hjälp min nya ambasadur funkar ej!! argh!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp min nya ambasadur funkar ej!! argh!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kenta G :
    Vet inte vad det är för rulle han köpt .. det jag menar är att kvaliten på rullen avgörs väll inte i vilken butik du köpt den eller om den ingår i ett set .
    Gösfiske i alsen har varit helt värdelöst för mig iår. = 0 gösar, till och med min lillsyrra har fått fler gösar än mig iår, 4-5 st mellan 1-3 kg (iofs inte så svårt att slå min nolla), hmm
    Största gösen jag sett iår tog en kompis . den vägde ca 5 kilo.
    Tävlingen har jag ingen koll på . sket i att vara med då jag inte äns lyckats lura en gös på kroken iår. O resultatet vill jag inte veta hehe (hoppas de inte fick nån , då inte bara jag misslyckas)

Kommentera

SpYke: OK.
      Förstod vad du menade ang. var man köper sin utrustning.
      Trodde alsen var giftig. En 5-panners är ju inte fy skam.

Haru testat RedFin. djupdykare. Cotton Cordell heter fabrikatet. Brukar funka bra på gös i dom flesta vatten. Framförallt då fisken står på 4-6 meter.
      Prova den med blå rygg, eller crome med blå rygg. Trolla i 1,0- 1,3 knop.
      Kenta

Kommentera

Har inte testat redfin . får skaffa mig en om jag hittar nån i affären . Fiskar mest med rapala orginal 18 blå/vit som hissas ner på olika djup . De har alltid funkat tidigare , men inte iår :/

Kommentera

Hmm... Aningen off topic... Ni kanske kan ta det där via PM i stället?
          Vill ha båt!

Kommentera

Ursprungligen postat av SpYke
            funderar på vad det är för skillnad på att köpa en lös C3´a på tex lundgrens eller att den ingår i ett set från berras ? har berras bara andrahandssoterings grejor ?
            kan bara säga en sak till, om jag nyss köpt en sak som inte funkar som den ska så vänder jag mig i första han till stället jag köpte den på o inte en sk expert .
            Åter till tråden . hoppas det löser sig på bästa sätt med rullen.

som du säkert läste i mitt inlägg så står det "men det skulle inte vara riktigt rättvist", vilket för den observanta läsaren innebär att jag är lite syrlig mot berras. det är väl självklart att det inte spelar ngn roll var man köper produkten. men inte kränger väl berras ut ett set under rean, som betsår av topprodukter. om det är det setet jag tror så innehåller det dels en PGS, vilket enligt många kunninga är en skämtrulle. detta tillsammans med ett sthlmjerk, som fått mycket stryk av många som testat det. två riktigt keffa produkter som inte säljs särskilt bra var för sig, sätter man ihop i ett set som man kränger till fattiga undomar eller okunniga nybörjare. detta är GIVETVIS inte bara ngt som berras sysslar med. i ett tidigar inlägg så har jag beskrivit mina upplevelser av berras, vilka inte varit så positiva. pallrar man sig däremot ner till lundgrens och snackar med någon som PA, så får man bra, personliga råd från någon som verkligen vill och kan. det finns många dåliga krängare och några bra, och priset för bra och personlig service och ett enormt kunnande, är kanske ett par hundralappar. men det kan det vara värt. det är bara detta jag vill få fram, då jag alltid blir lika trött och ledsen när jag läser inlägg som sjörävens.
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

Kan bara säga att givetvis kolla man så rullen är okej, tar några varv på veven och kollar knarren samt frikopplar och kollar slirbromsen. Man vill ju inte att kunden skall få med sig ett måndagsex hem. Men alla fiskebutiker kanske inte tänker så?

//Markus
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Kan bara säga att givetvis kolla man så rullen är okej, tar några varv på veven och kollar knarren samt frikopplar och kollar slirbromsen. Man vill ju inte att kunden skall få med sig ett måndagsex hem. Men alla fiskebutiker kanske inte tänker så?

//Markus

...exakt!!!
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Det är ju normalt så att slirbromsen på en ny ruller inte är åtdragen. Detta för att man från tillverkarens sida ska vara säker på att bromsen s komponenter skall tröttas eller fastna.

Att slirbromsen inte är åtdragen märker man senast när man försöker spola på linan. Slirbromsen regleras med ett stjärnformat reglage som sitter under veven på samma axel som veven. Vrid stjärnan åt samma håll som du vevar och slirförmågan minskar = ökad bromsverkan. Det innebär att du kan veva in linan på spolen.

När du lägger på linan första gången. Dra bromsen i botten och lägg på linan så hårt det går.

OBS! Har du skaffat dig en flätlina finns en risk att den inte fäster mot spolaxeln oavsett hur hårt du drar åt spolaxelknuten. Detta problem kommer man lättast runt genom att ta en vanlig men stark nylonlina och fäster innerst och sedan skarvar flätlinan i den med hjälp av en t.ex grinnerknut. Hur man gör bra knutar brukar finnas illusterade på linans förpackning.

Hoppas det klarnar.

PS: Skulle det inte gå att dra bromsen i botten, så ge dig genast till Berras och dra expediten, som inte kollade rullen, i botten!
                  REA och mycket folk i butiken är en förklaring men ingen ursäkt, så ett sånt svar behöver du inte acceptera så där rakt av. Egentligen borde du få något gottgörande som good will. En enkel jerktafs kanske?
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Just buy Shimano!!! you save money in the long run!!!
                    I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Shimano. Shimano? Shimano! Were did I hear that word? Shimano? I've heard it somewhere I think but when and in what context? Shimano? She mano?? Shit-man-oh?! Never mind I have my Swedish fishing reels!
                      Senast ändrad av BeBest; 2004-10-03, 07:47.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 101 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman