I lördags var jag ute fiskade med barnen med båt. Det var rätt dött för min del, men inte för barnen som drog upp en massa löja. Så på hemvägen trollade jag. Fick napp som släppte. Rodde vidare. 10 minuter senare hugger det till rejält. Jag gör motryck några gånger, sedan får jag in lina ganska snabbt. Men mera motstånd väntade när Gäddan kom närmare. Till sist uppenbarar sig gäddan och den visade sig vara krokad i stjärtfenan, allra längst ut! Jag har ingen större vana av att ta upp gäddor så lite som jag hunnit med att fiska de senaste åren. Därför var huggkroken mitt förstaval. Fast hur får man på en huggkrok med fisken felvänd!? Jag nådde aldrig fisken, vågade inte dra upp stjärten för mkt. Till slut så lyfte jag väl upp lite för mkt och fisken blev kvitt kroken. Antagligen med en minnesvärd repa i stjärtfenan. Gäddan försvann inte omedelbart utan var vid ytan en stund, tills jag rodde till den och tafatt försökte få upp den med huggkroken - bums var den borta.
Skulle vara intressant att höra hur ni tror att Gäddan kunde bli krokad i stjärtfenan!?
Jag hade en rödvit flytande HI-Lo ca 15 cm lång på linan och gäddan tror jag vägde ca 4-5 kg.
Hade varit PB. Men inga sura miner här inte, var minnesvärt som tusan.
/Thomas
Skulle vara intressant att höra hur ni tror att Gäddan kunde bli krokad i stjärtfenan!?
Jag hade en rödvit flytande HI-Lo ca 15 cm lång på linan och gäddan tror jag vägde ca 4-5 kg.
Hade varit PB. Men inga sura miner här inte, var minnesvärt som tusan.
/Thomas
Kommentera