regnbågslaxar i mängder har rymt från fiskodling! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

regnbågslaxar i mängder har rymt från fiskodling!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • regnbågslaxar i mängder har rymt från fiskodling!

    Det har tydligen rymt en jävla massa regnbågslaxar från fiskeodlingen i storuman, själv far man dit i morgon för att dra in storfångsten!
    är det någon fler som skall dit?

    här har ni reportage ifrån händelsen: http://svt.se/nyheter/regionalt/vast...ratals-fiskare

  • #2
    jag ska inte dit, var på fiskepremiären i hamtjärn, pengsjö och fiskade regnbågslax igår

    endast en stor

    Kommentera


    • #3
      Finns ingen regnbågslax.... möjligtvis öring.
      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

      Kommentera


      • #4
        Ja vad är regnbågslax egentligen? Antingen är det en lax eller regnbåge, min veterligen finns det inga hybrider mellan lax och regnbåge?
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

        Kommentera


        • #5
          Senaste rönet är faktiskt att regnbågen är en laxfisk och inte en öring.

          Kommentera


          • #6
            Den heter regnbågsöring. Regnbågslax kallas den i affärer för att lura okunninga konsumenter. För en som inte vet låter det ju lite "finare" med lax. Tror dom skulle kunna lura x-antal människor med sutarlaxfilé me..
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

            Kommentera


            • #7
              Ja jag vet många som säger regnbågslax och tror att den odlade skräpfisken är något fint i kyldisken. På engelska är väl dess namn Rainbow trout och inte Rainbow salomon.
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                Den heter regnbågsöring. Regnbågslax kallas den i affärer för att lura okunninga konsumenter. För en som inte vet låter det ju lite "finare" med lax. Tror dom skulle kunna lura x-antal människor med sutarlaxfilé me..
                Även om den kallas regnbågsöring så tillhör den laxsläktet...


                "För några år sedan beslutade några vetenskapsmän att regnbågar inte är öringar trots allt. Fisken ser ut som en öring och beter sig som en sådan. Den äter som en öring och den tycker om flugor som en öring. På grund av dessa kännetecken, beslutade de engelsmän som gav oss kunskapen om insjööringen, att kalla regnbågen för öring. Närhelst engelsmännen kom till ett nytt land, gav de de lokala sporterna och fiskarna namn efter liknande djur hemma i gamla England. Jag har alltid levt i tron att regnbågen faktiskt var en öring. Nu när den har klassats om som en mindre kusin till familjen atlantlax, har jag upptäckt att min fiskeentusiasm avtagit.- Peter Kaminsky"
                Senast ändrad av Lozz; 2012-06-03, 13:09.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                  Även om den kallas regnbågsöring så tillhör den laxsläktet...


                  "För några år sedan beslutade några vetenskapsmän att regnbågar inte är öringar trots allt. Fisken ser ut som en öring och beter sig som en sådan. Den äter som en öring och den tycker om flugor som en öring. På grund av dessa kännetecken, beslutade de engelsmän som gav oss kunskapen om insjööringen, att kalla regnbågen för öring. Närhelst engelsmännen kom till ett nytt land, gav de de lokala sporterna och fiskarna namn efter liknande djur hemma i gamla England. Jag har alltid levt i tron att regnbågen faktiskt var en öring. Nu när den har klassats om som en mindre kusin till familjen atlantlax, har jag upptäckt att min fiskeentusiasm avtagit.- Peter Kaminsky"
                  Eller så kallar man den bara regnbåge... Ska man kalla öringen för öringslax? Karpfamiljens alla "släktingar" då, mörtkarp? Sutarkarp, rudakarp? Nja, det låter bara knasigt med -lax eller -öring i slutet på regnbåge.

                  Kommentera


                  • #10
                    Helt rätt Lozz.. Oncorhynchus mykiss
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 641 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                    60 svar
                    12 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Honk
                    av Honk
                     
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    15 svar
                    1 423 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                    13 svar
                    1 339 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg lakefryken  
                    Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                    1 svar
                    218 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X