HÖ-rapporter, tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ-rapporter, tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

JULÖRINGEN krokad i mellersta STH City

datum: 2004-12-23
    plats: Stockholm / Djurgården
    vikt: 3 kg blanking
    längd: 70 cm
    c&r: nej
    bete: vicky

Övrigt:
    Julöringen fångad av Kenneth i trekroken sth. Högg på en silver/svart Vicky. 1 timme efter tappade simpan en fin öring. Story & bilder finns att tillgå på http://trekroken.mine.nu

mvh Simpan.

Kommentera

Tid :2005-01-02
      Plats : Vi utgick från Muskö
      Temp: 2 grader

3 Landade och 1 tappad. En godkännd på 1,5kg och två på knappt kilot som fick gå tillbaks. Öringarna togs på häxan och ludde i orange/svart.

Det blåste SATAN; vågorna var sjukt stora. En sträcka som normalt tar ca 10 minuter att åka tog 90 minuter. Vågorna var när det var som värst upp imot 2 meter.

Första fisketuren på nästan 2 månader för mig. Fick mitt andra barn för några veckor sen, så man har legat lite lågt med fisket. Har varit hårt att sitta hemma när polarna ringer in fiskerapporter.

Grymt skönt att komma ut, och sen gör det ingenting att det blev lite fisk också .

Kommentera

Cityfiske runt strömsborg. Mest för att stilla fiskeabstinensen...
        Inte en käning

Kommentera

3/1 - 05

Första turen för året. Blåsigt och regnigt på morgonen men riktigt fint väder på eftermiddagen. Fiskade fluga från flyttringen. Resultat blev fem hug. Varav två kunde landas. 4,5 och 3,9. Tillblänkta besor. Alla fiskar tog på B3 bonker.

Kommentera

Skrev fel datum menade 2/1. lördags alltså

Kommentera

Liten rapport från julens fiske:

26/12
              Ingarö
              Efter någon timmes fiskande har jag fast fisk. En stark en som står och stångar vid botten ett tag innan den kommer till ytan. Rullar runt och hoppar ett par gånger, långsamt kommer den närmare land. Nu kan jag definitivt konstatera att det är en vacker havsöring som sitter på. 3 meter från land är den uppe och rullar i ytan igen och jag ser att den har huggit på upphängarflugan, sen går den ner mot botten igen. Spjärnar emot väldigt och plong kommer draget flygande upp på land och öringen rusar ut mot djupare vatten. FAAAAANN! När jag inspekterar draget sitter det ordentligt med gräs på dragets krokar, förmodligen har draget fastnat i botten medans fisken satt på upphängaren vilket gjorde att den kunde skaka sig loss.

Har redan funderat ut en ny lösning för upphängaren så det INTE ska hända igen!!

1/1
              Nyköpingsån, premiären.
              Börjar bra med flera följen och hugg för både mig och fiskekompisen. Ser ett par andra i ån som landar fisk, ett par små och en riktigt fin fisk. Samtliga får gå tillbaka. Sen blir det några resultatlösa timmar innan kompisen landar en ganska liten havsöring. Sedan följer ytterligare resultatlösa timmar för oss men vi ser flera som får öring, både på spinn och fluga. Enligt Nyköpingsåns hemsida landas 17 öringar under dagen med en snittvikt på tre kilo och topp kring fem. Känns surt att åka hem tomhänt och jag undrar var de 17 st blev tagna, jag såg bara en fisk på land som var stor nog för att bry sig om att väga.

På lördag ska jag påt igen, men nu ska jag se om inte huvudstadens city vatten kan hålla en eller annan blänkare... nån som känner för att dela med sig av bra platser att stå på får mer än gärna höra av sig :-) här eller i PM....

Kommentera

Ursprungligen postat av Christofer
                Liten rapport från julens fiske:

26/12
                Ingarö
                Efter någon timmes fiskande har jag fast fisk. En stark en som står och stångar vid botten ett tag innan den kommer till ytan. Rullar runt och hoppar ett par gånger, långsamt kommer den närmare land. Nu kan jag definitivt konstatera att det är en vacker havsöring som sitter på. 3 meter från land är den uppe och rullar i ytan igen och jag ser att den har huggit på upphängarflugan, sen går den ner mot botten igen. Spjärnar emot väldigt och plong kommer draget flygande upp på land och öringen rusar ut mot djupare vatten. FAAAAANN! När jag inspekterar draget sitter det ordentligt med gräs på dragets krokar, förmodligen har draget fastnat i botten medans fisken satt på upphängaren vilket gjorde att den kunde skaka sig loss.

Har redan funderat ut en ny lösning för upphängaren så det INTE ska hända igen!!
                Vid fiske med upphängarfluga gäller det att akta sig för bottennapp på grunt vatten, antingen fastnar flugan eller draget vid nån sten eller tångbuske. Följande länk har du ett glidtackel som är en smart lösning till problemet.

Skitfiske!

Kommentera

Tack för tipset Zonker.

Faktum är att det är precis det tacklet jag nu har byggt iordning några stycken av med stöd i Nils Vestergaards bok "Kustfiske". Funktionen verkar bra, tyvärr sitter det jag först tillverkade tillsammans med min favoritfluga nu på botten av Nyköpingsån sen nyårsdagens fiske!!! Men men, jag har fler. Ska bli spännande att se hur det går nästa gång en fisk hugger på flugan.

Kommentera

STH City fångst

Här kommer Jul & Nyårs rapporten från Trekroken STH

Datum: 30/12
                    Plats: Djurgården Stockholm
                    Starttid: 08:00 - 16:00
                    Väder: Storm - regn +-0grader
                    Fångst: Blanking på 1.8
                    Bete: Mete med nors

Övrigt: Tokjobbigt väder & fiska i.

Datum: 31/12
                    Plats: Djurgården / skeppsholmen
                    Väder: Soligt -1
                    Fångst: Bom
                    Bete: Mete med nors / spinn

Datum: 2/1
                    Plats: Blandade ställen i Stockholm City
                    Väder: Mulet
                    Fångst: Bom

Datum: 4/1
                    Plats: Skeppsholmen & andra blandade ställen i STH City
                    Starttid: 07:00 - 16:00
                    Väder: Sol, -3
                    Fångst: Öring på 1,5, Lax på 1,5

Övrigt: ett 10:tal tappade fiskar. Mycke beroende på att småfisken var på hugget med sina små mörtmunnar.

Flera bilder kommer snart att tas & läggas upp på trekrokens hemsida. För tillfället så är 1 av 2 kameror helt kaputt.

/ Simpan på http://trekroken.mine.nu

Kommentera

Simpan, en liten fråga: Kör ni med levande eller död betesfisk? Var/hur får ni tag på den?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman