Som överskriften lyder.......mtrl är tydligen inte allt. Farsan kom viftandes med ett spö för ngt år sedan. Tänkte, ja ja, vi kanske får besök med mindre barn som vill fiska. Hittade spöet för ngn vecka sedan å tänkta att det skulle kunna funka till strömmingsfiske. Funkade galant, 30kg drogs upp förra helgen. Har även gått å klurat lite på vertikalfiske/pelagiskt. Men prylbög som jag är samt ekonomin inte varit på topp sista tiden pga nyinköpt, ny, Suzuki 40hk båtmotor så har jag dragit ut på införskaffandet av ny utrustning. Men så kom jag på att jag kanske kunde använda mitt "barnspö". Längden är ju prefekt samt känslan i spöet är förvånansvärt skönt. Testade först med en gammal nylonlina.......men tappade ett antal pga svikten i linan. Tog båten tbx hem å bytte till en ny flätlina som jag hade liggande hemma. Observera att linan är ca dubbelt så dyr jämfört med spöet å rullen
Körde ut igen å hittade ett, som jag tyckte, ganska ordinärt fiskeko vid botten på ca 10m. Riktade upp båten och skickade ner jiggen. Linan som var ny i kombination med att rullen ÄR det sämsta jag någonsin användt...gjorde att jag fick hjälpa till för att få ut linan ur rullen. En grov känsla av kalabalik infann sig, när båten drev iväg lite å jag försökte rätta till detta samtidigt som jag matade ut linan med båda händerna. Jag trodde att allt var kört då fiskekot försvann så jag började veva upp linan. Trodde jag hade fastnat i botten med spöet rörde sig.....MOTHUGG! Döm om min förvåning när fisken satt kvar samt kändes stor. Hade ingen håv så jag fick gräva upp den ur vattnet med händerna. Vågen visade 5,08KG Nytt PB!!
Som sagt, materialet är tydligen inte allt. Hela min värd har just nu rasat
Körde ut igen å hittade ett, som jag tyckte, ganska ordinärt fiskeko vid botten på ca 10m. Riktade upp båten och skickade ner jiggen. Linan som var ny i kombination med att rullen ÄR det sämsta jag någonsin användt...gjorde att jag fick hjälpa till för att få ut linan ur rullen. En grov känsla av kalabalik infann sig, när båten drev iväg lite å jag försökte rätta till detta samtidigt som jag matade ut linan med båda händerna. Jag trodde att allt var kört då fiskekot försvann så jag började veva upp linan. Trodde jag hade fastnat i botten med spöet rörde sig.....MOTHUGG! Döm om min förvåning när fisken satt kvar samt kändes stor. Hade ingen håv så jag fick gräva upp den ur vattnet med händerna. Vågen visade 5,08KG Nytt PB!!
Som sagt, materialet är tydligen inte allt. Hela min värd har just nu rasat
Kommentera