Gädda krokad i stjärtfenan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda krokad i stjärtfenan!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda krokad i stjärtfenan!

I lördags var jag ute fiskade med barnen med båt. Det var rätt dött för min del, men inte för barnen som drog upp en massa löja. Så på hemvägen trollade jag. Fick napp som släppte. Rodde vidare. 10 minuter senare hugger det till rejält. Jag gör motryck några gånger, sedan får jag in lina ganska snabbt. Men mera motstånd väntade när Gäddan kom närmare. Till sist uppenbarar sig gäddan och den visade sig vara krokad i stjärtfenan, allra längst ut! Jag har ingen större vana av att ta upp gäddor så lite som jag hunnit med att fiska de senaste åren. Därför var huggkroken mitt förstaval. Fast hur får man på en huggkrok med fisken felvänd!? Jag nådde aldrig fisken, vågade inte dra upp stjärten för mkt. Till slut så lyfte jag väl upp lite för mkt och fisken blev kvitt kroken. Antagligen med en minnesvärd repa i stjärtfenan. Gäddan försvann inte omedelbart utan var vid ytan en stund, tills jag rodde till den och tafatt försökte få upp den med huggkroken - bums var den borta.

Skulle vara intressant att höra hur ni tror att Gäddan kunde bli krokad i stjärtfenan!?

Jag hade en rödvit flytande HI-Lo ca 15 cm lång på linan och gäddan tror jag vägde ca 4-5 kg.

Hade varit PB. Men inga sura miner här inte, var minnesvärt som tusan.
    /Thomas

Inte ovanligt..den kan vara och nosa, tveksam och vända. Har själv släpp tillbaks flera 100 klubbare krokade både i stjärt och ryggfenor...

Kommentera

Som Hemi sa så är det inte helt ovanligt, jag själv har dock aldrig varit med om det.

Ett tips är (om inte gäddan är alldeles för bred över nacken) att greppa gäddan över gällocken med ena handen. Då brukar man få ett stadigt och skonsamt grepp om gäddan.
      Senast ändrad av ljohan; 2004-09-14, 00:52.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

felkrokad

Ursprungligen postat av Kebne
        I lördags var jag ute fiskade med barnen med båt. Det var rätt dött för min del, men inte för barnen som drog upp en massa löja. Så på hemvägen trollade jag. Fick napp som släppte. Rodde vidare. 10 minuter senare hugger det till rejält. Jag gör motryck några gånger, sedan får jag in lina ganska snabbt. Men mera motstånd väntade när Gäddan kom närmare. Till sist uppenbarar sig gäddan och den visade sig vara krokad i stjärtfenan, allra längst ut! Jag har ingen större vana av att ta upp gäddor så lite som jag hunnit med att fiska de senaste åren. Därför var huggkroken mitt förstaval. Fast hur får man på en huggkrok med fisken felvänd!? Jag nådde aldrig fisken, vågade inte dra upp stjärten för mkt. Till slut så lyfte jag väl upp lite för mkt och fisken blev kvitt kroken. Antagligen med en minnesvärd repa i stjärtfenan. Gäddan försvann inte omedelbart utan var vid ytan en stund, tills jag rodde till den och tafatt försökte få upp den med huggkroken - bums var den borta.

Skulle vara intressant att höra hur ni tror att Gäddan kunde bli krokad i stjärtfenan!?

Jag hade en rödvit flytande HI-Lo ca 15 cm lång på linan och gäddan tror jag vägde ca 4-5 kg.

Hade varit PB. Men inga sura miner här inte, var minnesvärt som tusan.
        /Thomas

Felkrokade gäddor kan man få ibland, men på trolling är det inte så vanligt.
        Jag har fått flera felkrokade men det verkar vara vanligare på jerk...

/Buck

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
        6 svar
        2 112 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman