Mitt livs första gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt livs första gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Beror på bete skulle jag säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
      Med lite tur kan man få vad som helst på vad som helst. (lätt överdrivet, but you get the point)
      Gädda på majs, regnbåge på cigarettfimp, cykel på bottenmete etc. Alltid kul, men det är fortfarande ingen prestation. Prestation är t.ex. att sikta in sig på en specifik fiskart, lära sig allt man kan om arten och dess beteende och när, var, hur man fångar dem, och sen bli bäst på det. Det kan vara den resan Martin är inne på, och jag kan glädjas med honom.
      Ps: En gös på 3,8 kg är bara snäppet över det vi i folkfiskemun kallar "medelgösta". Formuleringen "stor gös" börjar man väl använda när de närmar sig 6 kg och uppåt.
      he,he...snacka om stor kostym..."stor gös" kan vara så mycket...3-4 kilo för en del och för oss som riktar fisket mot just gös
      med lite storlek ,och i viss mån lyckats, så är det lätt att bli fartblind så att säga...låt folk kalla det för det dom tycker att det är bara,utan att klanka ned på dom...tycker en del att en 3,5 kilosgös är stor, så är det ju det för dom,dom har inte missuppfattat saken...snarare är det väl så att vi som lagt ribban bra mycket högre kanske skall ta en funderare på om det
      inte är vi som missuppfattat det hela...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
        Beror på bete skulle jag säga.
        Där håller jag inte med dig, vid trolling tar gädda och gös i stort sett samma beten...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Well, I stand by my claim! En liten gös är en liten gös, en stor gös är en stor gös, och en "medelgösta" är en "medelgösta". Inga konstigheter. Sen kan man ju fläta in personliga värderingar. Har man bara fått gösar i John Silver-size, så kan ju en kilobit upplevas som jättestor. Men hur man än vrider och vänder på det, så är det fortfarande en liten gös, om man lägger den på en måttstock som spänner från den minsta fångade gösen till den största (i Sverige)

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          he,he...snacka om stor kostym..."stor gös" kan vara så mycket...3-4 kilo för en del och för oss som riktar fisket mot just gös
          med lite storlek ,och i viss mån lyckats, så är det lätt att bli fartblind så att säga...låt folk kalla det för det dom tycker att det är bara,utan att klanka ned på dom...tycker en del att en 3,5 kilosgös är stor, så är det ju det för dom,dom har inte missuppfattat saken...snarare är det väl så att vi som lagt ribban bra mycket högre kanske skall ta en funderare på om det
          inte är vi som missuppfattat det hela...
          Senast ändrad av elfving73; 2012-05-23, 15:21.
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Respektera gällande fiskeregler
          -Ha kul!

Kommentera

Vad som är stor gös är väl dels mycket preferenser hos fiskaren och dels medelstorleken på gös i vattnet man fiskar, vi är ju inte alla som är bortskämda med sjöar där det tas monstergösar titt som tätt. Sen rent statistiskt för Sverige som helhet eller mot världen kan man säker räkna fram vad som är en medelgösta och storgösta
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              Där håller jag inte med dig, vid trolling tar gädda och gös i stort sett samma beten...
              Ja det är sant, då kanske jag börja säga att jag trollar efter gädda OCH gös när jag slänger på mina gummibeten på 35 cm och wobblers på 20 cm+. Två flugor i en smäll!

Kommentera

Ja det är sant, då kanske jag börja säga att jag trollar efter gädda OCH gös när jag slänger på mina gummibeten på 35 cm och wobblers på 20 cm+. Två flugor i en smäll!
                Gösar tar stora wobblers, du skulle bli förvånad om du visste hur glupska de är. Det som skiljer gädd och gös-trolling är ofta trollingfarten, inte wobblerna. Fick själv fina bonusgösar när jag bonnatrolla som ung och det högg då gösar bra ofta fast jag inriktade mig på storgäddorna. Får du inte fler gösar än 2 som bifångst ett år beror det antingen på dig eller vattnet, men att utifrån det säga att det är lätt att fånga gös är att ta det hela lite långt
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

inte konstigt att du inte får nån större gös om du använder så små beten...

Kommentera

beror nog på vattnet - visste inte ens att det simmade runt gösar i pölen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 113 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman