Fiske campa i Göteborgs området? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske campa i Göteborgs området?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske campa i Göteborgs området?

Hejsan.
    Kan kort säga att jag är helt ny på ämnet "äventyra" men har ett väldigt stort intresse för det, suttit hela vintern och tittat omkring och behöver nu eran hjälp.

Eftersom fiske är min stora passion och jag vill utveckla detta till något mer äventyrligt så blir det 1-2 nätters runda till försommaren som test, innan det bär av till längre camping turer runt om i Sverige!

För att leka lite med fantasin och ge er en blick på vad för slags frilufts aktivitet jag söker så kan jag kort beskriva det med. (Söker plats i Göteborgs området)
    Vi blir 2 manliga personer i 20 års åldern, som först och främst vill ta oss ifrån civilationen..
    Rätt in i skogen mot en fin sjö hade varit super, men inte för långt..
    Att kunna vandra dit på en dag utan övernattning ska vara prio, men det ska ju inte vara för kort heller (säg allt mellan ½-2½ timmars vandring)..

Vi kommer att tälta så vore bra om det är lite tält vänligt för nyfikna amatörer.
    Överlevnaden under dessa dagarna kommer ske via så mycket natur som möjligt, men vi kommer givetvis packa ner lite reserv och nöd saker (mer om detta nedan).

Packning;
    Tält
    Sov-underlag
    Kniv ev. vertyg
    Vatten flaska
    Kast-spö
    Flint(är flint det svenska namnet med?)
    Kok-käl
    Kompass
    Tändare/stickor
    Plåster och dylikt
    x-liter vatten
    Något ombyte med kläder.

Detta blir ju som sagt en tränings övernattning inför längre resor runt om i landet, så det får inte bli för tung/stor packning heller.

Vi kommer givetvis vara väl förberedda med att plugga på vad den svenska terrängen har att erbjuda, ätbara svampar, insekts bett osv..

Kort och gott vill vi in i skogen bort ifrån civilationen, slänga upp ett tält, dra upp en och annan fisk och leva på så mycket som naturen har att erbjuda som möjligt.
    Men framför allt så vill vi till något avlägset, därför minst ½h "rätt in i skogen"(då menar jag inte på någon stig eller något spår, utan rätt in :P).
    Drickbart vatten efter ev. kokning, (kanske finns något att köpa för att filtrera vatten?) är nästan något utav det viktigaste då vi inte kan släpa med oss på hur mycket vatten som helst.

Så mina frågor.
    1. Tips för en nybörjare som vill äventyra på detta sätt?
    2. Tips på plats vi söker (i närheten av Göteborg, samt ociviliserat)
    3. Någonting som fattas i packningen?
    Senast ändrad av exight; 2010-03-18, 18:11.

Ursprungligen postat av exight Visa inlägg
    Hejsan.
    Kan kort säga att jag är helt ny på ämnet "äventyra" men har ett väldigt stort intresse för det, suttit hela vintern och tittat omkring och behöver nu eran hjälp.

Eftersom fiske är min stora passion och jag vill utveckla detta till något mer äventyrligt så blir det 1-2 nätters runda till försommaren som test, innan det bär av till längre camping turer runt om i Sverige!

För att leka lite med fantasin och ge er en blick på vad för slags frilufts aktivitet jag söker så kan jag kort beskriva det med. (Söker plats i Göteborgs området)
    Vi blir 2 manliga personer i 20 års åldern, som först och främst vill ta oss ifrån civilationen..
    Rätt in i skogen mot en fin sjö hade varit super, men inte för långt..
    Att kunna vandra dit på en dag utan övernattning ska vara prio, men det ska ju inte vara för kort heller (säg allt mellan ½-2½ timmars vandring)..

Vi kommer att tälta så vore bra om det är lite tält vänligt för nyfikna amatörer.
    Överlevnaden under dessa dagarna kommer ske via så mycket natur som möjligt, men vi kommer givetvis packa ner lite reserv och nöd saker (mer om detta nedan).

Packning;
    Tält
    Sov-underlag
    Kniv ev. vertyg
    Vatten flaska
    Kast-spö
    Flint(är flint det svenska namnet med?)
    Kok-käl
    Kompass
    Tändare/stickor
    Plåster och dylikt
    x-liter vatten
    Något ombyte med kläder.

Detta blir ju som sagt en tränings övernattning inför längre resor runt om i landet, så det får inte bli för tung/stor packning heller.

Vi kommer givetvis vara väl förberedda med att plugga på vad den svenska terrängen har att erbjuda, ätbara svampar, insekts bett osv..

Kort och gott vill vi in i skogen bort ifrån civilationen, slänga upp ett tält, dra upp en och annan fisk och leva på så mycket som naturen har att erbjuda som möjligt.
    Men framför allt så vill vi till något avlägset, därför minst ½h "rätt in i skogen"(då menar jag inte på någon stig eller något spår, utan rätt in :P).
    Drickbart vatten efter ev. kokning, (kanske finns något att köpa för att filtrera vatten?) är nästan något utav det viktigaste då vi inte kan släpa med oss på hur mycket vatten som helst.

Så mina frågor.
    1. Tips för en nybörjare som vill äventyra på detta sätt?
    2. Tips på plats vi söker (i närheten av Göteborg, samt ociviliserat)
    3. Någonting som fattas i packningen?
    Det låter ju spänande kollade lite kort på din packlista och såg först ordet "flint" jag gissar bara nu men menar du flintasten för att tända eld så skulle jag nog lämna den hemma och ta med en tändare/tändstickor i stället. Det blir nog tillräckligt äventyrligt ändå om ni inte har varit ute så mycket och vill ni vara lite extra äventyrligare så köp ett tändstål också men lämna inte tändaren hemma.
    På tal om eld så är det nog bra att ha med sig ett spritkök/gasolkök också, det kan vara lurigt att laga mat över en öppen eld (om ni inte bara ska grilla hotdog....).

Om ni ändå bestämmer er för att lämna spritköket hemma så ta i alla fall med en såg så ni slipper stå med bara kniv för att fixa ved till eran brasa. Anledningen till att jag snöar in så mycket på eld och matlagning är att jag tror att det kommer vara det som blir krångligast första gången ni är ute och utan mat eller med trist mat kommer det bara bli jobbigt

Sen är väl en karta att rekomendera (typ gröna kartan) och kanske en sovsäck...

Kommentera

Tja tja tja!!

Har själv vart ute på en sån här campingresa med tält. Då var vi i Svartedalens stora naturområde. Det ligger strax utanför Kungälv. Man får åka in en bit i skogen och vandra en del. Jag menar inte runt sjöarna där det finns inplanterad fisk osv, utan fortsätt längre in i skogen, där finns jättefina sjöar med fint vatten som nästan känns drickbart.

Det ska finnas bra kartor över detta område om du är intresserad av det.

Kommentera

annars kan ni ju hyra en kanot i vättlefjäll och sova där ni känner för det.. antingen i tält eller i vindskydd,, fisket e knappast det hetaste så ha med korv i backup hehe,,,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
        0 svar
        174 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg alfons74  
        Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
        1 svar
        304 visningar
        0 gillar