Näbbgädderapporter runt Skåne 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näbbgädderapporter runt Skåne 2012

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Näbbgädderapporter runt Skåne 2012

Nu är det snart dags för näbbgäddorna runt Skåne hoppas jag, fisket brukar ju vara en perfekt introduktion för barn och ointresserade flickvänner då det är fångstgaranti, men när ska jag bege mig ut? Tänkte att vi kunde följa näbbgäddans framfart i denna tråden.

Jag kommer i huvudsak att försöka i landön som ligger strax ovanför Åhus, men även Helsingborg kommer testas.

Någon som varit ute redan?
    Någon som ska ut?
    Var är näbbgäddans just nu?

Rapportera gärna i denna tråden!

Om du fiskar runt Helsingborg, kan du inte göra mig en tjänst och sätta nät mellan Helsingborg och Helsingör så vi slipper skiten här nere ????

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Om du fiskar runt Helsingborg, kan du inte göra mig en tjänst och sätta nät mellan Helsingborg och Helsingör så vi slipper skiten här nere ????
      jag har planer på o spänna upp ett nät där i mellan. hjälper du till?

Kommentera

jag har planer på o spänna upp ett nät där i mellan. hjälper du till?
        Jag ställer upp, tror du vi kan utnyttja färjan för att dra det?? då kan man ju fixa det på under 1 timma.

Kommentera

Jag ställer upp, tror du vi kan utnyttja färjan för att dra det?? då kan man ju fixa det på under 1 timma.
          absolut. och dessutom dricka öl undertiden

men för att återgå till frågan.. jag tror det kommer komma några näbbgädde rapporter inom det närmaste, men dom stora stimmen tar nog någon vecka till eftersom det varit kallt i vattet rätt länge i år. men innan månadsskiftet tror jag att dom har börjat dyka upp här. framförallt på västkusten av skåne

Kommentera

men innan månadsskiftet tror jag att dom har börjat dyka upp här
            Du har bra koll på dom, det är vad jag också tror, sista veckan i April brukar dom dyka upp i Malmö. sedan brukar vindarna spela en stor roll, men sorgligt nog verkar dom positiva för HD fiske,,, Får vi sedan västliga vindar så det blåser från Danmark när dom väl kommit hit så är invasionen ett faktum, då går dom på Svenska sidan av sundet.

Kommentera

Du har bra koll på dom, det är vad jag också tror, sista veckan i April brukar dom dyka upp i Malmö. sedan brukar vindarna spela en stor roll, men sorgligt nog verkar dom positiva för HD fiske,,, Får vi sedan västliga vindar så det blåser från Danmark när dom väl kommit hit så är invasionen ett faktum, då går dom på Svenska sidan av sundet.
              Hej!

Det är väll Sydvästlig vind som gäller för bästa resultat om Man är på Svenska sidan.

Ska upp till Halmstad när de kommer!

Någon som har någon bra plats? Brukar vara i hamnen i Halmstad och där brukar det vara fult med folk så man inte får plats nästan. Tacksam för tips omkring Halmstads området till Ängelholms området.

Kommentera

Jag tycker det funkar bäst om det blåser nordväst så man får in vatten i sundet från samma håll som dom kommer, blir det sedan väst/sydväst kommer dom mycket riktigt på den svenska sidan och ofta blir dom stående också i vänta på att vinden/strömmarna vänder, då kan det bli riktigt mycket fisk... mitt pb en sådan dag (räknad fisk, har förmodligen fått mer andra dagar men inte räknat) ligger mellan 95-100 på under 4 timmar med ett 60gr wiggler....

Kommentera

Jag tycker det funkar bäst om det blåser nordväst så man får in vatten i sundet från samma håll som dom kommer, blir det sedan väst/sydväst kommer dom mycket riktigt på den svenska sidan och ofta blir dom stående också i vänta på att vinden/strömmarna vänder, då kan det bli riktigt mycket fisk... mitt pb en sådan dag (räknad fisk, har förmodligen fått mer andra dagar men inte räknat) ligger mellan 95-100 på under 4 timmar med ett 60gr wiggler....
                  Jag har bara kört med mete efter horngädda.

Får prova Wiggler, men vilken färg är bäst på det draget?

Kommentera

Jag tycker blanka kullen drag är bäst,(mest lättkastat) annars finns det ju speciella horngädde drag, men ett vanligt wiggler silver eller ett blankt snaps funkar lika bra, dom flesta kör nog 28 gr drag på ön, men även 40 gr funkar fint, nämnde bara att jag hade wiggler 60 gr för det är ganska fel med den vikten till horngädda, jag hoppades den skulle gå för djupt men dom tog på varje kast så jag gav upp Öring och torsk och körde på dom utan att byta bete..

Den dagen jag nämnde med nära 100 st hade dom även den årliga horngädde tävlingen på Ön, vinnaren där hade 130-140 st på 4 timmar då insåg jag att det inte var lönt att tävla, jag hade aldrig hunnit få upp det antalet på så kort tid,

Tror dom ändrade reglerna på något sätt året efter för att slippa allt för mycket svineri....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 113 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman