PB gös på OK/Q8 barnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PB gös på OK/Q8 barnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• PB gös på OK/Q8 barnspö

Som överskriften lyder.......mtrl är tydligen inte allt. Farsan kom viftandes med ett spö för ngt år sedan. Tänkte, ja ja, vi kanske får besök med mindre barn som vill fiska. Hittade spöet för ngn vecka sedan å tänkta att det skulle kunna funka till strömmingsfiske. Funkade galant, 30kg drogs upp förra helgen. Har även gått å klurat lite på vertikalfiske/pelagiskt. Men prylbög som jag är samt ekonomin inte varit på topp sista tiden pga nyinköpt, ny, Suzuki 40hk båtmotor så har jag dragit ut på införskaffandet av ny utrustning. Men så kom jag på att jag kanske kunde använda mitt "barnspö". Längden är ju prefekt samt känslan i spöet är förvånansvärt skönt. Testade först med en gammal nylonlina.......men tappade ett antal pga svikten i linan. Tog båten tbx hem å bytte till en ny flätlina som jag hade liggande hemma. Observera att linan är ca dubbelt så dyr jämfört med spöet å rullen

Körde ut igen å hittade ett, som jag tyckte, ganska ordinärt fiskeko vid botten på ca 10m. Riktade upp båten och skickade ner jiggen. Linan som var ny i kombination med att rullen ÄR det sämsta jag någonsin användt...gjorde att jag fick hjälpa till för att få ut linan ur rullen. En grov känsla av kalabalik infann sig, när båten drev iväg lite å jag försökte rätta till detta samtidigt som jag matade ut linan med båda händerna. Jag trodde att allt var kört då fiskekot försvann så jag började veva upp linan. Trodde jag hade fastnat i botten med spöet rörde sig.....MOTHUGG! Döm om min förvåning när fisken satt kvar samt kändes stor. Hade ingen håv så jag fick gräva upp den ur vattnet med händerna. Vågen visade 5,08KG Nytt PB!!

Som sagt, materialet är tydligen inte allt. Hela min värd har just nu rasat
    Click image for larger version

Name:	abumatic colt.jpg
Views:	1
Size:	761,0 KB
ID:	1810842Click image for larger version

Name:	Gös 5,08kg.jpg
Views:	1
Size:	1 002,5 KB
ID:	1810843
    Senast ändrad av sold; 2012-05-30, 17:59.

Snyggt jobbat! Fångade en havsöring på 4,85kg på ett 6 fots glasfiberspö med antik abumatic när jag fiskade med en nybörjare och jag skulle kastinstruera för honom med hans spö

Har fått flera gösar på 5,6kg men den första jag fick tog jag på ett 5 fots fladenspö med 0,45 nylon när jag skulle instruera trolling för en kompis

Kul med annorlunda fångster ibland!

Kommentera

Nej sluta nu.

Man kan bara ta Gös på en rulle för minst 1500 kr. Spö för minst 1000 kr. Lina för 500 kr. Båt, trollingmotor, ekolod, Ankare i guld.

Förstör nu inte våra illusioner.

Kommentera

Keep it simple

Kommentera

Fick en gädda på mellan 8-12kg på mitt extra spö 100kr på rusta. sen att jag aldrig fick upp den i båten är ju en annan sak, inget jag klandrar spöet och rullen för

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
          6 svar
          2 110 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman