
                      Den som undrar över följare, driv försiktigt förbi och lägg er i läge igen släng på litet skeddrag har fungerat många gånger trots att fisken redan vänt inne vid båten bara man inte skrämmer den
                      Kanske lite offtopic:

Men hur blyar du dem? Jag har försökt med sänke på tafen/framför men vobblerna får en skum gång..

/
                      Wild

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 101 visningar
                      0 gillar